Jak wielu wiernych fanów ma marka Jeep, potwierdza liczba telefonów i mejli do salonu Euromobil z prośbą o potwierdzenie „Czy nowy Grand Cherokee na pewno będzie w sprzedaży w Polsce w połowie przyszłego roku?”. Dziś nic nie jest pewne, poza tym, że i my będziemy wypatrywać piątej generacji kultowego modelu z takim pożądaniem jak klienci.

Wiele argumentów, które już znamy, dowodzi, iż Grand Cherokee 2022 wprowadzi nas w erę nowego wyrafinowania klasy Premium.

Fakty historyczne

Historiografia wzbogacona o opinie klientów potwierdziła, że Jeep Grand Cherokee pierwszej generacji ustanowił nowy punkt odniesienia w branży. Szybko też stał się w motoryzacji synonimem ekskluzywnego designu oraz bezkompromisowych możliwości terenowych połączonych z wyjątkowym komfortem.

Nowa generacja

Piąta generacja Jeepa Grand Cherokee opiera się na dziedzictwie najczęściej nagradzanego SUV-a w historii. I jednocześnie pięknymi zgłoskami pisze jej nowy rozdział zgodny z duchem obecnych i przyszłych czasów. Marka oferująca najwszechstronniejsze terenowo SUV-y kreśli przyszłość hasłem „Zero Emission Freedom”. Dlatego też nowy Jeep Grand Cherokee będzie najbardziej zaawansowanym technologicznie, luksusowym i wszechstronnym terenowo Jeepem Grand Cherokee w historii. Bo z jeszcze udoskonalonym napędem 4×4.

Wyznaczanie nowych standardów

Najnowsza odsłona modelu jest jeszcze bogatsza w elementy i systemy, dzięki którym ten właśnie Jeep stał się prawdziwym obiektem pożądania w segmencie SUV-ów Premium. Przedstawiamy kilka z nich.

Udoskonalony napęd

Za sprawą technologii 4xe (PHEV) Grand Cherokee jest w stanie pokonać ponad 40 kilometrów w trybie czysto elektrycznym. To przekłada się na zużycie paliwa na poziomie 4,1 l/100 i zapewnia łączny zasięg 708 km. Otrzymujemy zatem najbardziej wszechstronny i zrównoważony ekologicznie samochód terenowy Grand Cherokee w historii. I jest to także kolejny znak zaangażowania marki Jeep w bezemisyjną wolność.

Lepsze legendarne zdolności terenowe

Najwszechstronniejszy 4×4 Grand Cherokee w historii – nowy Trailhawk 4xe – pokonał szlak Rubicon w trybie całkowicie elektrycznym. Nowy, ekskluzywny w tej klasie, elektronicznie rozłączany przedni stabilizator zapewnia lepszy (bo wydłużony) skok zawieszenia. Jemu to zawdzięczamy większą przyczepność podczas jazdy po skałach lub na nierównym terenie. Więcej o terenowych próbach i certyfikacie Trail Rated pisaliśmy w odrębnym artykule.

All-new 2022 Jeep® Grand Cherokee Trailhawk 4xe

Bogactwo technologii

Na pokładzie mamy system Uconnect 5. Jest on pierwszym w tym segmencie interaktywnym wyświetlaczem dla pasażerów z pierwszego rzędu i ekranem wysokiej rozdzielczości dla pasażerów tylnych foteli. Mamy też nowy system rozrywki o wysokiej rozdzielczości dla tylnych siedzeń i systemem Active Driving Assist.

Więcej przestronności i wszechstronności

Tu przemawiają liczby (przekładające się na odczucia podczas użytkowania). Przestrzeń kabiny Jeepa Grand Cherokee 2022 jest większa o 116 dm3 od poprzednika i wynosi tychże decymetrów sześciennych 4095.  Przestrzeni bagażowej będziemy mieli 1068 dm3 (o prawie 40 więcej niż dotąd). Więcej przestrzeni to więcej komfortu.

Pakiet innowacyjnych rozwiązań i luksus

Na innowacyjna kompozycję nowoczesności i luksusu składają się: Nowa architektura samochodu; nowa stylistyka nadwozia i nowe wnętrze z przednim ekranem pasażera i wbudowanym systemem Fire TV; udoskonalone niezależne przednie i tylne zawieszenie, ekskluzywne w tej klasie zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift z elektronicznym układem adaptacyjnego tłumienia. Atrakcyjnym uzupełnieniem są wzorcowo elegancka skórzana tapicerka Palermo i system audio McIntosh a dziewiętnastoma (!) głośnikami i mocy 960 watów (w wersji wyposażenia Summit Reserve).

Komfort bezpieczeństwa

Konstruktorzy Jeepa Grand Cherokee 2022 wskazali 110 zaawansowanych systemów budujących komfort bezpieczeństwa i ochrony. Są wśród nich m.in.: system Active Driving Assist umożliwiający autonomiczną jazdę na poziomie L2, kamera 360o i kamera do jazdy nocnej systemu „Night Vision”.

2022 Jeep® Grand Cherokee Summit 4xe

Zdolności terenowe

Zarówno nadwozie, jak i wnętrze supernowoczesnego Grand Cherokee zaprojektowano tak, by zapewnić niezrównane możliwości terenowe i niezwykłą dynamikę jazdy. Uznane systemy napędu 4×4 (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II), zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift oraz system zarządzania trakcją Selec-Terrain sprawiają, że nowy Grand Cherokee potwierdza legendarne zdolności 4×4, z których słynie marka Jeep.

Połączenie nowej konstrukcji i dopracowanej w każdej linii aerodynamicznej sylwetki nadwozia poprawia osiągi pojazdu, bezpieczeństwo i niezawodność. Jednocześnie znacząco zmniejsza masę pojazdu, hałas i wibracje.

