Chociaż marka Ford wręcz słynie z produkcji SUV-ów za Oceanem, to modele na rynek europejski długo nie były ich samodzielną konstrukcją. Dopiero w 2008 roku na rynku pojawił się pierwszy, autorski projekt Forda nazwany Kuga. Model ten przyjęto dobrze, produkowany jest do dziś, a pierwsza generacja jest ceniona przede wszystkim za niezawodność.

Pierwszy prawdziwy crossover segmentu C Forda, był po części oparty na rozwiązaniach i technice znanej z innych modeli tej marki. Dla przykładu, deska rozdzielcza w całości pochodzi z C-Maxa, a płyta podłogowa z Focusa II, czyli również z C-Maxa. Silniki są znane z Focusa i Mondeo, ale już napęd na cztery koła zadebiutował właśnie w Kudze.

Wzorowa jazda, ale po drogach utwardzonych

autowp.ru_ford_kuga_31

Co prawda Ford Kuga nie jest samochodem do jazdy po bezdrożach, ale system przeniesienia napędu na tylną oś przez wielopłytkowe sprzegło, działa bardzo sprawnie. Na prześwit też nie można narzekać, bo wynosi on 195 mm, co w tym segmencie jest wartością przynajmniej dobrą. Problemem może być jedynie zawieszenie o ograniczonym skoku, ale to sprawdza się w innych warunkach.

Tylna oś wielowahaczowa, znana z Focusa, odpowiada za bardzo dobre właściwości jezdne na asfalcie. Ford Kuga był w swoim czasie i do dziś jest wzorcem w tym segmencie pod względem prowadzenia. Niestety rozbudowana konstrukcja tyłu, trochę ogranicza pojemność bagażnika, która wynosi skromne 360 litrów. Jest to wartość typowa dla zwykłych kompaktów, tak jak i przestrzeń w kabinie.

Dwa diesle i mocna benzyna

autowp.ru_ford_kuga_titanium_s_9

Do napędu posłużono się głównie silnikami Diesla, a właściwie jednym 2.0 TDCi. Wersja bazowa osiąga 136 KM, po liftingu 140 KM. Mocniejsza odmiana 163-konna zapewnia nieznacznie lepsze osiągi, natomiast dla entuzjastów dynamicznej jazdy, przygotowano jedyny w gamie motor benzynowy 2.5 T o mocy 200 KM.

Większość klientów wybierała i nadal wybiera silnik Diesla. Jest to konstrukcja zaprojektowana wspólnie z koncernem PSA, słynąca z niezawodności i niskiego zużycia paliwa. Kuga w trasie może spalić mniej niż 6 l/100 km, a w mieście nie przekroczy 8. Producent obiecuje przyspieszenie do 100 km/h w okolicach 10 sekund, co jest wynikiem dobrym.

Jeżeli silnik Diesla nie jest wyeksploatowany, nie powinien sprawić niespodzianek. Główną bolączką jest filtr DPF, który w przeciwieństwie do aut francuskich, ma konstrukcję typu suchego. Oznacza to, że nie potrzebuje żadnych substancji pomagających w procesie regeneracji, ale ma to pewną wadę. Jego trwałość jest znacznie mniejsza.

Ford Kuga

Niezbyt trwałe są także koła dwumasowe, ale dotyczy to wyłącznie sytuacji gdy ze sprzęgłem użytkownik obchodzi się dość brutalnie. Łagodna jazda może wydłużyć żywotność tego elementu nawet dwukrotnie. W samym silniku pojawiają się drobne wycieki oleju i w przypadku zatankowania gorszej jakości paliwa dochodzi do awarii wtryskiwaczy. Zdarza się to jednak bardzo rzadko.

Jeżeli chodzi o silnik benzynowy, to konstrukcja pochodzi od firmy Volvo. Ma on 5 cylindrów, turbosprężarkę, wysoką kulturę pracy i jest to bardzo niezawodna jednostka. Niestety, dość droga w obsłudze, bo chociażby wymiana sprzęgła z kołem dwumasowym może kosztować nawet dwa razy więcej niż w dieslu. Ponadto, poważniejsza awaria eliminuje możliwość naprawy jednostki – po prostu jest bardzo drogo. Natomiast odwdzięcza się ona za właściwą obsługę, zaskakująco dobrą dynamiką. Wystarczy wspomnieć o przyspieszeniu do 100 km/h, które zajmuje 8,2 s.

Ogólnie bardzo niezawodny

Układ przeniesienia napędu to mocna strona Kugi. Sprzęgło dołączające tylną oś wymaga regularnej zmiany oleju, podobnie jak automatyczna skrzynia biegów PowerShift. Jest to przekładnia dwusprzęgłowa, o której trudno powiedzieć złe słowo. W przeciwieństwie do innych, znanych konstrukcji, ta zmienia biegi nieco wolniej, bardziej łagodnie i być może z tego powodu jest tak trwała i niezawodna.

????????????????????????????????????

Zawieszenie, bardzo podobne do tego z Focusa, nie sprawia problemów. Pomimo wielowahaczowej tylnej osi, nie jest też drogie w naprawach. Trzeba tylko wymieniać wahacze parami oraz dbać o geometrię. Jest ona kluczowa dla utrzymania wyjątkowych właściwości jezdnych.

Czy Ford Kuga jest ideałem? Oczywiście, że nie. W aucie psują się najczęściej drobiazgi, które nie mają wpływu na mobilność. Figle płata czasami elektryka, zwłaszcza odpowiadająca za wyposażenie z zakresu komfortu. Ponadto, szybko zużywają się elementy deski rozdzielczej, a niektóre mogą skrzypieć. Auto nie koroduje, ale warto mieć się na baczności. Lakier nie należy do szczególnie trwałych.

Ford Kuga

O tym, że samochód jest ogólnie bardzo niezawodny, niech poświadczy wynik w raporcie TUV na rok 2016. W grupie 6- i 7-latków Kuga zajęła wysoką, 12. pozycję i wypadła najlepiej ze wszystkich samochodów tej marki.

Zakup używanego Forda Kugi nie sprawia większych problemów. Wybór aut jest wystarczający, by znaleźć coś dla siebie, ale trzeba pamiętać o ograniczonej podaży samochodów z silnikiem benzynowym. Ceny zaczynają się od około 32-35 tys. zł, natomiast za ostatnie roczniki 2012 trzeba zapłacić nawet 60 tys. zł. Sporo zależy od wyposażenia poszczególnych egzemplarzy.

Jesteś zainteresowany zakupem nowego Forda Kugi? Umów się na jazdę testową!

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!