Jak powiedział dyrektor generalny ds. crossoverów w firmie Nissan „Nissan X-Trail 1,3 jest samochodem, który sprawdzi się w czasie każdej wyprawy”. Czy były to tylko slogany, czy naprawdę jest to model uniwersalny? Zatem sprawdźmy...

Nadwozie Nissana X-Trail – estetyka SUVa i Crossovera

Styl Nissana X Trail to połączenie smukłych i eleganckich linii nowoczesnego crossovera z masywnym wizerunkiem typowego SUV-a.

Zgodnie z estetyką crossoverów Nissana, w modelu X-Trail styliści silnie zaakcentowali okolice kół, stąd też znakiem rozpoznawczym pojazdu są mocno zarysowane nadkola i koła 225/50R18. Wraz z opadającą linią dachu, głębokimi przetłoczeniami na błotnikach i wznoszącą się dolną krawędzią szyb bocznych składają się one na pełnię stylistycznego DNA crossoverów Nissana.

Styliści zadbali także o pogodzenie nowości z tradycyjną estetyką Nissana. Przykład tego są np. tylne światła zespolone, które mają znajomy kształt bumerangu, czy słupki tylne kojarzące się z modelami Juke i Qashqai. Z przodu X-Traila uwagę zwraca estetyczne połączenie skomplikowanych kształtów z ostrymi liniami, a gra światła i cienia, jest nawiązaniem do stylu znanego z modelu Qashqai.

Na uwagę zasługują także misterne detale opraw reflektorów oraz świetlna sygnatura pozwalająca rozpoznać Nissana X-Trail nawet w ciemności. Taki swoisty podpis Nissana

Wnętrze Nissana X-Trail  to… luksus w “formie SUV”

Wszystkie crossovery Nissana cechuje wysoka jakość i widoczna dbałość o szczegóły. Nie inaczej jest w przypadku modelu X-Trail. W kabinie można znaleźć wiele wysokogatunkowych materiałów, takich jak chrom, lakier fortepianowy i skóra z kontrastującymi przeszyciami.

W trosce o podniesienie komfortu, Nissan zbadał o wszystkie powierzchnie, z którymi kierowca i pasażerowiw mogą mieć kontakt w samochodzie. Na przykład, na podstawie analizy wyników przeprowadzonych badań, zdecydowano się na lepsze wyściełanie podłokietników na drzwiach i boków konsoli centralnej. W efekcie Nissan X-Trail ma ośmiokrotnie grubsze wyścielenie, niż w konkurencyjnych modelach innych marek.

Komfort na tylnych siedzeniach i wyposażenie

Dużą uwagę projektanci wnętrza zwrócili też na komfort pasażerów tylnych siedzeń. Fotele w drugim rzędzie można składać w proporcji 60/40, w celu powiększenia bagażnika. Oparcie możemy zaś pochylić, dla większej wygody pasażerów. Dla zwiększenia przestrzeni na nogi (lub zwiększenia bagażnika) fotele można przesuwać wzdłużnie.

Pojemność bagażnika wynosi 550 litrów, a całkowita przestrzeń dostępna po złożeniu wszystkich foteli wynosi 1982 litry.

Wyposażenie podnoszące komfort użytkowania w prezentowanej, najdroższej wersji TEKNA, to m.in.: elektrycznie sterowany panoramiczny szyberdach, skórzana tapicerka z podwójnymi szwami, czy oświetlenie wnętrza w technologii LED. Testowany Nissan X-Trail miał też system multimedialnym NissanConnect z siedmio calowym ekranem dotykowym, modułem Bluetooth i systemem audio premium BOSE z ośmioma głośnikami.

Przyjaciel w mroźne dni

W czasie testu w styczniowe zimne dni, naszą szczególną uwagę zwróciły jednak dwa dodatki. Pierwszy to przednie fotele z funkcją szybkiego podgrzewania. Drugi zaś to ogrzewane/chłodzone uchwyty na kubki, które pozwalają utrzymać właściwą temperaturę napoju.

Jednakże nie tylko „eleganckie i uniwersalne wnętrze” wyróżniają Nissana X-Trail.

Atutem jest również zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów

System awaryjnego hamowania przed przeszkodą

Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, X-Trail reaguje na niebezpieczeństwo w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeżeli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu. Tym samym pozwoli to uniknąć zderzenia lub zminimalizować jego skutki.

 

Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy

Przyczyną co piątego wypadku jest zmęczenie kierowcy. Dlatego system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy stanowi w Nissanie X-Trail istotne uzupełnienie pakietu podnoszącego bezpieczeństwo. Po „nauczeniu się” nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowanie. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie na zestawie wskaźników ostrzeżenia sugerującego konieczność przerwy w podroży.

Rozpoznawanie znaków drogowych

System ten działa jak dodatkowa para oczu, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i powoduje wyświetlenie stosownego komunikatu dla kierowcy. Ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu. Funkcja działa w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.

 

Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykorzystuje zaawansowany program komputerowy do rozpoznawania oznakowania poziomego na drodze. Oprogramowanie to pozwala ustalić, czy pojazd porusza się właściwym torem. Zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy.

