Czy bezpieczeństwo samochodów marki Volvo to tylko pusty slogan? Czy pięć gwiazdek, które dziś zdobywa większość producentów, cokolwiek znaczy? Postanowiłem to sprawdzić, porównując wyniki Euro NCAP samochodów marki Volvo z najlepszą konkurencją.
Faktem jest, że liczba gwiazdek niewiele już mówi o bezpieczeństwie auta. Pięć jest w zasięgu większości producentów. Prosty przykład: na 28 zbadanych w tym roku samochodów, aż 25 zdobyło po pięć gwiazdek. A który z nich był najbezpieczniejszy, skoro wszystkie miały maksymalną ocenę? Czy da się porównać samochody z wynikiem pięciogwiazdkowym? Oczywiście.
Aby jednak to zrobić, trzeba znać oceny cząstkowe, składające się na ogólny wynik. A są to:
- bezpieczeństwo dorosłych osób siedzących z przodu
- bezpieczeństwo dzieci siedzących z tyłu (lub z przodu w aucie dwumiejscowym)
- ochrona pieszych
- liczba i działanie systemów bezpieczeństwa czynnego
Średnia lub suma ocen cząstkowych składa się na ostateczny wynik. Znając więc poszczególne oceny, można dokładniej sprawdzić, jak wypada konkretny model na tle konkurentów. I to właśnie zrobiłem z poszczególnymi modelami Volvo, biorąc do porównania modele marek, które uzyskują bardzo dobre wyniki w testach Euro NCAP.

Volvo XC40 było badane w roku 2018 i w rankingu rocznym zajęło czwarte miejsce na 23 zbadane samochody. W jego klasie bezpieczniejsze okazało się Audi Q3, które uzyskało średnio wynik 85,5%, podczas gdy XC40 uzyskało 82,75%. Bezpieczniejszy jest też Lexus UX (85%), ale już Range Rover Evoque miał średnią 81,5%. W jakiej kategorii Volvo XC40 miało braki? Wyraźnie odstawało od mocniejszych konkurentów w ochronie pieszych, a także od audi w dziedzinie systemów bezpieczeństwa. Warto jednak zaznaczyć, że ochrona pasażerów dorosłych jak i dzieci została oceniona najwyżej.
Większy SUV XC60 w swojej klasie nie ma rywali. Deklasacja konkurencji ma miejsce w prawie każdej kategorii – tylko ochrona pieszych mogłaby być nieco lepsza. W dziedzinie systemów bezpieczeństwa żaden z konkurentów nawet nie zbliżył się do Volvo. Nie będę tu przytaczał wyników, sami sprawdźcie w tabeli pod artykułem. To samo dotyczy największego Volvo XC90, którego badano w 2015 roku, a do dzić trudno mu znaleźć rywala.
Teraz przyjrzyjmy się sedanom i kombi serii 60 i 90. W tych klasach trwa bardzo zażarty pojedynek, bo są to samochody prestiżowe. Starsze Volvo S90/V90 jest wybitnie dobre w ochronie dorosłych oraz w dziedzinie systemów bezpieczeństwa, ale dziś widać na tle konkurencji braki w ochronie pieszych, a także dzieci. A jak wynik całościowy? 86% to znakomity rezultat, ale minimalnie pokonał Lexus ES – 86,25%. I to tyle. Zarówno limuzyna Mercedesa jak i Audi nie mają szans.
Również Volvo S60/V60 nie jest najlepsze w swojej klasie z wynikiem 82,5%. Peugeot 508 wygrywa o włos – 83%. Jednak jeszcze lepszy rezultat uzyskał Volkswagen Arteon – 87%. Przewaga niemieckiego konkurenta tkwi w bardzo równych ocenach cząstkowych, oraz rewelacyjnym wyniku w dziedzinie ochrony pieszych, oraz aktywnych systemów bezpieczeństwa. Co ciekawe, Alfa Romeo Giulia, która także pojawiła się w poniższej tabeli jest najlepsza w ochronie kierowcy i pasażera.
Wyniki Euro NCAP samochodów Volvo na tle konkurentów
Model | ochrona pasażerów | ochrona dzieci | ochrona pieszych | systemy bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Volvo XC40 | 97% | 87% | 71% | 76% | ||
Audi Q3 | 95% | 86% | 76% | 85% | ||
Lexus UX | 96% | 85% | 82% | 77% | ||
Range Rover Evoque | 94% | 87% | 72% | 73% | ||
Volvo XC60 |
98% | 87% | 76% | 95% | ||
Jaguar F-Pace | 93% | 85% | 80% | 72% | ||
Alfa Romeo Stelvio | 97% | 84% | 71% | 60% | ||
BMW X5 | 89% | 86% | 75% | 75% | ||
Volvo XC90 |
97% | 87% | 72% | 94% | ||
Mercedes GLE | 91% | 90% | 78% | 78% | ||
Audi Q7 | 94% | 88% | 70% | 76% | ||
VW Touareg | 89% | 86% | 72% | 81% | ||
Volvo S60/V60 |
96% | 84% | 74% | 76% | ||
Peugeot 508 | 96% | 86% | 71% | 79% | ||
Alfa Romeo Giulia | 98% | 81% | 69% | 60% | ||
Volkswagen Arteon | 96% | 85% | 85% | 82% | ||
Volvo S90/V90 |
95% | 80% | 76% | 93% | ||
Lexus ES | 91% | 87% | 90% | 77% | ||
Audi A6 | 93% | 85% | 81% | 76% | ||
Mercedes Klasy E | 95% | 90% | 77% | 62% |