Test Nissan X-Trail 1,3 turbo – to idealny i tani SUV

Jak powiedział dyrektor generalny ds. crossoverów w firmie Nissan „Nissan X-Trail 1,3 jest samochodem, który sprawdzi się w czasie każdej wyprawy”. Czy były to tylko slogany, czy naprawdę jest to model uniwersalny? Zatem sprawdźmy...

Nadwozie Nissana X-Trail – estetyka SUVa i Crossovera

Styl Nissana X Trail to połączenie smukłych i eleganckich linii nowoczesnego crossovera z masywnym wizerunkiem typowego SUV-a.

Zgodnie z estetyką crossoverów Nissana, w modelu X-Trail styliści silnie zaakcentowali okolice kół, stąd też znakiem rozpoznawczym pojazdu są mocno zarysowane nadkola i koła 225/50R18. Wraz z opadającą linią dachu, głębokimi przetłoczeniami na błotnikach i wznoszącą się dolną krawędzią szyb bocznych składają się one na pełnię stylistycznego DNA crossoverów Nissana.

Styliści zadbali także o pogodzenie nowości z tradycyjną estetyką Nissana. Przykład tego są np. tylne światła zespolone, które mają znajomy kształt bumerangu, czy słupki tylne kojarzące się z modelami Juke i Qashqai. Z przodu X-Traila uwagę zwraca estetyczne połączenie skomplikowanych kształtów z ostrymi liniami, a gra światła i cienia, jest nawiązaniem do stylu znanego z modelu Qashqai.

Na uwagę zasługują także misterne detale opraw reflektorów oraz świetlna sygnatura pozwalająca rozpoznać Nissana X-Trail nawet w ciemności. Taki swoisty podpis Nissana

Wnętrze Nissana X-Trail  to… luksus w „formie SUV”

Wszystkie crossovery Nissana cechuje wysoka jakość i widoczna dbałość o szczegóły. Nie inaczej jest w przypadku modelu X-Trail. W kabinie można znaleźć wiele wysokogatunkowych materiałów, takich jak chrom, lakier fortepianowy i skóra z kontrastującymi przeszyciami.

W trosce o podniesienie komfortu, Nissan zbadał o wszystkie powierzchnie, z którymi kierowca i pasażerowiw mogą mieć kontakt w samochodzie. Na przykład, na podstawie analizy wyników przeprowadzonych badań, zdecydowano się na lepsze wyściełanie podłokietników na drzwiach i boków konsoli centralnej. W efekcie Nissan X-Trail ma ośmiokrotnie grubsze wyścielenie, niż w konkurencyjnych modelach innych marek.

Komfort na tylnych siedzeniach i wyposażenie

Dużą uwagę projektanci wnętrza zwrócili też na komfort pasażerów tylnych siedzeń. Fotele w drugim rzędzie można składać w proporcji 60/40, w celu powiększenia bagażnika. Oparcie możemy zaś pochylić, dla większej wygody pasażerów. Dla zwiększenia przestrzeni na nogi (lub zwiększenia bagażnika) fotele można przesuwać wzdłużnie.

Pojemność bagażnika wynosi 550 litrów, a całkowita przestrzeń dostępna po złożeniu wszystkich foteli wynosi 1982 litry.

Wyposażenie podnoszące komfort użytkowania w prezentowanej, najdroższej wersji TEKNA, to m.in.: elektrycznie sterowany panoramiczny szyberdach, skórzana tapicerka z podwójnymi szwami, czy oświetlenie wnętrza w technologii LED. Testowany Nissan X-Trail miał też system multimedialnym NissanConnect z siedmio calowym ekranem dotykowym, modułem Bluetooth i systemem audio premium BOSE z ośmioma głośnikami.

Przyjaciel w mroźne dni

W czasie testu w styczniowe zimne dni, naszą szczególną uwagę zwróciły jednak dwa dodatki. Pierwszy to przednie fotele z funkcją szybkiego podgrzewania. Drugi zaś to ogrzewane/chłodzone uchwyty na kubki, które pozwalają utrzymać właściwą temperaturę napoju.

Jednakże nie tylko „eleganckie i uniwersalne wnętrze” wyróżniają Nissana X-Trail.

Atutem jest również zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów

System awaryjnego hamowania przed przeszkodą

Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, X-Trail reaguje na niebezpieczeństwo w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeżeli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu. Tym samym pozwoli to uniknąć zderzenia lub zminimalizować jego skutki.

 

Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy

Przyczyną co piątego wypadku jest zmęczenie kierowcy. Dlatego system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy stanowi w Nissanie X-Trail istotne uzupełnienie pakietu podnoszącego bezpieczeństwo. Po „nauczeniu się” nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowanie. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie na zestawie wskaźników ostrzeżenia sugerującego konieczność przerwy w podroży.

Rozpoznawanie znaków drogowych

System ten działa jak dodatkowa para oczu, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i powoduje wyświetlenie stosownego komunikatu dla kierowcy. Ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu. Funkcja działa w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.

 

Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykorzystuje zaawansowany program komputerowy do rozpoznawania oznakowania poziomego na drodze. Oprogramowanie to pozwala ustalić, czy pojazd porusza się właściwym torem. Zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy.

