Suzuki wyspecjalizowało się w autach miejskich i w lekkich samochodach 4×4. Można nawet zawyrokować stwierdzenie, że to Suzuki było prekursorem crossovera. Ale oferta kombi???
Dla wielu młodych kierowców, a także dla ludzi nie interesujących się motoryzacją, Suzuki to głównie Swift i wersje SX4 S-Cross oraz Vitara. Są to więc wersje typowo miejskie i modele crossover z doskonałym układem napędowym. Tymczasem w latach 1996-2001, w ofercie Suzuki w Polsce, był model kompaktowy oferowany w wersji sedan i kombi (na niektórych rynkach także jako hatchback). Pojazd noszący nazwę Baleno (tę nazwę zaadoptowano później do miejskiego modelu oferowanego w latach 2016-2019) był więc pierwszym kompaktowym kombi w tym koncernie.
Stąd też obecnie testowanego Swace nie można uznać jako pierwsze kombi Suzuki. Bez wątpienia jest to jednak pierwsza hybryda typu HEV (Hybrid Electric Vehicle) jaką zaoferowało Suzuki.
Zacznijmy jednak od początku.
Swace jest drugim – po wersji Across (nasz test modelu CZYTAJ) – modelem produkowanym w ramach umowy o współpracę z Toyota Motor Corporation.
Charakteryzuje go dynamiczna stylizacja nadwozia z szeroką sylwetką i mocno zaznaczonymi liniami nadwozia ukierunkowanymi ku tyłowi. Nisko osadzona sylwetka, skondensowane proporcje górnej części nadwozia i poszerzone błotniki zapewniają stabilność na drodze, a dynamiczne, opływowe linie szyb i ramion nadają atletycznej postury.
Opadająca linia dachu i sportowy profil komponują się z szerokimi nadkolami o poszerzonych krawędziach, co pozwoliło odsunąć koła dalej od siebie, by podkreślić szeroką sylwetkę Swace. Z tyłu zwracają uwagę skośne tylne szyby i światła typu LED.
Design przodu to sportowy przedni pas z dynamicznie zaprojektowanymi reflektorami LED.
Wyjątkowy wygląd przedniego pasa skupia się wokół reflektorów LED i wydatnej osłony chodnicy z wypełnieniem o strukturze plastra miodu.
Reflektory i górna część osłony chłodnicy są umieszczone w jednej linii, aby podkreślić sportowy i stateczny wygląd, podczas gdy zderzak, dolna część osłony i oprawa świateł przeciwmgłowych są umieszczone blisko jezdni, co dodatkowo podkreśla solidną postawę samochodu.
Stylistykę nadwozia dopełniają relingi umożliwiające łatwy montaż bagażnika dachowego, dodatkowe przetłoczenia tylnych drzwi, wykonanych z lekkich kompozytów w celu zwiększenia oszczędności paliwa oraz 16-calowe felgi aluminiowe o sportowym wyglądzie.
Bagażnik, czyli uniwersalizm kombi
Jak w każdym kombi ogromne znaczenie ma bagażnik. Przestrzeń bagażowa tego Suzuki ma pojemność 596 litrów, co zapewnia sporo miejsca na przedmioty codziennego użytku oraz walizki podróżne o dużych rozmiarach. Co ważne, przestrzeń bagażowa jest prosta i bez załamań, co gwarantuje jej lepsze wykorzystanie. Dodatkowo za pomocą specjalnej dźwigni na boku, po uchyleniu klapy bagażnika, można jednym ruchem złożyć tylne oparcia i rozszerzyć bagażnik o dodatkową przestrzeń. W tym wypadku uzyskujemy przestrzeń całkowicie płaską, aż do przednich foteli.
