Czy zastanawiali się Państwo dlaczego jedne samochody nie wzbudzają naszego zainteresowania, a inne wręcz przeciwnie i nie chce się z nich wysiadać? Takim przyjaznym samochodem jest Volvo XC40. Sprawdziliśmy dlaczego oczarowuje kierowców…

Kilkanaście lat temu projektant firmy Volvo Peter Horbury, zdradził kilka tajemnic projektowania nowego modelu. Według jego wskazań projektowanie samochodu nie zaczyna się od szkiców i rysunków projektantów, ale od … wykresów wykonanych przez analityków rynku. Aby zbudować pojazd, którego potrzebują nabywcy, firma musi najpierw poznać kim jest nabywca, co najbardziej lubi i czego spodziewa się po posiadanym samochodzie.

Opinie klientów, czyli kluczowe informacje

Opracowanie wszystkich danych składa się na szczegółową specyfikację techniczną wyposażenia samochodu, obejmującą: silniki, skrzynie biegów, rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa (airbagi, foteliki dla dzieci), oraz osprzęt związany z komfortem jak systemy radiowe, masażery foteli itp. Dopiero potem przystępuje się do stworzenia obrazu przyszłego samochodu. Ten prototypowy model, zwany Concept Car. firma prezentuje na największych dla firmy rynkach zbytu. Tam też specjaliści od analityki zbierają opinie klientów, które wykorzystywane są przy dalszym dopracowaniu koncepcji.

Volvo XC 40 – zanim powstał samochód…

Przed wprowadzeniem tego samochodu na rynek, Szwedzi przeprowadzili szereg badań wśród potencjalnych klientów małych SUV-ów. Okazało się, że te coraz popularniejsze samochody są cenione m.in. za wysoką pozycję za kierownicą, która daje dobrą widoczność oraz stwarza poczucie bezpieczeństwa. Niezmiernie ważna jest też koncepcja zabudowy wnętrza.

Na wiele miesięcy przed premierą modelu XC40, styliści Volvo zapowiadali, że nie będzie to pomniejszony model XC60. Obiecywali, że ten samochód będzie miał swój oryginalny styl, podobny do koncepcyjnego modelu 40.1. Patrząc na karoserię i wnętrze małego SUV-a widać, że te zapowiedzi zostały spełnione.

Całkowicie nowe podwozie, dużo miejsca w kabinie

Oglądając Volvo XC40 widzimy ogromną konsekwencje z jaką realizowano wskazania klientów. Za sprawą wysokiego prześwitu nadwozia, który wynosi 211 mm, Volvo to deklasuje wiele większych SUV-ów, o rywalach w swoim segmencie nie wspominając. Dzięki wysokiemu prześwitowi. XC40 bije rywali także w konkurencji wysokości siedzenia. Jeśli dodamy do tego sporo odmian z napędem na cztery koła, otrzymamy naprawdę uniwersalne auto.

Volvo XC40 to pierwszy samochód zbudowany na nowej płycie podłogowej CMA (Compact Modular Architecture). To właśnie dzięki tej platformie konstruktorom udało się uzyskać duży rozstaw osi (2702 mm) przy długości nadwozia wynoszącej 4420 mm. Szerokość samochodu wynosi 1863 mm, a wysokość 1658 mm. Pojemność bagażnika wynosi 460 litrów.

Dodatkowo, aby łatwiej zajmowało się miejsca na tylnej kanapie, tylna para drzwi jest szeroka i mocno zachodzi na tylny słupek. Zajmując miejsca z tyłu nie trzeba więc kulić głowy, ani się schylać. Dużo miejsca nad głowami pozostaje także już po zajęciu miejsc w środku.

Wnętrze to kolejny przykład spełniania wymagań klientów.

W fazie projektu modelu XC40 analitycy Volvo Cars przeprowadzili szereg badań, by znaleźć odpowiedź na pytanie jak każdego dnia mieszkańcy miast na całym świecie używają swoich samochodów, a co ważniejsze, w jaki sposób przechowują w nich rzeczy. Klienci byli pytani również o to, co chcieliby poprawić we wnętrzu swoich pojazdów.

Okazało się, że w różnych regionach uzyskano bardzo podobne wyniki. Te informacje pozwoliły designerom Volvo rozpocząć prace nad wnętrzem modelu XC40.

Aby zapewnić bardziej funkcjonalną przestrzeń przechowywania w drzwiach, projektanci Volvo zdecydowali się na całkowicie nowe i radykalne podejście. Aby stworzyć dodatkową przestrzeń w kabinie.

Volvo zastosowało kilka pomysłowych trików.