 

Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu

Tylna kamera wykrywa pojazdy znajdujące się w, niewidocznym w lusterkach, martwym polu po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w „martwym polu” jest sygnalizowana zapaleniem się dyskretnej kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca, który chce zmienić pas ruchu włączy sygnalizujący ten manewr kierunkowskaz, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, lampka ostrzegawcza w lusterku zaczyna migać, a we wnętrzu rozlega się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

Ostrzeżenie o poruszających się obiektach

Dzięki temu systemowi bezpieczeństwo parkowaniw X-Trailem nabiera zupełnie nowego wymiaru. Na podstawie sygnałów z przednich i tylnych czujników parkowania oraz systemu kamer 360° komputer tworzy bardzo pomocny w czasie parkowania obraz pojazdu „z lotu ptaka”.

Nawet jeżeli samochód stoi w miejscu, w przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Zamontowana w drzwiach bagażnika kamera obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na dużym, siedmio calowym ekranie systemu NissanConnect.

 

Adaptacyjne światła drogowe

System został zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego oświetlenia w każdej sytuacji. W jego skład wchodzi kamera wysokiej rozdzielczości współpracująca z zaawansowanym oprogramowaniem decydującym o konieczności przełączenia świateł. W efekcie przełączenia świateł drogowych na światła mijania następuje auromatycznie, aby nie oślepiać innych kierowców.

Silnik i napęd, czyli… naprawdę fajne połączenie

Na początku sprzedaży modeli X-Trail w roku 2014, miałem okazję testować wersję benzynową 1,6 turbo o mocy 160 KM. Od wiosny 2019, Nissan zastąpił jednostkę 1,6  nowo zaprojektowanym silnikiem 1,3. Mimo mniejszej pojemności ma on taką samą moc, a dodatkowo jest bardziej ealstyczny i zużywa mniej paliwa. Dla mnie ten silnik to duży plus…

ZOBACZ CENNIK

Silnik 1,3 to czterocylindrowa jednostka benzynowa z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa.Osiąga ona moc 158 KM i moment obrotowy 270 Nm (w zakresie od 1800 obr/min do 3750 obr/min). Jest ona oferowana jedynie z siedmiobiegową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC. Jak zapewnia producent jest ona bardzo elastyczna w pracy i wykazuje ograniczone zużycie paliwa (średnio 7,1 l/100 km wg WLTP).

Zatem Sprawdzam…

Jeżeli chodzi o walory jezdne na trasie z Warszawy do Krakowa to Nissan X-Trail 1,3 jedzie jak prawdziwa limuzyna. Sto sześćdziesiąt koni pod maską, moment obrotowy wynoszący 270 Nm i automatyczna skrzynia przekładniowa sprawiają, że kierowca odczuwa przyspieszenie przy każdym dodaniu gazu. Co ważne, pojazd nie jest też nadmiernie paliwożerny. Wprawdzie deklarowane w katalogu średnie zużycie paliwa wynoszące 7,1 l/100 km należy włożyć w kategorie bajek, ale uzyskane 8,5 l/ 100 km dla samochodu mającego powierzchnię czołową 180×170 cm i ważącego 1,5 tony jest ¬ wg mnie ¬– zadowalające. Tym bardziej, że średnia prędkość na trasie wyniosła 97 km/h.
W mieście średnie zużycie paliwa wynosiło 9,5 -10,5 l/100 km. Powodem tego jest częste ruszanie z miejsca i automatyczna skrzynia przekładniowa, czyli parametry nie pozwalające na oszczędność.

Warto zwrócić uwagę na osiągi pojazdu. Wprawdzie podczas testu skupialiśmy się jedynie walorach jezdnych i zużyciu paliwa, niemniej warto zauważyć, osiągi modelu. Prędkość tego SUVa to 198 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,5 sekundy (dane katalogowe).

Aktualnie oferowane modele ¬ rocznik modelowy 2021 ¬ są tylko w jednej wersji 1,3, ze skrzynią automatyczną i napędem na koła przednie. Biorąc pod uwagę, że obecnie zimowe warunki na terenie większości kraju trwają 7-10 dni, jest to w pełni wystarczające. Jeżeli jednak ktoś mieszka w górach, lub często podróżuje po Alpejskich drogach, wtedy… musi się pospieszyć. Modele z napędem na obie osie są jeszcze w niektórych salonach w ramach wyprzedaży, ale jest ich coraz mniej.

Zobacz aktualną ofertę modeli

Dla kogo?

Nissan X-Trail to duży SUV zapewniający komfort „terenowej limuzyny”. Z jednej strony, w modelu jest bogate wyposażenie, a z drugiej… ma on prześwit 210 mm. To zaś gwarantuje, że przejedzie po wszystkim co nazwiemy drogą. Aktualnie atutem tego pojazdu jest też jego cena promocyjna.
Najtańszy model kosztuje w cenniku 99 400 zł (Nissan X-Trail Visiaw kolorze czerwonym). Najdroższy, czyli prezentowany w teście, Nissan X-Trail Tekna obecnie ma cenę 134 290 zł.

Bogusław Korzeniowski

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

20 marca, 2025

Początek roku to doskonała okazja na zakup wymarzonego samochodu w promocyjnej cenie. Nie inaczej jest w przypadku marki MG, która właśnie prowadzi kampanię wyprzedażową pod (...)

20 marca, 2025

Nowa CUPRA Formentor to sportowy SUV uwielbiany za przestronność i dynamiczny design. Wersja 2.0 oferuje jeszcze lepsze osiągi, zaawansowane technologie i wyjątkowy komfort jazdy. CUPRA (...)

18 marca, 2025

Nowy Opel Grandland przeszedł gruntowną metamorfozę. W porównaniu do poprzednika jest większy, dojrzał i oferuje jeszcze więcej zaawansowanych rozwiązań, miejsca we wnętrzu oraz dopracowanych detali. (...)