W 2010 roku, wprowadzając miejskiego crossovera JUKE, Nissan przełamał kanony obowiązujące na europejskim rynku motoryzacyjnym. Do tamtej pory w ofercie żadnej z marek nie było takiego samochodu. JUKE ze swoim odważnym, charakterystycznym designem, łączącym dużą dawkę energii i sportowego charakteru, był orzeźwiającą alternatywą dla tradycyjnych modeli dostępnych w tamtym okresie.

Z okazji 10. rocznicy debiutu przełomowego modelu JUKE, opowiedzą o nim ludzie odgrywający główne role podczas projektowania, planowania oraz budowy tego modelu.

Rozdział 1: Mocne wejście

„Wszystkim opadły szczęki… Skoro już mówimy o mocnym wejściu”.

Alfonso Albaisa, ówczesny wiceprezes Nissan Design Europe, obecnie starszy wiceprezes ds. globalnego designu, Nissan Motor Co Ltd.:

To było coś bezprecedensowego. Kiedy wyglądaliśmy przez okno, nie byliśmy w stanie znaleźć żadnego punktu odniesienia, który mógłby nam pomóc w naszym zadaniu. To oznaczało, że musieliśmy już na samym początku uruchomić wszystkie pokłady kreatywności. Wiedzieliśmy, że chcemy stworzyć coś zupełnie innego, niż tylko mniejszą wersję modelu QASHQAI.

Aby zbadać odbiór wybranego designu, w 2009 roku zaprezentowaliśmy koncepcyjny model Qazana i reakcje na niego potwierdziły nasze przeczucia.

Dzięki odważnej stylistyce tworzyliśmy nową koncepcję samochodu i wchodziliśmy na dotąd niezbadany obszar. Obserwowanie narodzin i ewolucji nowej koncepcji jest niezwykle ciekawe. Byliśmy bardzo podekscytowani i nie mogliśmy doczekać się wejścia na to nowe terytorium. Nasze emocje sięgały zenitu.

 

Emanuele Berlenghi, ówczesny regionalny dyrektor ds. modelu JUKE w Nissan Europe, aktualnie dyrektor marketingu produktu w Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Co.:

Sukces kompaktowego crossovera QASHQAI w Europie dodał Nissanowi pewności siebie i odwagi w podejściu do modelu JUKE. Mieliśmy większą swobodę w tworzeniu produktu. To był punkt wyjścia. Powiedzieliśmy sobie, że chcemy powtórzyć sukces modelu QASHQAI, ale w segmencie B. Zgodnie ustaliliśmy, że nie chcemy projektować żadnej kopii. Europejski zespół Nissana stanął przed wyzwaniem opracowania zupełnie nowej koncepcji i przygotowania nowej oferty rynkowej.

Lesley Busby, wówczas projektantka kolorystyki, Nissan Design Europe (NDE), obecnie starsza menedżer ds. kolorystyki, Nissan Design Europe:

Pamiętam przyglądanie się koncepcyjnemu modelowi Qazana stojącemu obok Nissana QASHQAI – samochodu, który dał początek segmentowi crossoverów. QASHQAI wyglądał świeżo, ale Qazana była czymś zupełnie odmiennym.

 

Matthew Weaver, wówczas starszy projektant nadwozi, Nissan Design Europe, obecnie wicedprezes Nissan Design Europe:

Bardzo dobrze pamiętam, z jakim odbiorem spotkał się koncepcyjny model Qazana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2009 roku. Powiedzieliśmy dziennikarzom, że obieramy nowy kierunek i żeby spodziewali się niespodziewanego. Nie uwierzyli nam.

Nissan Design Europe marks 15 years of success with its 15 most significant creations

W 2010 roku zaprezentowaliśmy światu wersję produkcyjną samochodu. Wszyscy zbierali szczęki z podłogi. Nadjechał Nissan JUKE i zrobił niezłe zamieszanie.

 

Poprzedni wpis Następny wpis