  • Głośniki zamontowane są po bokach deski rozdzielczej, a nie w drzwiach bocznych. W desce jest też wbudowany subwoofer o kompaktowej, otwartej konstrukcji. Dzięki takim rozwiązaniom, w schowkach i kieszeniach drzwi jest wystarczająco dużo miejsca, aby schować laptopa, tablet lub kilka butelek wody.
  • W schowku na rękawiczki umieszczono mały składany haczyk, który pozwoli na zabezpieczenie niewielkich toreb na zakupy. Pod przednimi siedzeniami przewidziano miejsce dla mini-tabletu lub innych niewielkich przedmiotów.
  • Model XC40 oferuje też gniazda kart kredytowych, które można umieścić na desce rozdzielczej, dzięki czemu są one łatwo dostępne w każdej chwili. Dojeżdżając do stacji opłat na autostradzie nie trzeba nerwowo szukać portfela. W tunelu środkowym, przy podłokietniku, znalazła się przestrzeń z miejscem na pudełko chusteczek higienicznych.
  • W bagażniku XC40 znalazły się ponadto haczyki na torby z zakupami oraz cztery zaczepy ładunkowe, które sprawiają, że pakowanie jest banalnie proste. Pod przestrzenią bagażową umieszczono schowek zamykany na zamek.

W tym aucie wszystko jest w zasięgu ręki, a jednocześnie poza zasięgiem wzroku. Rzecz w tym, aby uporządkowana przestrzeń wokół zapewniła przejrzystość umysłu – stwierdziła szefowa projektu wnętrza XC40.

Styl Volvo XC40, czyli uliczna moda i indywidualizm

Przeprowadzone wśród klientów badania wyraźnie pokazują, że dla XC40 i całego segmentu potrzebny jest szerszy wybór kolorów i materiałów.

W efekcie tych zaleceń klientów paleta barw jest bardzo szeroka. Obejmuje ona zarówno tradycyjne wersje o jednolitym kolorze nadwozia, jak i bardziej odważne wersje dwukolorowe o ciekawym zestawieniu barw. Jest także wiele opcji indywidualnego wykańczania wnętrza. Do wyboru są różne kolory skór, tapicerki materiałowe o żywych wzorach, czy ciekawe elementy dekoracyjne.

A co było inspiracją dla opracowujących kolorystykę? Uliczna moda, miejska architektura, ekskluzywne dodatki i kultura masowa – to właśnie źródła inspiracji dla projektantów Volvo. To dzięki tym źródłom określili oni materiały, wzory i kombinacje kolorystyczne nowego modelu XC40.

XC40 – silniki: wczoraj Diesel dziś hybryda

Nowy model XC40 przez pierwszych kilka tygodni był dostępny wyłącznie z napędem na cztery koła z silnikiem Diesla D4 (190 KM) lub z jednostką benzynową T5 (247 KM). Następnie wprowadzono do oferty nowe silniki benzynowe o mocach 150 KM i 190 KM oraz Diesla o mocy 150 KM.

Aktualnie oferta obejmuje tylko wersje benzynowe o mocach od 163 KM do 250 KM i wersje hybrydowe plug in o mocach od 211 KM do 276 KM. W przypadku wersji benzynowych dostępne są również skrzynie biegów automatyczne i manualne.

Zobacz aktualny Cennik

Systemy bezpieczeństwa z większych modeli Volvo

Volvo projektuje swoje wszystkie nowe modele z żelazną konsekwencją. Płyta podłogowa i cała architektura elektroniczna nowego XC40 jest przygotowana do przejęcia zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa z większych modeli. W tym małym SUV-ie znajdziemy seryjny pakiet City Safety, który awaryjnie wyhamuje pojazd w przypadku wykrycia ryzyka nieuchronnej kolizji. Auto wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, a nawet duże zwierzęta. W określonych sytuacjach, system potrafi także zmienić tor jazdy auta, by uniknąć zderzenia.

Za dopłatą, XC40 może być wyposażone w funkcję Pilot Assist. Bezpieczeństwo jazdy zwiększą także nowe światła LED-owe, w które uzbrojony został mały SUV. XC40 i, tak jak każdy nowy model Volvo, jest najbezpieczniejszym samochodem w swoim segmencie.

Tak więc Volvo XC40 jest doskonałym dopracowaniem zarówno wszystkich wymagań klientów, jak i wymogów jakie firma stawia swym produktom. W efekcie patrząc na Volvo XC40 z zewnątrz oraz wsiadając do wnętrza odczuwamy, że jest to wersja spełniająca nasze oczekiwania. To model wpisujący się w schemat naszych wyobrażeń o małym modelu SUV.

W efekcie… nie chcemy wysiadać z samochodu.
Bogusław Korzeniowski

Poprzedni wpis Następny wpis