Nowy Swift, oferowany od niedawna w Polsce, dostępny jest tylko z jednym 1,2-litrowym silnikiem. Tymczasem na drugim końcu świata, w RPA, starszą wersję tego wozu z 1,5-litrowym motorem tuningowi poddała firma Lupini Power.
Swift poprzedniej generacji w Polsce zadebiutował w 2005 roku i od razu zdobył sobie całkiem sporą klientelę, ale nie było nic słychać o tym, by jakaś polska firma podjęła się tuningu tego zgrabnego auta.
Natomiast przeróbkami tego samochodu w Republice Południowej Afryki zajęło się Lupini Power, znane choćby z tuningu Holdena Ute.
Za wersję rozwojową posłużyło Suzuki z 1,5-litrowym silnikiem M15A, który normalnie legitymuje się mocą 102 KM przy 5900 obr./min i momentem obrotowym 133 Nm przy 4100 obr./min. Są to wystarczające parametry, aby ważącemu 1075 kg1) Swiftowi zapewnić dobre osiągi w mieście.
Samochód potrzebuje równych 10 sekund do rozpędzenia się do 100 km/h (wersja ze skrzynią manualną) i osiąga 185 km/h.
Żeby zwiększyć moc silnika, tuner zaaplikował kurację jednostce napędowej. W ramach ulepszania silnika poprawiono w nim wał korbowy, głowice i kolektory oraz zainstalowano sportowy układ wydechowy.
To pozwoliło na wywindowanie mocy maksymalnej do 136 KM (przy 6200 obr./min) i momentu obrotowego do 155 Nm przy 4000 obr./min.
Po tuningu lepsze są nie tylko osiągi samochodu, ale także lepiej wygląda sprawa zużycia paliwa. Według Lupini przejechanie 100 km na trasie okupione jest zużyciem 4,7 l benzyny. To o 0,1 l mniej niż w aucie seryjnym. Większą różnicę kierowca odczuje podczas podróżowania po mieście, gdzie Lupini Swift będzie zużywał 8,1 a nie 8,4 l/100 km, jak seryjne Suzuki.
Tradycja czy nowoczesność? Fiat 500 kontra Suzuki Swift
Tuner może pochwalić się skróceniem czasu przyspieszania do setki do 8,70 s. Wygląda to nieźle, ale większa różnica jest w przyspieszeniu od 80 km/h do 120 km/h na 4. biegu. W tym przypadku rezultat Lupini wynoszący 9,80 s w porównaniu z 12,50 s fabrycznego wozu jest spory. Większa tzw. elastyczność ułatwia wyprzedzanie.
Prędkość maksymalna być może jest mniej istotna w przypadku małego samochodu, niemniej jednak warto odnotować, że podkręcone Suzuki osiąga 195 km/h.
Poprawianie silnika to nie wszystko, czym zajęła się firma z RPA. Razem z przeróbkami jednostki silnikowej zmieniane są sprężyny zawieszenia, co poprawia zwrotność Swifta i nadaje autku bardziej sportowego wyglądu. Nie wiadomo tylko, czy nie cierpi na tym komfort jazdy.
Po tych zmianach wartość auta wyceniana jest na 199 750 randów (ok. 80 600 zł2)). Dołożenie kompletu 17-calowych felg z oponami Hankook 205/40 zwiększy wartość wozu o kolejne 24 000 randów. Dla porównania, w Polsce najnowszy 5-drzwiowy Swift dostępny jest od 44 900 zł.
Lupini Power jest tak pewne jakości swojej pracy, że daje 3-letnią gwarancję na samochód, którą można zwiększyć do 5 lat. Nie ma limitu kilometrów.
Suzuki Swift przygotowane przez Lupini Power to interesująca oferta dla osób, które chcą ulepszyć swoje autko (szczególnie silnik), niekoniecznie obwieszając je kilkunastoma spojlerami.
1) Z informacji na stronie internetowej Suzuki wynika, że jest to masa auta gotowego do jazdy, ale bez 68-kilogramowego kierowcy i 7 kg bagażu, o których mowa jest w unijnych regulacjach.
2) Przeliczone według kursu z 05.07.2011 r. 1 rand = 0,4037 zł. Trzeba jednak wziąć pod uwagę 11-procentową inflację w RPA.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, M15A
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1490 cm3
- Moc maksymalna: 136 KM przy 6200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 91,28 KM/l (seryjny – 68,46 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 155 Nm przy 4000 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Typ napędu: Na przednie koła
- Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Bębnowe
- Koła przednie: 17″
- Koła tylne: 17″
- Opony przednie: 205/45 R 17
- Opony tylne: 205/45 R 17
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1075 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,90 kg/KM (seryjny – 10,54 kg/KM)
- Długość: 3695 mm
- Szerokość: 1690 mm
- Rozstaw osi: 2380 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-40km/h: 2,30 s
- Przyspieszenie 0-60km/h: 4,50 s
- Przyspieszenie 0-80km/h: 5,90 s
- Przyspieszenie 0-100km/h: 8,70 s
- Przyspieszenie 0-120km/h: 11,90 s
- Przyspieszenie 0-140km/h: 17,50 s
- Przyspieszenie 0-160km/h: 26,00 s
- Przyspieszenie 80-120km/h na 4. biegu: 9,80 s
- Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 16,20 s
- Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 30,30 s
- Prędkość maksymalna: 195 km/h