Hyundai Pony
Hyundai Pony

Mimo że w naszym kraju znana tak naprawdę dopiero od kilkunastu lat, marka Hyundai powstała już w latach czterdziestych i zaczęła budować swój prestiż.

Początki Hyundaia to rok 1947. Wtedy to Chung Ju-Young zakłada firmę Hyundai Engeenering and Construction. Był to największy na tamte czasy koncern budowlany w Korei Południowej. W 1967 roku w ramach koncernu, działającego już wówczas pod nazwą Hyundai Group, wyodrębniona została spółka Hyundai Motor Company. Początkowo jednak miała budować jedynie maszyny budowlane. Szybko okazało się jednak, że ma spory potencjał motoryzacyjny.

Hyundai chciał szybko zaistnieć na rynku motoryzacyjnym. Żeby to osiągnąć, należało albo zainwestować gigantyczne pieniądze, albo oprzeć się na solidnym partnerze.  Wybrano tę drugą drogę. Już w 1969 roku nawiązano współpracę z Fordem, na mocy której rozpoczęta została produkcja modeli na jego licencji. Współpraca ta przetrwała aż do 1985 roku. Pierwszym autem wytwarzanym przez koreańską firmę we współpracy z Fordem był model Cortina, oparty na Taunusie.

Hyundai Cortina
Hyundai Cortina

Hyundai nie próżnował i współpracując z o wiele potężniejszym partnerem, cały czas prowadził prace nad własnym modelem. Już w 1974 roku w czasie targów motoryzacyjnych w Turynie zaprezentowany został Hyundai Pony, pierwszy opracowany samodzielnie model Hyundaia. Wszedł on do sprzedaży rok później i osiągnął olbrzymi sukces rynkowy. Hyundai szybko zdecydował się na eksport auta. Zanim jednak Pony podbił Azję, trafił do Gwatemali i Ekwadoru, gdzie sprawdzał się głównie jako taksówka.

Hyundai Pony
Hyundai Pony

W latach osiemdziesiątych Hyundai jest już liczącą się na świecie marką motoryzacyjną. Można zaryzykować stwierdzenie, że to właśnie Pony tak naprawdę stworzył podwaliny pod powstanie przyszłej potęgi. W 1984 r. powstaje m.in. największa na owe czasy fabryka samochodów w Ulsan w Korei, z której każdego roku wyjeżdża niemal 1,5 miliona aut. Zaczęto też produkować drugą generację Pony, która powtórzyła sukces poprzednika.

Po raz pierwszy auta tej koreańskiej marki zostały zaprezentowane europejskiej publiczności podczas wystawy samochodowej w Brukseli w 1978 r. Jednak dopiero w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Hyundai zaczyna bardziej energicznie podbijać Stary Kontynent. Na rynku amerykańskim z kolei Hyundai zadebiutował w 1986 roku modelem Excel, który szybko stał się synonimem taniego samochodu dla niewymagających klientów.

Hyundai Excel
Hyundai Excel

W 1995 roku po raz pierwszy Europa stała się największym eksportowym rynkiem zbytu dla koreańskiej marki z liczbą prawie 200 tys. sprzedanych aut. Co ciekawe, wśród największych importerów Hyundaia znalazła się Polska, w której dużą popularnością cieszyła się kolejna generacja Pony. Marka przyjęła się także doskonale w Ameryce Północnej.

W marcu 1999 roku Hyundai przejął 51% akcji marki Kia i powstał koncern Hyundai-Kia Automotive Group z siedzibą w Seulu. Rok później nastąpiło całkowite wydzielenie ze struktur konglomeratu Hyundai Group. Od tego czasu zaczęło się stopniowe podbijanie rynków całego świata.

Hyundai Getz
Hyundai Getz

W 2002 roku podczas targów w Genewie pokazano model Getz, oficjalnego następce kultowego Pony, a już dwa lata później wybudowano fabrykę na Słowacji, na dobre ugruntowując swoją pozycję w Europie. Dziś koncern Hyundai-Kia walczy o pierwszą trójkę największych producentów samochodów na świecie.

Poprzedni wpis Następny wpis