Aby zwiększyć funkcjonalność bagażnika, system podwójnej, składanej podłogi pozwala obniżyć dno bagażnika i skutecznie zwiększyć możliwości ładunkowe. Spód tej obracanej podłogi jest wykończony specjalnym materiałem antypoślizgowym odpornym za zabrudzenia. W efekcie możemy wybrać się na łowisko i złowione ryby, czy mokre klosze włożyć do bagażnika bez obaw o pobrudzenie tapicerki. Tak samo znika problem butów narciarskich, z których topiące się drobiny śniegu, moczą dywaniki tapicerki.
Wnętrze klasy wyższej
Wnętrze współczesnego kombi to nie efektowne wykończenie samochodu dostawczego, ale wersja osobowa o uniwersalnej przestrzeni ładunkowej.
Stąd też we wnętrzu Swace dominuje filozofia „mniej znaczy więcej”, która łączy intuicyjny i elegancki wystrój wnętrza, zapewniający przestronność, komfort i praktyczność.
Poczucie przestronności w kabinie pasażerskiej Swace podkreśla szeroki kokpit zbudowany z ciągłych linii, które dynamicznie schodzą się w kierunku drzwi. Połączenie miękkich materiałów i chromowanych lub srebrnych elementów w całej kabinie podkreśla wysoką jakość i elegancję wnętrza.
Funkcjonalność wnętrza rodem z najlepszych wersji osobowych
Swace jest wyposażony w urządzenie multimedialne z 8-calowym ekranem dotykowym, tunerem radiowym AM/FM/DAB, funkcją Bluetooth® i przyciskami sterowania umieszczonymi na kierownicy. Urządzenie obsługuje technologię Apple CarPlay (dla iPhone), a także Android Auto ™ i MirrorLink ™ (dla kompatybilnych smartfonów).
W przednim schowku umieszczonym pod kokpitem zainstalowano bezprzewodową podkładkę ładująca Qi dla smartfonów. W zasięgu kierowcy i przedniego pasażera znajdują się również dwa porty USB i wejście AUX.
Wyposażenie wnętrza obejmuje ogrzewanie kierownicy i przednich foteli, układ klimatyzacji z technologią S-FLOW (funkcja wykrywania pasażerów) oraz nastrojowe oświetlenie LED w całej kabinie.
Kabina pasażerska oferuje wszechstronność, spełniając oczekiwania użytkowników prowadzących aktywny styl życia. Duża odległość (928 mm) pomiędzy przednimi i tylnymi siedziskami zapewnia komfort porównywalny z samochodami z wyższych segmentów. W kabinie pasażerskiej znajdują się też wygodne schowki, które zapewniają dużo miejsca na przechowywanie drobnych przedmiotów, takich jak telefony i napoje, w pierwszym i drugim rzędzie.
Jednakże uniwersalizm wnętrza to jedno. Drugim atutem jest technologia hybrydowa
Zaawansowane osiągi hybrydowe
Układ hybrydowy w modelu Swace łączy mocny silnik elektryczny (72 KM i moment obrotowy163 Nm, dostępny w chwili ruszenia) z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8-litra, specjalnie zaprojektowanym na potrzeby tego połączenia (moc 98 KM i moment obrotowy142 Nm osiągany przy obrotach 3600 obr/min).
Ten układ hybrydowy ma moc sumaryczną 122 KM i napędza Swace za pomocą silnika elektrycznego, silnika spalinowego lub obu jednostek jednocześnie, w zależności od warunków jazdy.
Tryb jazdy EV
Wykorzystując dużą moc silnika elektrycznego i pojemność akumulatora, Swace umożliwia jazdę w trybie EV. W tym trybie pojazd jest napędzany wyłącznie silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora. Tryb EV może być używany do pokonywania krótkich dystansów bez obaw o hałas czy emisję. Sprawdzi się podczas bezgłośnego i bezemisyjnego przemieszczania po drogach osiedlowych, parkingach lub garażach podziemnych.
