Niedawno debiut MG w Polsce, a już premiera całkowicie nowego modelu MG3

Ledwie 1 grudnia zaczęły gościć klientów pierwsze salony MG w Polsce, a tu już premiera. W zasadzie nic w tym dziwnego, bo przecież marka MG zdążyła już okrzepnąć nawet na innych europejskich rynkach. A model MG3 zdążył się już zagarażyć (przez analogię do „zadomowić”, a nie chodzi o dosłowne zagarażowanie) w Wielkiej Brytanii. Niezależnie od tego, premiera MG3 jest ważnym wydarzeniem, pokazującym dynamikę marki. Jednocześnie o ładną część wzbogaca (wzbogaci) ofertę MG w Polsce, tym bardziej, że MG3 ma napęd hybrydowy. Od razu postawiłem sobie, a potem naszemu ekspertowi, pytania, które zapewne zadają sobie teraz Pani i Pan. A mianowicie: Kiedy MG3 trafi do polskich salonów i jaka będzie cena MG3 w Polsce?

– Terminu debiutu samochodu w polskich salonach nie podejmuję się określić, ale warto tego samochodu wyglądać. Informacje, które mam, z całą pewnością dowodzą, że MG3 ma taką moc argumentów, jak jego hybrydowy napęd. A ten w najmocniejszej wersji dostarczy ponad 194 KM – komentuje Grzegorz Szczypior, dyrektor MG Motor PGD. Z kolei zapytany o to, ile będzie kosztował MG3 Hybrid+ z uśmiechem odpowiada: – Cena MG3 będzie równie szokująco atrakcyjna, jak ceny znanych już modeli MG, które klienci tak chętnie kupują. W kwestii ceny MG3 byłbym jednak nieco wstrzemięźliwy. Jakkolwiek będzie na pewno atrakcyjna, gdyż MG rozpycha się na rynku, ale to jednak nowość, a za nowości się płaci. Nie zmienia to faktu, że MG3 swoimi atutami uprzejmie ostrzega konkurencję – szczególnie jedną: „Drżyj Toyoto Yaris”.

Firma anonsuje wydarzenie jako premierę światową, może biorąc pod uwagę doniosłość wydarzenia, więc winien jestem objaśnienie. Premiera MG3 jest częściową, bo niby europejską, gdyż samochód jest już oferowany w Wielkiej Brytanii. Uznajmy więc, że jest to bez wątpienia kontynentalna premiera MG3 połączona z jednoczesnym debiutem technologii Hybrid+. Poznajmy nowego hatchbacka – model MG3 – zaprojektowanego w lifestylowym duchu marki MG – „fun-to-ride”.niebieski hybrydowy hatchback segmentu B - premiera MG3 w Polsce

Premiera MG3 połączona z debiutem układu Hybrid+

Kontynentalna premiera hatchbacka MG ściśle łączy się z debiutem na rynku nowego układu napędowego Hybrid+. Ten właśnie będzie w trzech wariantach napędzał nowy model MG3. Zatem najkrócej rzecz ujmując, nowy model MG jest hybrydowym hatchbackiem segmentu B, który łączy efektywność napędu ze (sportową) elegancją. „Samochód zapewnia użytkownikom więcej przestrzeni niż poprzedni model” – cytuję, bo nie znam punktu odniesienia. Jednocześnie zachował kompaktowe wymiary, które zapewniły mu sukces na Wyspach Brytyjskich, zwłaszcza wśród dojeżdżających do pracy miejskimi i podmiejskimi trasami. Tu cytować nie musiałem (dane podaję nieco niżej). Samochody MG i politykę handlową marki zdążyliśmy już na tyle poznać, żeby zakładać wyższy od oferowanych w tej klasie poziom wyposażenia. Dodatkowym atutem jest oczywiście standardowa siedmioletnia gwarancja na 150 000 km, która bardzo szybko zyskała uznanie klientów w Polsce. Z tych powodów premiera MG3 jest ważna także dlatego, że wpływa na standardy w klasie.

– MG3 ma wszystkie cechy, aby stać się nowym liderem w swojej klasie – komentuje Ling Peng, menadżer generalny MG na Polskę. – Oferuje klientom połączenie wydajności z oszczędnością dzięki wyjątkowemu układowi napędowemu Hybrid+ MG. Bardziej wyrafinowany, ale jednocześnie wdrażający filozofię MG „fun-to-drive”, model MG3 ma zarówno doskonale wyposażone wnętrze z elementami wykończenia premium, jak i systemy bezpieczeństwa składające się na pakiet MG Pilot – mówi Ling Peng.

