Świetne wyniki marki Hyundai w pierwszych w historii mistrzostwach elektrycznych samochodów turystycznych PURE ETCR udowadniają wiodącą pozycję marki w obszarze technologii pojazdów elektrycznych.
Hyundai Motorsport obronił drugie miejsce w kolejnej rundy PURE ETCR – pierwszej na świecie wyścigowej serii elektrycznych samochodów turystycznych rozgrywanej na Motor Land Aragón w Hiszpanii.
Hyundai rywalizuje w mistrzostwach modelem Veloster N ETCR, pojazdem elektrycznym o mocy 670 KM zbudowanym specjalnie do tego celu.
Dobre wyniki modelu Veloster N ETCR, a także testy RM20e dowiodły skuteczności technologii zastosowanej w wysokowydajnych samochodach elektrycznych. Oba modele umacniają pozycję Hyundaia jako lidera branży motoryzacyjnej pod względem mobilności o zerowej emisji. Ponadto torują one również drogę do produkcji jeszcze lepszych elektrycznych samochodów osobowych. Marka startując w różnych seriach wyścigowych oraz rajdowych, zbiera doświadczenia niezbędne do opracowywania nowych, zelektryfikowanych samochodów produkcyjnych.
Transfer technologii, który zapoczątkuje nową generację samochodów wyścigowych z napędem elektrycznym
Hyundai ma za sobą długą historię wykorzystywania sportów motorowych, jako narzędzia do rozwoju samochodów poruszających się na co dzień po drogach. W rzeczywistości istnieje nawet dwukierunkowa relacja między sportami motorowymi a modelami N. Motorsport to kolebka gamy modeli sygnowanych literą N, ale samochody wykorzystywane w sportach motorowych mogą być również budowane w oparciu o doświadczenie zebrane w trakcie użytkowania drogowych modeli Hyundai.
Na przykład i20 Coupe WRC powstał w oparciu o mocno zmodyfikowaną wersję drogowego Hyundaia i20. Z kolei i20 Coupe WRC zainspirował wprowadzenie na rynek Hyundaia i20 N. Początkowe wnioski z rajdów zostały przekazane Centrum Badań i Rozwoju Hyundaia w Namyang i wykorzystane przy opracowywaniu pierwszego wprowadzonego na rynek modelu N w 2017 roku – i30 N.
Ponadto i20 N Rally2, nowy samochód rajdowy przeznaczony dla zespołów klienckich, bazuje na samochodzie drogowym i20 N. i20 N Rally2 dzieli podwozie z i20 N, a jego dynamiczny wygląd oddaje filozofię projektowania Hyundai Sensuous Sportiness. Z drugiej strony i20 N zawiera funkcje inspirowane światem sportów motorowych. Ma taką samą wagę, jak samochód rajdowy i20 N WRC oraz inspirowany rajdami spojler dachowy dla lepszej aerodynamiki podczas codziennej jazdy.
W przypadku modelu Veloster N ETCR, samochód wyścigowy dzieli karoserię z drogowym Hyundaiem Veloster N, ale podwozie oraz komponenty zostały mocno zmodyfikowane pod kątem wyczynowej jazdy sportowej. Układ napędowy jest w pełni elektryczny.
Modele N testowane są w warunkach zbliżonych do sportów motorowych, aby sprawdzić ich osiągi. Modele N spędzają na torze testowym dwa razy więcej czasu oraz są dogłębnie testowane przy wyższych prędkościach w porównaniu do innych pojazdów marki Hyundai. Modele Hyundai N regularnie biorą także udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, a Elantra N TCR i i30 N TCR zajęły odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w czerwcowych zawodach. Co więcej, nowy Hyundai i20 N zadebiutował w wyścigu i stał się czwartym modelem Hyundai N, który brał udział w najbardziej wymagającym wyścigu wytrzymałościowym na świecie.
Sporty motorowe są zatem wykorzystywane jako poligon doświadczalny dla nowych technologii Hyundai. Motorsport służy do ulepszania drogowych modeli marki, niezależnie od tego, czy są one wyposażone w silniki spalinowe, czy też bezemisyjne układy napędowe. Podobnie jak doświadczenia zebrane w rajdach samochodowych z modelem i20 Coupe WRC zostały wykorzystane przy tworzeniu i20 N, tak wnioski z wyścigów pojazdów elektrycznych Hyundaia poprawią następną generację elektrycznych samochodów drogowych. Utwierdza to wiodącą pozycję marki w rozwoju technologii napędów elektrycznych, nie tylko w samochodach osobowych, ale także w sportach motorowych i w segmencie samochodów sportowych.
