Wielokrotnie pisałem, że test samochodu, jaki przedstawiają dziennikarze, nigdy nie może być jednorazową prezentacją modelu. Dopiero kolejne testy powalają bowiem „wychwycić” ciekawostki pozwalające coś powiedzieć o modelu. Zatem drugie podejście do Nissana Juke…

W pierwszym tekście prezentowałem różnice między obecnym, a wcześniejszym modelem, jego wielkość i styl, czyli wszystko co który wskazuje, że model wydoroślał. Teraz chciałem więcej miejsca poświecić na obecny model Juke i wrażenia z eksploatacji tego modelu.

SONY DSC
SONY DSC

Wygląd karoserii i wnętrza
Oczywiście zanim ktoś rozpocznie jazdy testowe, które mają go utwierdzić w przekonaniu o wyborze samochodu, musi poczuć sympatię do modelu. Pod tym względem aktualny Nissan Juke przyciąga uwagę atletyczną sylwetką, atrakcyjnymi 19 calowymi obręczami kół z lekkiego stopu oraz stylistyką coupé z dachem, który wydaje się unosić w powietrzu. Oferowane w standardzie w pełni diodowe reflektory w nowym Nissanie JUKE zachowały wprawdzie kultowy okrągły kształt,ale teraz został on wzbogacony o nowy motyw litery „Y”. Nie zabrakło też charakterystycznego dla Nissana grilla z motywem litery V.

SONY DSC
SONY DSC

Zmiany zaszły także we wnętrzu – względem poprzednika nowy JUKE ma przestronniejszą kabinę i większy bagażnik. Ilość miejsca z tyłu wzrosła o 5,8 cm na poziomie kolan oraz o 1,1 cm nad głowami. Bagażnik powiększono o 20%, do 422 litrów. Wszystko to sprawia, że z modelu miejskiego, Juke przeistoczył się w model idealny do miejskiej eksploatacji, ale również na dłuższe przejażdżki.
Aktualnie oferowane wnętrze jest też elegantsze i bardziej komfortowe. Pozycja kierowcy jest wygodniejsza, pasażerowie z tyłu mają więcej miejsca, a elementy sterowania i schowki są bardziej przyjazne dla użytkownika. Nowe, miękkie w dotyku materiały na desce rozdzielczej, drzwiach oraz w dolnej części kabiny dodają prestiżu, a standardowe jednobryłowe sportowe fotele mogą być pokryte opcjonalną tapicerką z tworzywa Alcantara® lub skórą.

SONY DSC
SONY DSC

Indywidualista N Design
Jak stwierdziła Lesley Busby – projektantka i stylistka tego modelu –„W ciągu ostatnich lat oczekiwania klientów wobec wzornictwa znacznie wzrosły. Dzięki nowym cyfrowym platformom cały świat jest dosłownie w zasięgu ręki, więc ludzie są bardziej na bieżąco z trendami stylistycznymi i informacjami niż kiedykolwiek wcześniej. Nadążanie za tymi oczekiwaniami jest dla nas fascynującym wyzwaniem, któremu staramy się sprostać właśnie w nowym Nissanie Juke. Możemy zaoferować klientom nowy poziom personalizacji i jakości. Jest to dla nas niezwykle satysfakcjonujące”.

SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC

Właśnie efektem sprostań tym wymaganiom jest wyposażenie – N-Design. Jak sugeruje sama nazwa, to wersja oferująca największe możliwości w zakresie stylistyki pojazdu i pozwala autentycznie zindywidualizować konkretny egzemplarz Nissana Juke. Dostępne są różne kombinacje kolorów nadwozia, dachu i tapicerki. Klienci mogą dostosować styl własnego samochodu, wybierając spośród 21 ekskluzywnych kombinacji nadwozia i wnętrza, aby uzyskać najwyższy poziom personalizacji. Warto przy tym zauważyć, że widoczny na zdjęciach efektowny styl połączenia niebieskiego metalizowanego koloru nadwozia i czarnego dachu w wersji testowej N Design jest bez dopłaty (model wyposażenia N Conecta to dopłata 4250 zł).
W ramach wyposażenia opcjonalnego można wybrać jedną z dwóch dodatkowych odmian wykończenia wnętrza – z „energetycznej” pomarańczowo-czarnej skóry lub -jak w prezentowanym modelu- eleganckiej czarnej Alcantary. Nowego Nissana Juke w tej najbardziej oryginalnej odmianie można mieć za 94 000 zł.