 

Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu

Tylna kamera wykrywa pojazdy znajdujące się w, niewidocznym w lusterkach, martwym polu po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w „martwym polu” jest sygnalizowana zapaleniem się dyskretnej kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca, który chce zmienić pas ruchu włączy sygnalizujący ten manewr kierunkowskaz, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, lampka ostrzegawcza w lusterku zaczyna migać, a we wnętrzu rozlega się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

Ostrzeżenie o poruszających się obiektach

Dzięki temu systemowi bezpieczeństwo parkowaniw X-Trailem nabiera zupełnie nowego wymiaru. Na podstawie sygnałów z przednich i tylnych czujników parkowania oraz systemu kamer 360° komputer tworzy bardzo pomocny w czasie parkowania obraz pojazdu „z lotu ptaka”.

Nawet jeżeli samochód stoi w miejscu, w przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Zamontowana w drzwiach bagażnika kamera obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na dużym, siedmio calowym ekranie systemu NissanConnect.

 

Adaptacyjne światła drogowe

System został zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego oświetlenia w każdej sytuacji. W jego skład wchodzi kamera wysokiej rozdzielczości współpracująca z zaawansowanym oprogramowaniem decydującym o konieczności przełączenia świateł. W efekcie przełączenia świateł drogowych na światła mijania następuje auromatycznie, aby nie oślepiać innych kierowców.

Silnik i napęd, czyli… naprawdę fajne połączenie

Na początku sprzedaży modeli X-Trail w roku 2014, miałem okazję testować wersję benzynową 1,6 turbo o mocy 160 KM. Od wiosny 2019, Nissan zastąpił jednostkę 1,6  nowo zaprojektowanym silnikiem 1,3. Mimo mniejszej pojemności ma on taką samą moc, a dodatkowo jest bardziej ealstyczny i zużywa mniej paliwa. Dla mnie ten silnik to duży plus…

ZOBACZ CENNIK

Silnik 1,3 to czterocylindrowa jednostka benzynowa z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa.Osiąga ona moc 158 KM i moment obrotowy 270 Nm (w zakresie od 1800 obr/min do 3750 obr/min). Jest ona oferowana jedynie z siedmiobiegową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC. Jak zapewnia producent jest ona bardzo elastyczna w pracy i wykazuje ograniczone zużycie paliwa (średnio 7,1 l/100 km wg WLTP).

Zatem Sprawdzam…

Jeżeli chodzi o walory jezdne na trasie z Warszawy do Krakowa to Nissan X-Trail 1,3 jedzie jak prawdziwa limuzyna. Sto sześćdziesiąt koni pod maską, moment obrotowy wynoszący 270 Nm i automatyczna skrzynia przekładniowa sprawiają, że kierowca odczuwa przyspieszenie przy każdym dodaniu gazu. Co ważne, pojazd nie jest też nadmiernie paliwożerny. Wprawdzie deklarowane w katalogu średnie zużycie paliwa wynoszące 7,1 l/100 km należy włożyć w kategorie bajek, ale uzyskane 8,5 l/ 100 km dla samochodu mającego powierzchnię czołową 180×170 cm i ważącego 1,5 tony jest ¬ wg mnie ¬– zadowalające. Tym bardziej, że średnia prędkość na trasie wyniosła 97 km/h.
W mieście średnie zużycie paliwa wynosiło 9,5 -10,5 l/100 km. Powodem tego jest częste ruszanie z miejsca i automatyczna skrzynia przekładniowa, czyli parametry nie pozwalające na oszczędność.

Warto zwrócić uwagę na osiągi pojazdu. Wprawdzie podczas testu skupialiśmy się jedynie walorach jezdnych i zużyciu paliwa, niemniej warto zauważyć, osiągi modelu. Prędkość tego SUVa to 198 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,5 sekundy (dane katalogowe).

Aktualnie oferowane modele ¬ rocznik modelowy 2021 ¬ są tylko w jednej wersji 1,3, ze skrzynią automatyczną i napędem na koła przednie. Biorąc pod uwagę, że obecnie zimowe warunki na terenie większości kraju trwają 7-10 dni, jest to w pełni wystarczające. Jeżeli jednak ktoś mieszka w górach, lub często podróżuje po Alpejskich drogach, wtedy… musi się pospieszyć. Modele z napędem na obie osie są jeszcze w niektórych salonach w ramach wyprzedaży, ale jest ich coraz mniej.

Zobacz aktualną ofertę modeli

Dla kogo?

Nissan X-Trail to duży SUV zapewniający komfort “terenowej limuzyny”. Z jednej strony, w modelu jest bogate wyposażenie, a z drugiej… ma on prześwit 210 mm. To zaś gwarantuje, że przejedzie po wszystkim co nazwiemy drogą. Aktualnie atutem tego pojazdu jest też jego cena promocyjna.
Najtańszy model kosztuje w cenniku 99 400 zł (Nissan X-Trail Visiaw kolorze czerwonym). Najdroższy, czyli prezentowany w teście, Nissan X-Trail Tekna obecnie ma cenę 134 290 zł.

Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis