Samochody Volvo na tle konkurencji w testach Euro NCAP

Czy bezpieczeństwo samochodów marki Volvo to tylko pusty slogan? Czy pięć gwiazdek, które dziś zdobywa większość producentów, cokolwiek znaczy? Postanowiłem to sprawdzić, porównując wyniki Euro NCAP samochodów marki Volvo z najlepszą konkurencją.

Faktem jest, że liczba gwiazdek niewiele już mówi o bezpieczeństwie auta. Pięć jest w zasięgu większości producentów. Prosty przykład: na 28 zbadanych w tym roku samochodów, aż 25 zdobyło po pięć gwiazdek. A który z nich był najbezpieczniejszy, skoro wszystkie miały maksymalną ocenę? Czy da się porównać samochody z wynikiem pięciogwiazdkowym? Oczywiście.

Aby jednak to zrobić, trzeba znać oceny cząstkowe, składające się na ogólny wynik. A są to:

  • bezpieczeństwo dorosłych osób siedzących z przodu
  • bezpieczeństwo dzieci siedzących z tyłu (lub z przodu w aucie dwumiejscowym)
  • ochrona pieszych
  • liczba i działanie systemów bezpieczeństwa czynnego

Średnia lub suma ocen cząstkowych składa się na ostateczny wynik. Znając więc poszczególne oceny, można dokładniej sprawdzić, jak wypada konkretny model na tle konkurentów. I to właśnie zrobiłem z poszczególnymi modelami Volvo, biorąc do porównania modele marek, które uzyskują bardzo dobre wyniki w testach Euro NCAP.

W testach Euro NCAP równie ważne jak ochrona pasażerów w czasie wypadku są systemy, które mają wypadkom zapobiegać.
W testach Euro NCAP równie ważne jak ochrona pasażerów w czasie wypadku są systemy, które mają wypadkom zapobiegać.

Volvo XC40 było badane w roku 2018 i w rankingu rocznym zajęło czwarte miejsce na 23 zbadane samochody. W jego klasie bezpieczniejsze okazało się Audi Q3, które uzyskało średnio wynik 85,5%, podczas gdy XC40 uzyskało 82,75%. Bezpieczniejszy jest też Lexus UX (85%), ale już Range Rover Evoque miał średnią 81,5%. W jakiej kategorii Volvo XC40 miało braki? Wyraźnie odstawało od mocniejszych konkurentów w ochronie pieszych, a także od audi w dziedzinie systemów bezpieczeństwa. Warto jednak zaznaczyć, że ochrona pasażerów dorosłych jak i dzieci została  oceniona najwyżej.

Większy SUV XC60 w swojej klasie nie ma rywali. Deklasacja konkurencji ma miejsce w prawie każdej kategorii – tylko ochrona pieszych mogłaby być nieco lepsza. W dziedzinie systemów bezpieczeństwa żaden z konkurentów nawet nie zbliżył się do Volvo. Nie będę tu przytaczał wyników, sami sprawdźcie w tabeli pod artykułem. To samo dotyczy największego Volvo XC90, którego badano w 2015 roku, a do dzić trudno mu znaleźć rywala.

Teraz przyjrzyjmy się sedanom i kombi serii 60 i 90. W tych klasach trwa bardzo zażarty pojedynek, bo są to samochody prestiżowe. Starsze Volvo S90/V90 jest wybitnie dobre w ochronie dorosłych oraz w dziedzinie systemów bezpieczeństwa, ale dziś widać na tle konkurencji braki w ochronie pieszych, a także dzieci. A jak wynik całościowy? 86% to znakomity rezultat, ale minimalnie pokonał Lexus ES – 86,25%. I to tyle. Zarówno limuzyna Mercedesa jak i Audi nie mają szans.

Również Volvo S60/V60 nie jest najlepsze w swojej klasie z wynikiem 82,5%. Peugeot 508 wygrywa o włos – 83%. Jednak jeszcze lepszy rezultat uzyskał Volkswagen Arteon – 87%. Przewaga niemieckiego konkurenta tkwi w bardzo równych ocenach cząstkowych, oraz rewelacyjnym wyniku w dziedzinie ochrony pieszych, oraz aktywnych systemów bezpieczeństwa. Co ciekawe, Alfa Romeo Giulia, która także pojawiła się w poniższej tabeli jest najlepsza w ochronie kierowcy i pasażera.

Wyniki Euro NCAP samochodów Volvo na tle konkurentów

 
Model ochrona pasażerów ochrona dzieci ochrona pieszych systemy bezpieczeństwa
Volvo XC40 97% 87% 71% 76%
Audi Q3 95% 86% 76% 85%
Lexus UX 96% 85% 82% 77%
Range Rover Evoque 94% 87% 72% 73%

Volvo XC60

98% 87% 76% 95%
Jaguar F-Pace 93% 85% 80% 72%
Alfa Romeo Stelvio 97% 84% 71% 60%
BMW X5 89% 86% 75% 75%

Volvo XC90

97% 87% 72% 94%
Mercedes GLE 91% 90% 78% 78%
Audi Q7 94% 88% 70% 76%
VW Touareg 89% 86% 72% 81%

Volvo S60/V60

96% 84% 74% 76%
Peugeot 508 96% 86% 71% 79%
Alfa Romeo Giulia 98% 81% 69% 60%
Volkswagen Arteon 96% 85% 85% 82%

Volvo S90/V90

95% 80% 76% 93%
Lexus ES 91% 87% 90% 77%
Audi A6 93% 85% 81% 76%
Mercedes Klasy E 95% 90% 77% 62%

 

Może Cię zainteresować

18 kwietnia, 2025

Dacia Bigster to jeden z najbardziej wyczekiwanych modeli 2025 roku. Pierwszy tak duży SUV w historii rumuńskiej marki oferuje przestronne wnętrze, nowoczesne wyposażenie i dobry (...)

18 kwietnia, 2025

Gdy w 2015 roku otwieraliśmy drzwi salonu Kia Eforia, rynek motoryzacyjny kształtował się w zupełnie innych realiach niż obecnie. Klienci najczęściej interesowali się silnikami benzynowymi (...)

17 kwietnia, 2025

Z uwagi na duże zainteresowanie, wiosenna promocja na modele OMODA i JAECOO z rocznika 2024 została przedłużona do kwietnia. To oznacza, że wciąż możesz skorzystać (...)