Wysoki komfort jazdy
Swace oferuje płynną, komfortową jazdę i stabilne właściwości jezdne, które wspomaga nisko położony środek ciężkości i precyzyjnie zestrojone zawieszenie. Dynamiczny, nisko osadzony profil nadwozia i lokalizacja akumulatora pod tylnymi siedzeniami skutecznie obniżają środek ciężkości, co przekłada się na zmniejszenie przechyłów nadwozia w zakrętach, poprawia stabilność i płynność jazdy. Przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona i tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami zapewniają doskonałą stabilność prowadzenia i wysoki komfort jazdy. Aby zapewnić jeszcze lepsze właściwości jezdne, kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy, w zależności od preferencji lub aktualnych potrzeb.
Wybór trybów jazdy
Funkcja wyboru trybu jazdy umożliwia kierowcy dostosowanie osiągów pojazdu do warunków jazdy. Swace umożliwia wybór trzech trybów: NORMAL, ECO i SPORT.
- Tryb NORMAL: zapewnia najlepszy kompromis pomiędzy dynamicznymi osiągami, komfortem jazdy, stabilnością i oszczędnością paliwa. Najlepiej sprawdza się podczas codziennego użytkowania.
- Tryb ECO: wspomaga przyspieszanie w sposób przyjazny dla środowiska, jednocześnie dbając o jak najniższe zużycie paliwa. Reakcja przepustnicy jest łagodniejsza, a użycie klimatyzacji jest minimalizowane. Ten tryb sprawdzi się najlepiej podczas miejskiej jazdy i częstego hamowania oraz postojów.
- Tryb SPORT: zarządza układem hybrydowym pod kątem mocnego i dynamicznego przyspieszania. To odpowiedni tryb dla kierowców poszukujących dynamicznej reakcji na gaz, w szczególności podczas jazdy po krętych drogach.
Tyle teorii. Sprawdzam…
Modele hybrydowe są traktowane jako „złoty środek”, który ma zapewnić z jeden strony pewność, że nie zabraknie nam źródła zasilania, a z drugiej świadomość ekonomicznej eksploatacji. Niestety Hybryda Swace, nie jest to tak fantastyczna dynamiczna jednostka jak testowany wcześniej Across. W tym przypadku przyspieszenie 0-100 km/h nie wynosi bowiem 6 sekund, ale 11,2 sekundy. Nie mamy też tak wspaniałej dynamiki po dodaniu gazu. Jest to bowiem model dla innego klienta…
- Trasa.
Pierwsza część mojego testu była na trasie Warszawa – Kraków. W tym wypadku, przy bardzo szybkiej i dynamicznej jeździe, Swace zużył 6,3 l/100 km. Jest to więcej niż wskazują dane katalogowe (wg WLTP zużycie 5,7 l/100 km), ale mimo to, jest to wartość satysfakcjonująca.
Gorzej było z dynamiką modelu, gdyż przyspieszenie było przeciętne, a podczas gwałtownego dodania gazu praca układu napędowego dość głośna.
- Miasto
Satysfakcjonująca była za to jazda w mieście. Podczas przejazdu, gdy zwracaliśmy uwagę na minimalne spalanie, zużycie paliwa wyniosło 4,0 l/100 km. Jednakże taka jazda, gdy dojazd do skrzyżowania odbywa się siłą bezwładności, jest pełne wykorzystywanie walorów toczenia oraz przestrzeganie prędkości, dla innych kierowców jest…. denerwujące. Gdy sprawdzaliśmy zatem model w warunkach normalnej eksploatacji, tzn „jadąc swoje” bez nadmiernych ograniczeń, zużycie w mieście wyniosło 4,4 l/100 km.
Jest to więc fantastyczny model do codziennego użytku, gdy jeździmy głównie dom-praca-dom i sporadycznie wyruszamy w trasę. Gdy zatem jeździmy głównie do pracy w mieście, na weekend jedziemy na wycieczkę i raz w roku na wczasy, będziemy z zakupu zadowoleni.