Pierwszy w pełni elektryczny samochód turystyczny Hyundai Motorsport – Veloster N ETCR, wyznacza nową erę dla marki Hyundai.
Hyundai Motorsport zaprojektował i zbudował model Veloster N ETCR w swojej siedzibie w Alzenau w Niemczech. Firma rozpoczęła projektowanie samochodu w listopadzie 2018 roku, a dziesięć miesięcy później rozpoczęła testy prototypu. Veloster N ETCR został po raz pierwszy zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) 2019 we Frankfurcie w Niemczech. Zespół kontynuował rozwój samochodu przez cały rok 2020, optymalizując poszczególne komponenty, zanim w pełni skupił się na osiągach.
Jako w pełni elektryczny samochód z napędem na tylne koła i silnikiem montowanym centralnie, Veloster N ETCR został specjalnie zaprojektowany, aby móc konkurować w nowej kategorii ETCR, w tym w serii PURE ETCR. W pierwszym sezonie ETCR Hyundai Motorsport wyprodukował dwa samochody Veloster N ETCR.
Veloster N ETCR jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi – po dwa na koło – produkowanymi przez Magalec Propulsion. Pakiet akumulatorów, wyprodukowany przez Williams Advanced Engineering, zapewnia moc 500 kW, co przekłada się na 670 KM oraz moment obrotowy wynoszący 900 Nm. Przekładnia o pojedynczym przełożeniu jest również produkowana przez Magalec Propulsion. Opony Goodyear Eagle F1 SuperSport przygotowane specjalnie na sezon 2021 PURE ETCR, są montowane na specjalnie zaprojektowanych aerodynamicznych felgach – 10,5 na 18 cali z przodu i 12 na 18 cali z tyłu. Przetwornice DC-DC są produkowane przez Bright Loop.
RM20e: przyszłość pojazdów o wysokich osiągach
W 2020 roku podczas Bejing International Automotive Exhibition w Pekinie, Hyundai zaprezentował kolejną generację zelektryfikowanego samochodu sportowego – RM20e. RM20e to najnowsza odsłona serii „RM”, czyli Racing Midship – projektu doświadczalnego marki Hyundai mającego na celu opracowanie nowych technologii jazdy o wysokich osiągach. Hyundai rozpoczął projekt RM w 2012 roku, testując, rozwijając i łącząc nowe wysokowydajne technologie z przyszłymi modelami N. W przeciwieństwie do swoich poprzedników RM14, RM15, RM16 i RM19, RM20e jest w pełni elektryczny. Zaprojektowane jako mobilne laboratorium do testowania nowych technologii, RM20e dostarczył wiele wniosków oraz doświadczeń, które znalazły zastosowanie podczas opracowywania modelu Veloster N ETCR.
RM20e posiada elektryczny układ osi z napędem na tylne koła oraz centralne umiejscowienie silnika. Taka konfiguracja zapewnia przyczepność niezbędną do imponującego przyspieszenia. W przypadku RM20e pozwala na rozpędzenie od 0 do 100 km/h w mniej niż trzy sekundy.
Wysokowydajny układ elektryczny łączy wysokie osiągi, równowagę, hamowanie i przyczepność z cichą jazdą, reaktywnością i zdolnością do poruszania się po drogach. Hyundai współpracował z Rimac Automobili, aby uzyskać wysoki poziom osiągów samochodu. Wnioski wyciągnięte z rozwoju RM20e zostaną wykorzystane do ulepszenia przyszłych, wysokowydajnych pojazdów elektrycznych Hyundai N.
RM20e to dwumiejscowe, dwudrzwiowe coupe z silnikiem obsługującym instalację 800V wzbogaconym o technologię inwerterową. Akumulator zapewnia maksymalnie 596 kW mocy (810 KM) oraz 960 Nm momentu obrotowego. Dzięki tej mocy samochód może osiągnąć prędkość maksymalną ponad 250 km/h oraz posiada możliwość szybkiego ładowania z wykorzystaniem infrastruktury 800V.