Hyundai i20 zadebiutował w 2008 roku na europejskim rynku, jako odpowiedź koreańskiego producenta na najmocniej pozycjonowany segment B. Auto pojawiło się rok po większym i30. Podobnie jak kompakt Hyundaia odniosło sukces.
Hyundai i20 produkowany w Turcji jest następcą modelu Getz. Bryła zmieniła się, ponieważ Getz był czymś na wzór minivana. Klasyczna linia nadwozia i20 lepiej trafiła w gusta odbiorców. Choć auto było oferowane w wersji 3- i 5-drzwiowej, to w praktyce ta pierwsza stanowi ledwie 10 proc. rynku. W Polsce dobrze zadomowiło się w szkołach nauki jazdy jako samochód, na którym adepci uczyli się podstaw.
W 2012 roku przyszedł czas na facelifting. Przemodelowano front i tylną część i20 nadając mu bardziej nowoczesnego wyglądu. Auto przed i po faceliftingu mierzy niespełna 4 metry długości, a rozstaw osi to 2525 mm. Bagażnik ma dobrą w tej klasie pojemność 295 litrów, a po złożeniu siedzeń aż 1065 l. To jedne z najlepszych wartości w tym segmencie i okresie produkcji. W większości wersji samochód nie waży więcej niż tonę, więc do napędu wystarczają właściwie wszystkie silniki.
Wnętrze i20 to klasyka Hyundaia z tego okresu. Mieszanka czarnych i srebrnych tworzyw sztucznych niezłej jakości przełamana niebieskim podświetleniem podzieliła klientów na tych, którzy pokochali koreańskie auta za nowoczesność oraz tych, którzy znienawidzili je za zbyt intensywne podświetlenie wskaźników nocą. Faktem natomiast jest, że Hyundai i20 jest bardzo ergonomiczny, praktyczny i wystarczająco przestronny, by stanowić konkurencję dla innych marek.
Jeżeli podzielić silniki pod względem mocy, to przez cały okres produkcji Hyundai i20 był oferowany z siedmioma jednostkami napędowymi do wyboru. Bazowy stanowił benzyniak o pojemności 1,2 litra i mocy 78 KM do 2012 roku oraz 86 KM po liftingu. Jego uzupełnieniem był do 2008 roku 101-konny silnik 1.4 MPI, a później 1.6 o mocy 126 KM. Z tą jednostką i20 zapewniał już świetne jak na ten segment osiągi – przyspieszenie do setki w 9,5 s.
Gama diesli obejmowała początkowo duży silnik 1.6 CRDi o mocy 116 KM, a od 2010 roku zastąpił go mniejszy 1.4 CRDi o mocy 90 KM. Do oferty w 2012 roku wprowadzono bardzo ekonomiczną jednostkę 1.1 CRDi o mocy 75 KM.
Wybór silnika w tym modelu jest niezwykle prosty – każdy jest dobry, więc to tylko kwestia potrzeb i oczekiwań. Dynamiczne jednostki to te, które rozwijają moc od 100 KM w górę. Motor 1.2 86 KM też zapewnia przyzwoite osiągi, ale tylko do małych prędkości. 90-konny diesel jest dynamiczniejszy. Najoszczędniejszym jest diesel 1.1, ale zupełnie dorównuje mu w warunkach rzeczywistych większy 1.4 CRDi. W praktyce najłatwiej kupić benzynowego i20 z motorem 1.2 lub 1.4.
Wszystkie silniki mają łańcuch rozrządu, ale nie w każdym jest on zupełnie bezobsługowy. Warto czasami zajrzeć do łańcucha w silniku benzynowym 1.4. Potrafi się rozciągać. W dieslach znane są przypadku pęknięcia kolektora dolotowego. W mocniej zużytych egzemplarzach można się spodziewać awarii turbo lub układu wtryskowego, ale w praktyce to jedne z najtańszych, jeśli nie najtańsze w naprawach silniki wysokoprężne. Żaden z tych, oferowanych w Hyundaiu i20 nie miał koła dwumasowego, a niektóre co prawda miały filtr DPF, ale bardzo uproszczony, a tym samym niezawodny.
Niekiedy dochodzi do zużycia łożysk w przekładni, zdarzają się także zgrzyty podczas włączania wstecznego. To jedyne usterki typowe dla tego modelu w układzie napędowym. Proste zawieszenie, jakie stanowi z przodu kolumna MacPhersona i z tyłu belka skrętna nie stanowi żadnych problemów, nie wyróżnia się na tle konkurencyjnych modeli.
Początkowo i20 cierpiał na choroby wieku dziecięcego, wynikające z niskiej jakości podczas produkcji. Do 2012 roku karoseria miała problem z korozją. Zawodziła też elektryka wyposażenia, m.in. wycieraczki, radio, elektrycznie sterowane szyby. Są to co prawda drobiazgi, ale czasami potrafią denerwować. Podczas zakupu zwróćcie uwagę, czy bogato wyposażony egzemplarz ma wszystko sprawne. Jakość aut poprawiła się od 2012 roku, ale produkcja trwała już tylko dwa lata, do momentu pojawienia się drugiej generacji.
Ceny rynkowe Hyundai i20 to zakres od około 10-11 tys. zł do ok. 30-35 tys. zł za najlepiej utrzymane, najmłodsze auta z najniższymi przebiegami. Za samochód z 2012 roku zapłacicie od ok. 15 tys. zł. Diesle są zwykle o 1-2 tys. zł droższe. Warto wiedzieć, że oferowano także samochody z fabryczną instalacją gazową z silnikiem 1.2. Podczas przeglądania ofert warto już na wstępie oddzielić stosunkowo liczne samochody bez klimatyzacji.