Wybierz markę

zbieżność kół - ustawianie - geometria zawieszenia

Kiedy paliwo drogie, szczególnie warto zadbać o właściwą zbieżność kół w swoim samochodzie. Teraz serwisy Suzuki sprawdzają zbieżność w absolutnie promocyjnej cenie. Nikt nie ma wątpliwości, że układ kierowniczy jest najważniejszym w samochodzie, bo od niego zależy bezpieczeństwo jazdy. Precyzja prowadzenia zaczyna się jednak od kół i tego czy mają prawidłowo ustawioną zbieżność. Ta ma jednocześnie bardzo duży wpływ także na zużycie paliwa. Do 30 kwietnia podczas jednej wizyty w serwisie Suzuki można skorzystać podwójnie. A może i potrójnie, bo jest też specjalna oferta promocyjna na opony.

Regularna kontrola geometrii zawieszenia powinna być dla nas – użytkowników samochodów czymś z zasady tak oczywistym, jak sprawdzanie ciśnienia w oponach. Ale nie jest, ponieważ nie należy ona ani do tanich czynności serwisowych, ani do takich, które z pomocą szwagra wykonamy w garażu. Właśnie dlatego, że nie jest tania, pozwoliliśmy sobie na bezpośrednie podkreślenie promocyjnej oferty już na wstępie. Cena za tę usługę wynosi teraz tylko 135 złotych. Żeby nikt nie przeoczył, żeby nikt nie był stratny, żeby każdy, niezależnie od modelu swojego Suzuki, mógł skorzystać. Do 30 kwietnia serwisy Suzuki Japan Motors, których adresy znajdują się pod tym linkiem, wykonają kontrolę zawieszenia właśnie w tak korzystnej cenie. Dopiero w dalszej części przypominamy, dlaczego zbieżność kół – podstawowy element geometrii zawieszenia – jest tak bardzo ważna.

Lepiej zapobiegać niż płacić

Dlaczego warto dbać o geometrię kół, każdy lepiej lub jeszcze lepiej od strony technicznej się orientuje. I tę wiedzę techniczną warto często przekładać sobie na wiedzę i praktykę ekonomiczną – na oszczędności bardziej i mniej oczywiste.

Dawno temu badanie geometrii było zdecydowanie droższe niż dziś, bo specjalistycznymi i drogimi urządzeniami dysponowały nieliczne serwisy. Wtedy kontrolowało się i ustawiało zbieżność tylko po kolizji, grubszej naprawie zawieszenia lub po stwierdzeniu ścinania opon. Albo gdy auto ewidentnie pływało po drodze, a nas czekał roczny przegląd techniczny w stacji kontroli pojazdów. To już zamierzchła, siermiężna przeszłość. Ponieważ wiadomo, że lepiej zapobiegać niż wydawać pieniądze, warto sprawdzać geometrię co roku. Najlepiej po zimie, w czasie której pewnie w jakąś dziurę wjechaliśmy lub dynamicznie najechaliśmy na ukryty pod śniegiem wysoki krawężnik.

Nieprawidłowa zbieżność powoduje nie tylko uszkodzenie opon, przez ich nierównomierne zużycie, a nawet wręcz ścinanie, co widzimy najlepiej. Dochodzą jeszcze problemy ze sterownością, które są szczególnie niebezpieczne w przypadku nagłej utraty stabilności kierunkowej, a także zwiększone zużycie paliwa. Możemy myśleć kategoriami zwiększonych oporów toczenia, a możemy po prostu uświadomić sobie, że koła mamy ustawione w pług i samochód płuży, czyli najzwyczajniej w świecie hamuje, zamiast jechać. – Kolejne straty możemy ponieść na wydatki związane z wymianą różnych elementów jezdnych i zawieszenia, które z powodu nieodpowiedniej geometrii są bardziej obciążone i szybciej się zużywają. Dotyczy to przede wszystkim tulei metalowo-gumowych, przegubów drążków kierowniczych, sworzni a nawet łożysk kół – przestrzega Grzegorz Doniesiewicz, menadżer marki Suzuki Japan Motors Chorzów.

zbieżność kół - ustawianie - geometria zawieszenia

Zbieżność dodatnia, czy zbieżność ujemna, jak plusy dodatnie i plusy ujemne?