Na jakich podstawach i porównaniach menadżer MG opiera swoje przekonanie o potencjale MG3 do liderowania w klasie? Wiemy, że nowy hatchback MG ma wybijające się w segmencie przyspieszenie. Jednocześnie większa niż w modelach konkurencji pojemność akumulatora umożliwi mu dłuższą bezemisyjna jazdę. Jeśli samochód z kokpitem wyposażonym w dwa taaakie ekrany, ma kosztować tyle, ile nie chcę zgadywać, to jest kolejny argument. Premiera MG3 na europejskim rynku przynosi też interesujące informacje odnośnie nie tylko standardu wyposażenia w sferze komfortu, bo ten znamy. Obiecująco zapowiadają się również pakiety bezpieczeństwa oraz multimedialny MG iSMART a także MG Pilot.niebieski hybrydowy hatchback segmentu B widok z boku - premiera MG3 w Polsce

Wielość oblicz układu napędowego Hybrid+

Premiera MG3 bez premiery układu napędowego MG Hybrid+ byłaby niemożliwa, bo napęd hybrydowy to tutaj podstawa. Silnik benzynowy współtworzący układ pracuje w cyklu Atkinsona, w którym łatwiej o efektywność niż osiągi.  A co ciekawe, MG3 Hybrid+ osiągi ma. W tej klasie osiem sekund do setki to nie w rurę dmuchał. Podobnie jak przyspieszenie autostradowe – od 80 do 120 km/h – na które MG3 potrzebuje zaledwie pięć sekund. Mimo takich osiągnięć w osiągach, które MG3 Hybrid+ zawdzięcza mocy układu 143 kW (194 KM), samochód pali 4,4 l/100 km. Tym bardziej należy docenić konstrukcję układu i efektywność akumulatora 350 V o pojemności 1,83 kWh, który odpowiada za zasięg na napędzie elektrycznym. Przywołany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra zapewnia 75 kW (102 KM) mocy. Jednostka elektryczna dokłada swoje 100 kW (136 KM), co nam się oczywiście, jak to w hybrydach, nie sumuje w podaną łączną moc – 194 KM. Prędkość maksymalna MG3 – 170 km/h.

Dzięki zastosowaniu odrębnego silnika generatora, użytkownicy MG3 zyskują na dużym wyborze trybów pracy układu napędowego. Za ich przyczyną hybrydowy układ hatchbacka MG zapewnia większą elastyczność pracy w różnych warunkach jazdy. Czy dlatego otrzymał nazwę Hybrid+, czy to tylko marketingowcy chcieli zaplusować? Ważne, że w MG3 mamy dostępnych pięć trybów, które system Hybrid+ wybiera automatycznie. Są to:
EV – MG3 korzysta wówczas wyłącznie z zasilania elektrycznego tak długo, jak prądu w akumulatorze staje;
Napęd i ładowanie – silnik spalinowy napędza koła, a jednocześnie ładuje akumulator;
Równoległy – silnik benzynowy i elektryczny zgodnie napędzają koła;
Szeregowy – silnik spalinowy pełni funkcję generatora, który zasila jednostkę elektryczną do jazdy;
Series and Charge – jazda szeregowa oraz doładowywanie akumulatora przy niskim obciążeniu.

Układ współpracuje z trzybiegową automatyczną przekładnią, której konstrukcja pozostaje tajemnicą, jaką ta premiera MG3 przynosi. Zakładam, że tajemnica przestanie być tajemnicą, kiedy MG3 pojawi się w salonach albo będzie bliżej premiery salonowej/handlowej.schemat hybrydowego układu napędowego Hybrid+ marki MG

MG3 dostosowany do oczekiwań europejskich użytkowników

Za oczywiste należy traktować, że układ hybrydowy MG3 pozwala na wybór trzech trybów jazdy – Eco, Standard i Sport. Nie mogę się doczekać, kiedy doświadczę jednych z najwyższych osiągów wśród hybrydowych hatchbacków segmentu B, jakie ponoć zapewnia tryb Sport. Oficjalna premiera MG3 przynosi też oficjalne potwierdzenie, że nad dostrojeniem podwozia i zawieszenia do oczekiwań klientów na różnych rynkach, wespół w zespół, pracowali inżynierowie MG Motor z Europy i Chin. Nie tylko dzięki temu mamy cieszyć się jazdą tak dynamiczną, jak i komfortową. Dodatkowo bowiem na te wrażenia wpływa wykorzystanie w konstrukcji podwozia oraz lekkiego zawieszenia nowych komponentów o ultrawysokiej sztywności.