Wszystkie te elementy, liczne systemy i technologie nowej generacji maksymalizujące bezpieczeństwo pasażerów oraz ich komfort bezdyskusyjnie wyróżniają Jeepa Grand Cherokee 2022 w segmencie pełnowymiarowych SUV-ów.

All-new 2022 Jeep® Grand Cherokee Trailhawk (left) and Trailhawk 4xe

Dynamiczna i wszechstronna gama modeli

Gamę nowego Grand Cherokee tworzą następujące poziomy wyposażenia: Laredo, Altitude, Limited, Overland, Trailhawk, Summit i Summit Reserve.

W wyposażeniu standardowym mamy silnik Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra, wykonany w całości z aluminium. Natomiast w wersjach Overland, Trailhawk, Summit i Summit Reserve dostępny jest wielokrotnie nagradzany silnik V-8 o pojemności 5,7 l.

Najnowszy układ napędowy 4xe, z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem I-4, dwoma silnikami elektrycznymi i ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, jest dostępny w wersjach Limited, Trailhawk, Overland, Summit i Summit Reserve.

Jeep Grand Cherokee 2022
Jeep Grand Cherokee 2022

Pierwszy w historii Grand Cherokee 4xe

Nowy Grand Cherokee 4xe 2022 to pierwszy Grand Cherokee oferujący hybrydowy napęd plug-in (PHEV). Wprowadzenie tej wersji nowego modelu na rynek oznacza dalszą elektryfikację marki Jeep pod hasłem bezemisyjnej wolności. Tak oto marka w swoim jubileuszowym roku, świętując 80 lat sukcesów, osiągnięć i innowacji, kształtuje przyszłość mobilności.

Technologia hybrydowa plug-in 4xe jeszcze bardziej zwiększa przyjemność z jazdy, wolność i przygodę, z których znana jest marka Jeep. Jednocześnie zapewnia ona niespotykane osiągi, oszczędność paliwa i poszanowanie środowiska.

W wersjach Grand Cherokee Limited, Trailhawk, Overland, Summit i Summit Reserve dostępny jest zaawansowany układ napędowy 4xe. Łączy on dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem i ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Taki układ zapewnia maksymalną efektywność napędu i właściwe marce zdolności terenowe.

Układ napędowy 4xe generuje moc 375 koni mechanicznych (280 kW) i 637 Nm momentu obrotowego. Zasięg Grand Cherokee 4xe w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi 40 km, a zasięg całkowity 708 km.

Szczególnie istotną dla korzyści użytkownika częścią systemu 4xe jest hamowanie rekuperacyjne. Gdy naciśniemy na pedał hamulca, sterowanie zespołem napędowym uruchomi maksymalne dostępne hamowanie rekuperacyjne z silników elektrycznych. Tak więc, wspomagając tradycyjny układ hamulcowy Grand Cherokee, jednocześnie odzyskujemy energię.

Konstruktorzy zadbali o każdy detal, a co dopiero o sprawy w terenie fundamentalne. Cały elektroniczny układ wysokiego napięcia, w tym przewody łączące pakiet akumulatorów z  silnikiem elektrycznym, jest odpowiednio uszczelniony i wodoodporny. W Jeepie Grand Cherokee 4xe z certyfikatem Trail Rated głębokość brodzenia wynosi 61 cm.

All-new 2022 Jeep® Grand Cherokee Trailhawk 4xe

Legendarne możliwości terenowe Jeepa

Jeep Grand Cherokee oferuje ulepszone, niezrównane możliwości terenowe oraz wyjątkową dynamikę jazdy szosowej. Legendarne możliwości terenowe zapewniają trzy systemy napędu 4×4 – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Wszystkie te systemy są wyposażone w aktywną skrzynkę rozdzielczą poprawiającą sterowność, bo przenoszącą moment obrotowy na koła o największej przyczepności.

Także lekkołykająca teren wersja Trailhawk – Trail Rated będzie korzystała z zalet napędu 4xe. W niej w najbardziej spektakularny sposób łączy się w pełni elektryczna bezemisyjna wolność z legendarnymi możliwościami 4×4. Jak już pisaliśmy (a teraz chcemy podkreślić), Grand Cherokee Trailhawk 4xe pokonał szlak-wyzwanie Rubicon Trail wyłącznie na napędzie elektrycznym.

All-new 2022 Jeep® Grand Cherokee Trailhawk 4xe

Intrygujące wyczekiwanie

Konkluzja nasuwa się miła. Fascynujących rozwiązań technicznych w nowym Jeepie Grand Cherokee 2022 jest co nie miara i z pewnością będziemy do nich wracali, pisząc o kolejnych (poza naturalnym zainteresowaniem) krokach do zostania właścicielem tej perły. Nowy Jeep Grand Cherokee pojawi się w salonach dealerskich marki Jeep w Ameryce Północnej w czwartym kwartale 2021 roku, wersja 4xe – na początku 2022 roku, a w późniejszym okresie tegoż roku na rynkach światowych. Może będziemy mieli nowe informacje dotyczące polskiego rynku już w listopadzie? Może. Dlatego na razie pozostaje nam intrygujące wyczekiwanie.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk i Trailhawk 4xe Jeep Grand Cherokee Trailhawk 4xe Jeep Grand Cherokee Trailhawk 4xe Jeep Grand Cherokee Trailhawk 4xe Jeep Grand Cherokee Summit 4xe Jeep Grand Cherokee Trailhawk 4xe Jeep Grand Cherokee 2022 Jeep Zero Emission Freedom
Poprzedni wpis Następny wpis