Wjazd w boczną przecznicę, zawsze jest przecinaniem ścieżki rowerowej biegnącej obok jezdni. Niestety, dla kierowcy zauważenie rowerzysty jest dużo mniej prawdopodobne niż dostrzeżenie auta. Na forach internetowych, rowerzyści twierdzą zazwyczaj, że kierowca powinien się zatrzymać, rozejrzeć i ich przepuścić. Tylko wtedy bezpieczeństwo rowerzystów byłoby w pełni chronione. Kierowca oczywiście powinien ich przepuścić, ale aby zobaczyć rowerzystę musiałby zatrzymać samochód i wysiąść z niego. Bez wjazdu na ścieżkę rowerową przodem auta, nie zobaczy on bowiem niczego w bocznej szybie. Ford proponuje jak temu zaradzić
Bezpieczeństwo rowerzystów i smartfon
Ford Motor Company prowadzi badania nad nową technologią komunikacyjną opartą na smartfonach. Potencjalnie może ona pomóc ostrzegać kierowców przed pieszymi i rowerzystami. Dodatkowo ostrzeże nawet przed tymi, którzy zbliżają się do trasy samochodu, ale są niewidoczni dla kierowcy. Tym samym bezpieczeństwo rowerzystów i i innych użytkowników dróg znacznie wzrośnie.
Koncepcyjna aplikacja na smartfony
Aplikacja wykorzystuje komunikaty Bluetooth Low Energy (BLE) ze smartfona rowerzysty, aby przekazać swoją lokalizację skomunikowanemu z nią samochodowi Forda.
Jeśli według pojazdu istnieje ryzyko wypadku, system Ford Sync® może ostrzec kierowców. Realizuje to poprzez wyświetlenie grafiki przedstawiającej pieszych lub rowerzystów na ekranie pojazdu albo przez komunikaty dźwiękowe.
Fordy już dbają o bezpieczeństwo innych
Nowsze pojazdy Forda korzystające już z technologii Ford Co-Pilot360 mogą wykrywać i ostrzegać kierowców przed pieszymi, czy rowerzystami. Mogą nawet uruchamiać hamulce, jeśli kierowcy nie zareagują na czas.
Jak dodał Jim Buczkowski, dyrektor wykonawczy ds. badań i zaawansowanej inżynierii. – Obecnie badamy sposoby rozszerzenia możliwości układu. Chodzi o wykrywanie pojazdów w obszarach, w których kierowcy nie mogą ich zobaczyć. Pomoże to ludziom jeździć jeszcze pewniej po drogach, które samochody coraz częściej dzielą z innymi środkami transportu oraz pieszymi.
Technologia łączności BLE tworzy bezprzewodowe sieci osobiste wykorzystujące fale radiowe w paśmie 2,4 GHz do komunikacji z innymi podobnie wyposażonymi urządzeniami. Jest ona już niemal powszechna w smartfonach i kompatybilna z technologią SYNC skomunikowanego pojazdu bez konieczności żadnych modyfikacji sprzętowych.
BLE może uzupełniać inne technologie, komunikując się z innymi podobnie wyposażonymi urządzeniami o wystarczającym dla ostrzeżeń zasięgu.
BLE nie opiera się na obrazie widocznym na linii wzroku, tak jak kamery czy radary. Oznacza to, że pieszych można wykryć również, jeśli zasłonięci są przeszkodami, takimi jak budynki. To szczególnie istotne w przypadku stresu związanego z jazdą w dużym mieście po drogach, które poza samochodami użytkują piesi, rowery, hulajnogi czy skutery.
BLE jest technologią szeroko zastosowaną w osobistych urządzeniach elektronicznych, w tym w smartfonach, urządzeniach do monitorowania kondycji, usługach lokalizacyjnych, rozrywce i wielu innych. Wykorzystuje bardzo małą moc baterii, więc może działać bardzo długo. Aplikacje konsumenckie z wykorzystaniem BLE zwykle wiążą się z parowaniem dwóch urządzeń. Koncepcja Forda wykorzystuję tę technologię w celu wykrywania wielu innych podobnie wyposażonych urządzeń będących w zasięgu bez parowania.
System interpretuje, jak osoba korzysta z urządzenia, więc odróżnia pieszych od rowerzystów i innych na podstawie ich prędkości poruszania się, a następnie ocenia ryzyko przez kierunek ich przemieszczania się.