Ponieważ hybrydy cenimy także za ciszę, którą na długich odcinkach zapewniają, dobrze, że inżynierowie MG Motor także o tę zadbali. Hałas i wibracje mają minimalizować dopracowane mocowania silnika i zawieszenia, bogato zastosowane materiały tłumiące dźwięk oraz konstrukcja skrzyni biegów.wnętrze, kokpit, fotele, deska rozdzielcza samochodu typu hatchback segmentu B, premiera MG3 w Polsce

Nowy MG ma wiele rzeczy, ale nie ma autopilota

Czytam w presskicie, że nowy MG3 został stworzony od podstaw i jest zarówno dłuższy, jak i szerszy od swojego poprzednika. Pozostaje mi więc wierzyć w stopniujące słowo pisane, nie tylko dlatego, że premiera MG3, jak to premiera, jest świętem samochodu. Ale wymiary MG3 znamy: długość – 4113 mm, szerokość – 1797 mm, wysokość – 1502 mm, rozstaw osi – 2570 mm. Ogólnie rzecz biorąc to mniej niż MG ZS, ale bardzo porównywalnie z MG4 Electric, czyli, wiemy… będzie wygodnie. Spodziewajmy się więcej niż u poprzednika przestrzeni dla pasażerów oraz największej przestrzeni bagażowej (293 litry) wśród hybrydowych hatchbacków segmentu B. Nowość MG ma być oferowana w trzech poziomach wyposażenia. Kto zna cennik MG i standardy wyposażenia modeli marki oferowanych w Polsce, wie, że konkurencja będzie miała nad czym myśleć.

Wirtualna premiera MG3 sprawia, że dwa duże wyświetlacze w kokpicie na razie cieszą tylko nasze oczy. Znamy je jednak – a także ich owocną i płynną współpracę z systemem MG iSMART – z modelu MG4. W związku z tym oczekujemy, że zarówno iSMART, jak i cyfrowy ekran zegarów 7” i centralny wyświetlacz systemu multimedialnego 10’25” także tu będą nas cieszyć swoją funkcjonalnością. Podobnie jak rządek klawiszy zachowany na konsoli centralnej dla maksymalnego zwiększenia bezpieczeństwa i wygody użytkowania podczas jazdy. Integracja nawigacji ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto to znowu oczywista oczywistość. MG3 na wyposażeniu ma między wieloma innymi (już dla nas standardowymi) czujniki i kamerę cofania. W wyższych standardach wyposażenia dodatkowo dochodzą tapicerka ze skóry ekologicznej, system bezkluczykowy, podgrzewane przednie fotele i kierownica oraz kamera 360o.

W zakresie bezpieczeństwa kierowcę MG 3 będzie wspierać technologia MG Pilot. To jeszcze nie autopilot, który zawiezie nad do domu po meczu, ale obejmuje m.in. asystenta utrzymania pasa ruchu z ostrzeżeniem o opuszczaniu pasa i adaptacyjny tempomat.wnętrze, kokpit, kierownica, ekrany, deska rozdzielcza samochodu typu hatchback segmentu B, system iSMART MG

Czy z MG3 będzie kolorowo?

Czy z nowym modelem będzie tak kolorowo, jeśli chodzi o zainteresowanie klientów, jak ze znanymi już MG, które z salonów tak szybko znikają? Okaże się przede wszystkim po tym, gdy poznamy ceny MG3. I gdy połączymy je z jakością, cechami nowego układu napędowego Hybrid+ i wartością wyposażenia. Kiedy będziemy mogli to zrobić, kiedy poznamy więcej szczegółów i kiedy MG3 trafi do salonów? Na szereg pytań „kiedy” nie udało mi się uzyskać odpowiedzi. Nie chciałbym jednocześnie przewidywać cen w oparciu o te z rynku brytyjskiego. Z uwagi na obarczenie ich błędami wynikającymi z różnych obciążeń fiskalnych i polityki kursowej, byłaby to czysta spekulacja.

A propos kolorytu i kolorystyki… Premiera MG3 zapowiada nowe (dla nas całkiem nowe) elementy stylistyczne – aluminiowe felgi, reflektory LED oraz przede wszystkim nową paletę kolorów. Do wyboru będziemy mieli ich siedem, w związku z czym przepraszam, że nie wszystkie prezentuję na zdjęciach, ale tych brak. Kolory MG3 to: niebieski (St. Moritz), czerwony (flaming), biały (york), żółty (morning), czarny (pearl black), srebrny (blade) oraz szary (hampstead).

Posłowie:
„Do przodu żyj, żyj kolorowo, marzenia najbarwniejsze miej…” – jak Ewa Bem wyśpiewuje optymizm tekstu Wojciecha Młynarskiego.

Radek Pszczółka
Zdjęcia: MG Motor

Polska premiera MG3 Hybrid+ – zdjęcia

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

17 lutego, 2025

Polacy lubią nowości i nowinki techniczne, ale w motoryzacji w większości preferują tradycyjne rozwiązania. Jednoznacznie na to wskazuje wciąż niesłabnące zainteresowanie samochodami napędzanymi silnikami spalinowymi. (...)

16 lutego, 2025

Dawno, dawno temu ( w roku 2012) miałem okazję uczestniczyć w konferencji w Stuttgarcie, gdzie premierę miał Mercedes Citan. Prowadzący wykład neurolog wyjaśniał wówczas pracę (...)

12 lutego, 2025

Salony OMODA & JAECOO, podobnie jak samochody tych marek, wciąż są nowymi w naszej motoryzacyjnej świadomości. Nawet mimo tego, że charakterystyczne auta dają się już (...)