A jeżdżący głównie w trasie?
Osoby które często podróżują na długich trasach, albo muszą przyzwyczaić się do powolnego narastania prędkości pojazdu (wtedy nie słyszymy szumu układu napędowego), albo… szukać innego modelu.
Na uwagę zasługują też inteligentne systemy bezpieczeństwa
Wyposażony w zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, Swace zapewnia podczas każdej podróży wysoką pewność prowadzenia, a także spokój podróżowania dla kierowcy i pasażerów.
- Simple-Intelligent Parking Assist (S-IPA) – Asystent parkowania
S-IPA wspomaga kierowcę podczas wjeżdżania tyłem na miejsce parkingowe, parkowania równoległego lub wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Podczas wykonywania manewru automatycznie steruje układem kierowniczym, ostrzegając kierowcę sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi. System wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód i umożliwia dokładne parkowanie nawet w ciasnych przestrzeniach.
- Pre-Collision System (PCS) – Układ reagowania przedkolizyjnego
System PCS pozwala zapobiegać kolizjom z innymi pojazdami, pieszymi i rowerzystami, monitorując drogę przed pojazdem wykorzystując radar milimetrowy i kamerę monoskopową. W razie potrzeby system może wspomagać hamowanie lub zaaplikować automatyczne hamowanie awaryjne.
- Lane Tracing Assist (LTA) – Asystent utrzymania pasa ruchu
Gdy układ LTA wykryje ryzyko niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu (na drodze ekspresowej lub oznakowanej drodze publicznej), wspomaga sterowanie w celu utrzymania prawidłowej pozycji na drodze.
- Road Sign Assist (RSA) – Układ rozpoznawania znaków drogowych
System korzysta z kamery rozpoznającej znaki drogowe. Po wykryciu znaku wyświetla ikonę na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.
- Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) – Inteligentny tempomat adaptacyjny
DRCC automatycznie utrzymuje odległość od poprzedzającego pojazdu, włączając całkowite zatrzymanie w sytuacji, gdy poprzedzający pojazd zatrzyma się i podąża za nim po ponownym ruszeniu.
- Blind Spot Monitor (BSM) – System monitorowania martwego pola w lusterkach
System ostrzega kierowcę o wykryciu pojazdu znajdującego się w martwym polu poza widocznością kierowcy i wyświetla ostrzeżenie na odpowiednim lusterku bocznym.
- Rear Cross Traffic Alert (RCTA) – Ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu
RCTA pomaga kierowcy uniknąć kolizji podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc parkingowych o ograniczonej widoczności. Gdy układ wykryje pojazd zbliżający się w martwym punkcie z tyłu, ostrzega kierowcę dźwiękowo i wizualnie i przekazuje informację o położeniu zbliżającego się pojazdu.
- eCall
Jeśli pojazd uczestniczył w wypadku drogowym, system eCall automatycznie poinformuje służby ratownicze o zdarzeniu przekazując dokładną lokalizację pojazdu.
- Elektryczny hamulec postojowy (tryb Hold)
Po zatrzymaniu pojazdu, na przykład na czerwonym świetle, elektryczny hamulec postojowy podtrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zapobiec przesunięciu pojazdu do przodu lub do tyłu, do momentu aż kierowca wciśnie pedał przyspieszenia.
Dla kogo?
Suzuki Swace jest ofertą dla grupy osób, które patrzą w kierunku Hybryd. Nie jest to bowiem rączy mustang, który pozwoli na energiczne ruszenie z piskiem opon. To raczej wersja do spokojnej, dostojnej jazdy. Z pewnością jednak wybierając Suzuki Swace możemy liczyć na dużą przestrzeń pasażerską i bagażową, oraz na ekonomiczną eksploatację na co dzień.
Czy będzie do nas pasował ten model, przekonamy się podczas jazd testowych w salonie. Zatem zapraszamy na próby …..
Bogusław Korzeniowski