W tym roku jedną z najważniejszych premier motoryzacyjnych dla rynku europejskiego był debiut nowego Opla Astry. Co ważne, ten samochód jest produkowany w polskiej fabryce w Gliwicach, więc była to również bardzo ważna premiera dla naszego kraju pod względem gospodarczym. Zwłaszcza, że Opel to jedna z najchętniej wybieranych marek w gronie polskich klientów. Jak wyglądają ceny i wyposażenie tego modelu?
W końcówce września, a konkretnie 29 dnia tego miesiąca miała miejsce uroczystość oficjalnego uruchomienia produkcji nowego Opla Astry w fabryce GM w Gliwicach. Zaproszono przedstawicieli władz lokalnych, a także ówczesnego wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego oraz przedstawicieli mediów. Cała fabryka usłyszała podziękowania za wysiłek włożony w pracę z poprzednimi modelami, dzięki czemu koncern General Motors zadecydował o kontynuacji produkcji również nowej Astry, która co ciekawe, jest obecnie wytwarzana równolegle z wybranymi wersjami nadwoziowymi Astry poprzedniej generacji.
Wróćmy jednak do samej Astry, która debiutuje na naszym rynku z ceną startową 59 900 zł. Podstawowa cena oznacza rzecz jasna podstawowe wyposażenie, w tym przypadku Essentia, ale nie jest ono wcale ubogie. Za niespełna 60 tys. zł kupimy już samochód kompletny, którym można się poruszać na co dzień w komfortowych warunkach. Będzie wyposażony w 100-konny silnik benzynowy 1.4 Twinport, a wyposażenie obejmuje m. in. komplet poduszek powietrznych i systemów bezpieczeństwa stabilizujących samochód podczas poślizgu, manualną klimatyzację, radioodtwarzacz z czterema głośnikami, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka czy światła do jazdy dziennej LED. W atrakcyjnych cenach można kupić, na przykład pakiet zimowy (2000 zł) zawierający kierownicę pokrytą skórą z przyciskami do sterowania radiem, podgrzewane fotele przednie i tempomat. Inne, warte rozważenia opcje w samochodzie z wyposażeniem podstawowym to czujniki parkowania z przodu i z tyłu (1700 zł), metaliczny lub perłowy lakier (2200 zł) czy fotel kierowcy regulowany w 8 kierunkach z regulacją długości siedziska i podparciem lędźwi (1600 zł).
W standardzie Essentia można zamówić Astrę ze wspomnianym silnikiem tylko do stycznia 2016 roku. Później silnik ten zostanie wycofany, a podstawową jednostką napędową będzie litrowy motor Turbo o mocy 105 KM. Obecnie cena samochodu z takim napędem to 63 900 zł. Dla Essentii przewidziano również diesle o pojemności 1,6 litra i mocy 95 i 110 KM. Najtańszy diesel kosztuje 71 900 zł.
Wszystkie pozostałe silniki można zamawiać w konfiguracjach Enjoy, Dynamic oraz Elite. Są to poza wymienionymi wyżej jednostki motory benzynowe 1.4 Turbo o mocy 125 i 150 KM oraz diesel 1.6 CDTI o mocy 136 KM.
Enjoy to nieco wyższy standard dla niewymagających klientów. Poza tym, co zawiera Essentia znajdziemy w nim m. in. ładniejszą tapicerkę, nawiewy na drugi rząd siedzeń, elektrycznie sterowane szyby z tyłu, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym zamiast klasycznego radioodbiornika, a także skórzaną kierownicę z elementami sterowania, tempomat czy komputer pokładowy. Auto z zewnątrz rozpoznamy po chromowanej listwie na osłonie chłodnicy.
Astra w wersji Dynamic jest oczywiście skierowana do klientów lubiących dynamiczny styl. To dlatego wyposażenie zawiera fotele przednie o sportowym charakterze, czarną podsufitkę, chromowane zewnętrzne listwy wzdłuż okien bocznych, czarne słupki dachowe, 17-calowe obręcze z lekkich stopów, zawieszenie z trybem Sport i reflektory przeciwmgielne. Jednak wersja Dynamic to również bogate wyposażenie podnoszące komfort jazdy, które obejmuje już automatyczną klimatyzację dwustrefową oraz pakiet Asystent kierowcy, w skład którego wchodzi wskaźnik odległości do pojazdu poprzedzającego z systemem ostrzegania przed kolizją i automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z układem jego utrzymania i system rozpoznawania znaków drogowych. Dla wersji Dynamic zarezerwowano też fotel kierowcy AGR z elektryczną regulacją w 8 kierunkach i funkcją masażu kosztujący dodatkowo 3500 zł. Opel Astra w wersji Dynamic kosztuje minimum 72 400 zł z silnikiem 1.0 Turbo o mocy 105 KM. Nie jest oferowany z silnikiem benzynowym 1,4 Twinport oraz najsłabszym dieslem.
Opel Astra Elite kosztująca minimum 75 500 zł to oczywiście najbardziej ekskluzywna wersja Astry o czym świadczą elementy wyposażenia podstawowego takie jak tapicerka materiałowo-skórzana, czarna lub beżowa, fotel pasażera z regulacją wysokości czy elektromechaniczny hamulec postojowy. Warto zaznaczyć, że choć Opel Astra za sprawą bogatego wyposażenia opcjonalnego aspiruje do segmentu premium, to jednak ceny pozostają na dobrym poziomie, ponieważ nawet najdroższa wersja, tj. 1.6 CDTI (136 KM) Elite kosztuje tylko 93 000 zł. Niebawem do oferty dołączy także kombi, czyli nowa Astra Sports Tourer.