SONY DSC
SONY DSC

W drodze…
Jak wspominałem Juke stał się dojrzalszym coupé-crossoverem. Aktualny model ma 4210 mm długości, 1595 mm wysokości i 1800 mm szerokości, co przekłada się na więcej przestrzeni w środku. Jednakże dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej stali platforma nowego modelu jest lżejsza, a dodatkowo sztywniejsza, co zapewnia poprawę stabilności, osiągów i właściwości jezdnych w zakrętach oraz poczucie lepszego panowania nad pojazdem.
Aktualnie w modelu oferowany jest tylko jeden silnik. Jest to 1-litrowa, 3-cylindrowa turbodoładowana jednostka benzynowa DIG-T o mocy 117 KM, która zapewnia lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa i wyższą kulturę pracy w porównaniu z jednostką o tej samej mocy stosowaną w modelu pierwszej generacji. Zastosowane w niej rozwiązania, takie jak turbosprężarka z elektrycznie sterowanym zaworem spustowym, częściowo wbudowany w głowicę kolektor wydechowy, podwójna regulacja zmiennych faz rozrządu zaworów ssących czy specyficzne powłoki cylindrów (Bore Spray Coating), pozwalają ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2, a jednocześnie zwiększyć przyjemność prowadzenia. W testowym modelu silnik współpracował z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną (DCT), wyposażoną w funkcje zmiany przełożeń za pomocą manetek oraz selektorem trybu jazdy (Eco, Standard, Sport), pozwalającym dopasować styl prowadzenia pojazdu do sytuacji na drodze pod kątem maksymalnej przyjemności jazdy.

SONY DSC
SONY DSC

Nie jestem zwolennikiem wersji trzycylindrowych, ze względu na charakter pracy w niskim zakresie prędkości i związane z tym drganie przenoszone karoserię, ale trzeba przyznać, że w przypadku tego Nissana nie ma dramatu. W przypadku pierwszego testu dużą uwagę przykładałem do poznania uniwersalizmu modelu, ale obecnie miałem już okazję skupić się na eksploatacji i walorach dynamicznych.
1. Ruszanie
Ruszanie tym modelem może być bardzo energiczne. Niestety silne naciśnięcie na pedał przyspieszenia jest też równoznaczne z szybkim przyrostem obrotów i… włączeniem turbiny. Tym samym mamy od razu wysoki moment obrotowy (200 Nm silnik uzyskuje od 1750 obr/min), pisk opon i znaczne zużycie paliwa. Tyle tylko, że w tym przypadku czujemy liniowy przyrost prędkości i … nie ma czasu na zastanawianie się, czy silnik w fazie początkowej krztusi się i drga, Jeżeli nie chcemy tego ruszenia z fantazją, ale będziemy delikatnie dodawać gazu, wówczas zawsze odczujemy drgania silnika. Oczywiście to co dla mnie jest odczuwalnym drganiem silnika, dla wielu osób może nawet nie być dostrzegalnym niuansem, gdyż jeżdżąc od ponad ćwierć wieku różnymi samochodami jestem wyczulony jak stroiciel fortepianu na każde fałszywe tony, podczas gdy dla wielu użytkowników… wszystko jest OK.
Niemniej warto zauważyć, że podczas energicznych jazd w mieście i maksymalnych przyspieszeń, gdy nie odczuwałem faktu, że mam silnik 3 cylindrowy, zużycie paliwa wyniosło 7,4-7,9 l/100 km , a podczas delikatnych jazd, testowy Juke zadowalał się 6,1 l/100 km (wg testu WLTP w jeździe miejskiej zużycie to 7,6 l/100 km).

SONY DSC
SONY DSC

2. Trasa
W tym przypadku fakt równej czy drgającej pracy silnika w początkowej fazie, nie ma żadnego znaczenia. Jedziemy z prędkością obrotową silnika ok 2000 obr/min, a to pozwala nam wykorzystać moment obrotowy 200 Nm (stały w dużym zakresie prędkości) i niskie zużycie paliwa. Zmiana biegów jest zbędna ze względu na stałą wartość momentu obrotowego, a w naszym przypadku -czyli przy automatycznej skrzyni przekładniowej- fakt posiadania silnika 3-cylindrowego był rzeczą całkowicie niezauważalną. W tym wypadku należy zwrócić uwagę na selektor trybu jazdy umieszczony na krańcu obudowy dźwigni zmiany biegów. Wybierając system sport, standard lub eco (wybór wyświetlany jest na wyświetlaczu między zegarami) mieliśmy różną reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia (bardziej czuły w wersji Sport), oraz zmianę przełożeń (w Sport biegi zmieniane przy wyższej prędkości obrotowej).
Niestety ze zużyciem paliwa nie było tak różowo jak wskazują dane WLTP. Według tych wskazań jazda przy wysokich prędkościach to zużycie 5,1 l/100 km, a przy bardzo wysokich – 6,6 l/100km.
W czasie testu Warszawa-Kraków przy jeździe normalnej dla mojego stylu jazd (średni przejazd to 89 km/h) zużycie wyniosło 7,5 l/100 km/h.

SONY DSC
SONY DSC

Wnętrze – komfort i wygoda, czyli… jesteś najważniejszy
To na co zwróciłem obecnie uwagę to nie tylko jazda i walory dynamiczne, ale także komfort użytkowania. Fotele są ukształtowane w sposób, że jazda na serpentynach (a na mojej trasie testowej /do domu są odcinki z serpentynami) pozwala na dobre przytrzymanie ciała kierowcy. Najważniejsze jednak, że podczas jazdy na dłuższych trasach non stop, kierowca wychodzi z pojazdu bez bólu pleców i drętwienia nóg.
Warto też zwrócić uwagę na system multimedialny, który wzmacnia relację między kierowcą a pojazdem. Korzyścią dla klienta jest płynna i intuicyjna integracja smartfona z samochodem, a także możliwość pobierania map i aktualizacji oprogramowania drogą bezprzewodową.
Użytkowników zachęca się do pobrania na smartfony zupełnie nowej aplikacji Door to Door Navigation. Zapewnia ona dostęp do dodatkowych funkcji, takich jak planowanie trasy na telefonie przed wyjściem z domu lub z pracy. Miejsce docelowe można przesłać do samochodu, aby zacząć otrzymywać wskazówki od razu po zajęciu miejsca za kierownicą.

