Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Rekord prędkości w wykonaniu Opla. Rakietowy bolid z 1928 r.

Futuristic design: The Opel RAK 2 already displayed the aerodynamic design adopted by the Grand Prix racing cars or the late 1930s in 1928.

Z jaką prędkością pojedzie samochód napędzany 24 rakietami na paliwo stałe? Dodajmy do tego, że taki właśnie Opel pobił rekord prędkości, ale ponad 90 lat temu. Niemal pofrunął po niemieckiej autostradzie. Jak szybko?

Mowa o eksperymentalnym Oplu RAK 2, projekcie, którego ojcem był Fritz von Opel, wnuk Adama Opla, założyciela firmy. W 1927 r. Fritz zaangażował się w program badania rakiet prowadzony przez austriackiego astronoma Maxa Valiera. Jego wsparcie finansowe pozwoliło mu aktywnie uczestniczyć w tym programie. Dzięki funduszom Opla wspólnie zaangażowali producenta rakiet sygnałowych na paliwo stałe Friedricha Sandera.

Oczywiście producent samochodów musiał mieć z tego jakieś korzyści, a w głowach tych trzech panów zrodził się pomysł stworzenia superszybkiego pojazdu drogowego z napędem rakietowym. W marcu 1928 r. zaprezentowali prototyp na torze testowym w Rüsselsheim. Nie była to publiczna prezentacja, lecz w zamkniętym gronie najważniejszych osób z fabryki.

RAK 2 celebrated 90th birthday

11 kwietnia samochód o nazwie RAK 1, oparty na modelu fabrycznym 4/12, rakiety Sandera rozpędziły do prędkości 100 km/h w czasie 8 sekund. Osiągnął prędkość 125 km/h. Za sterami usiadł kierowca wyścigowy Kurt Volkhart. Napędzany 12 rakietami pojazd wyposażono w nieduże skrzydła po bokach, które miały zapewniać mu stabilność.

Pozytywny odzew ówczesnej prasy zachęcił Opla do wykonania trudniejszego testu. Celem było rozpędzenie pojazdu do możliwie wysokiej prędkości, ale tor w Rüsselsheim do tego się nie nadawał. Poligonem doświadczalnym stała się niemiecka szosa Avus.

RAK 2 celebrated 90th birthday

W tym celu przygotowano nowy pojazd o nazwie Opel RAK 2 oparty na podwoziu Opla 10/40, dłuższy od RAK 1. Dopracowano aerodynamikę przez powiększenie bocznych skrzydeł. Wyposażono go też w zestaw aż 24 rakiet Sandera, których łączna siła ciągu wynosiła ok. 6 ton! Warto podkreślić, że masa gotowego do jazdy bolidu wynosiła tylko 560 kg.

Na wydarzenie zaproszono dziennikarzy, znane osobistości i 3000 widzów. Za sterami zasiadł sam Fritz von Opel, który wcześniej wygłosił płomienne przemówienie. W międzyczasie mechanicy zainstalowali rakiety i połączyli je z układem zapłonowym. Kierowca operował klasycznym pedałem przyspieszenia, który aktywował kolejne rakiety. Fritz tak opisał rekordowy przejazd, który rozpoczął 23 maja 1928 r. o godzinie 10.00:

RAK 2 celebrated 90th birthday

„Naciskam pedał zapłonu, a rakiety za mną wydają z siebie ryk, rzucając samochodem do przodu. (…) Naciskam pedał jeszcze raz i kolejny raz — wściekła moc trzyma mnie w uścisku — i wreszcie czwarty raz. Wszystko po bokach znika… Przyspieszenie wprost odbiera świadomość. Przestaję myśleć. Działam, kierując się wyłącznie instynktem, a za mną szaleją siły pozostające poza jakąkolwiek kontrolą”.

Całe widowisko trwało zaledwie 3 minuty. Von Opel rozpędził się do rekordowych 238 km/h i z dnia na dzień zdobył ogromną popularność w Niemczech. Marka Opel natychmiast zaczęła być kojarzona z postępem oraz innowacjami. Rozpoczęła się era rakiet.

RAK 2 celebrated 90th birthday

Oczywiście, że przemysł samochodowy nie poszedł w kierunku rakiet jako napędu, ale Opel i Sander kontynuowali swoje eksperymenty na pojeździe RAK 3, który na szynach kolejowych rozpędzili do prędkości 256 km/h, a potem na pojeździe dwukołowym, aż ostatecznie skończyli na samolocie z górnym płatem Opel-Sander, zbudowanym przez Juliusa Harty’ego. To nim 30 września 1929 roku wzbili się w powietrze i rozpędzili do 100 km/h. Był to pierwszy samolot z napędem rakietowym. Pokazali jako pionierzy, że ten rodzaj napędu jest odpowiedni do statków powietrznych, dając grunt pod pierwsze loty w kosmos.

RAK 2 celebrated 90th birthday



Wróć