Najważniejszym parametrem geometrii zawieszenia jest zbieżność kół. Tym pojęciem określamy relację wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych. Gdybyśmy popatrzyli na samochód z góry, to mogłoby się nam wydawać, że są one ustawione do siebie absolutnie równolegle. Tak nie jest i tak być nie powinno. Właściwy kąt zbieżności przy napędzie na przednie koła jest faktycznie kątem rozbieżności, bo wynosi od +3 do –3 stopni (około). Tylko w wyjątkowych przypadkach (przepraszamy, nie wiemy w jakich, może na szutrowe oesy w rajdach WRC) zbieżność może być zerowa.

W przypadku kąta dodatniego mówimy, że koła są zbieżne, w przypadku ujemnego – że rozbieżne. Ujmując, rzecz od drugiej strony można stwierdzić, że w przypadku kół ustawionych do wewnątrz występuje zbieżność ujemna, a na zewnątrz zbieżność dodatnia. O żadnych z nich ani w dopuszczalnym przedziale, ani tym bardziej poza nim, nie można powiedzieć jednoznacznie, że są jak plusy dodatnie albo jak plusy ujemne. Zawsze bowiem będą to minusy. Innego ustawienia potrzebuje kierowca startujący w Rajdzie Monte Carlo, innego Rajmund jadący na przejażdżkę z Carlą. Dla jazdy maksymalnie bezpiecznej i komfortowej (a nie sportowych popisów i szybkiego pokonywania serii zakrętów) potrzebujemy przednich kół zbieżnych. Nasz samochód będzie bardzo stabilny podczas jazdy na wprost, będzie pewnie trzymał kierunek jazdy i dostojnie wchodził w zakręty.

Częściowo z pomocą przychodzą nam producenci, bo przecież mamy ustawienia fabryczne. Niestety – jak wiadomo – w warunkach trudnej eksploatacji gubią się one, jak tanie kołpaki kół. A w regulacji zawieszenia chodzi właśnie o to, by ustawienia fabryczne przywrócić.

ustawianie zbieżności kół, geometria zawieszenia

Zadbajmy o jedną tylko rzecz

Pół żartem, pół serio możemy stwierdzić, że producenci aut pomogli jeszcze bardziej, uniemożliwiając majstrowanie przy innych elementach geometrii niż zbieżność. W geometrii zawieszenia liczą się cztery parametry – poza zbieżnością także kąt pochylenia koła, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i jego wyprzedzenie. Jednakże w większości samochodów można regulować tylko jeden z nich – właśnie zbieżność kół. Dlatego często pod pojęciem regulacji geometrii zawieszenia kryje się po prostu i tylko ustawienie zbieżności kół.

Producenci odeszli od możliwości regulacji pewnych elementów na rzecz ich trwałości. I dlatego jeżeli inne parametry niż ustawialna zbieżność nie będą mieścić się w przedziałach zalecanych przez producenta, to pozostanie nam wymiana części, które są tego przyczyną.

To co najważniejsze – skontrolowanie zbieżności możemy teraz wykonać w atrakcyjnej cenie w wybranych serwisach Suzuki. Pozwoli nam to być spokojnymi o swoje bezpieczeństwo oraz o to, że dzięki właściwemu ustawieniu kół nie spalamy w nadmiarze. Przy okazji można sprawdzić promocyjną ofertę na opony letnie. Nie zamieszczamy tu jednak tabeli z ofertami, ponieważ w różnych oddziałach dostępność i promocje są różne. Doradca z pewnością podpowie najwłaściwszą opcję i znajdzie atrakcyjną propozycję.

Radek Pszczółka

zbieżność kół - ustawianie - geometria zawieszenia
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!