SONY DSC
SONY DSC

W nowym systemie NissanConnect zainstalowano także aplikację TomTom Premium Traffic, która na bieżąco dostarcza bardzo dokładnych danych o ruchu drogowym w celu optymalizacji czasu dojazdu.
Nowy system NissanConnect obsługuje się poprzez siedmiocalowy ekran dotykowy, zamontowany pośrodku deski rozdzielczej. System oferuje następujące funkcje:

  • Wyszukiwanie jednozdaniowe: nowa funkcja systemu nawigacji, przyspieszająca i upraszczająca proces wyszukiwania lokalizacji.
  • Personalizacja: ekran główny można w pełni dostosować do indywidualnych potrzeb w trybie „przeciągnij i upuść”, umieszczając na nim skróty do regularnie używanych funkcji.
  • System rozpoznawania mowy: nawiązywanie połączeń telefonicznych, odczytywanie wiadomości tekstowych czy odtwarzanie muzyki to funkcje, którymi można sterować za pomocą poleceń głosowych. Do obsługi systemu służą zmodyfikowane przyciski na kierownicy.
  • Mapy 2D: zmiana skali mapy sterowana wielodotykiem.
  • Find My Car: miejsce postoju samochodu można zapisać w pamięci, aby kierowca mógł łatwo trafić do zaparkowanego pojazdu, korzystając ze wskazówek wyświetlanych na ekranie smartfona.
  • Premium Traffic powered by TomTom: dokładne informacje o aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz korekty trasy wprowadzane na bieżąco w celu skrócenia czasu podróży. Usługa jest bezpłatna przez pięć lat oraz przechodzi na kolejnych właścicieli samochodu w tym okresie.
  • Aplikacja Door to Door Navigation: dostępna w Apple Store oraz Google Play; kierowca pobiera ją na smartfon, aby móc korzystać ze wszystkich funkcji nowego systemu NissanConnect.
  • Planowanie podróży przed wyjściem z domu / wysyłanie współrzędnych do samochodu: korzystając z aplikacji
  • Door to Door Navigation, użytkownik może wskazać docelowe miejsce podróży na smartfonie, będąc jeszcze w domu lub w biurze, i wysłać je do samochodu. System zacznie podawać wskazówki dojazdu natychmiast po uruchomieniu silnika.
  • Aktualizacje oprogramowania i map drogą bezprzewodową: użytkownik może je wygodnie pobierać przez wi-fi lub smartfon w ramach pakietu danych.
SONY DSC
SONY DSC

Tym samym, pod względem oprzyrządowania infotainment, użytkowanie Nissana Juke przypomina eksploatację modeli z klas wyższych.
Dla kogo?
Teoretycznie Nissan Juke to model crossover, który ma być zarówno pojazdem miejskim (przynajmniej jeżeli chodzi o obrys karoserii), jak i do użytkowania codziennego (coś jakby minivan typu Opel Meriva). Jednakże wraz z nowym modelem, Juke stał się bardziej wersją odpowiednika minivan. Mamy dużo przestrzeni wewnątrz, wygodną karoserię, a do tego silnik idealny w mieście.

SONY DSC
SONY DSC

Jeżeli więc ktoś potrzebuje samochodu rodzinnego, użytkowanego głównie w mieście i raz na czas jedzie na wycieczkę/wczasy to model dla niego. Jeżeli jednak często jeździ na trasie i rzadziej w mieście – polecam Nissana Qashqai.
Bogusław Korzeniowski

Chcesz poznać ofertę tego modelu? Odwiedź nas

  • Japan Motors, ul. Wyzwolenia 95, 43-300 Bielsko-Biała, telefon: (33) 827 00 10
  • Japan Motors, ul. Jasnogórska 60, 31-358 Kraków, telefon: (12) 662 00 10
  • Japan Motors, ul. Zielony Zaułek 2 (obok Wesołego Miasteczka), 41-500 Chorzów, telefon: (32) 200 99 10
  • Japan Motors, al. Powstańców Śląskich 22, 30-570 Kraków, telefon: (12) 252 00 10
  • Japan Motors, ul. Krasnobrodzka 5, (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska), 03-214 Warszawa, telefon: (22) 510 00 10
  • Japan Motors, ul. Sobieskiego 10, 41-300 Dąbrowa Górnicza, telefon: (32) 200 99 20
  • Japan Motors, ul. Stawowa 2, 41-200 Sosnowiec, telefon: (32) 200 99 30
  • Japan Motors, ul. Głogowska 444, 60-266 Poznań, telefon: (61) 610 41 70
Poprzedni wpis Następny wpis