Podczas odwołanego salonu samochodowego w Genewie marka Alfa Romeo zaprezentowała najmocniejszy samochód produkcyjny w swojej 110-letniej historii i jednocześnie najmocniejszego sedana klasy średniej, jakiego możecie kupić. Aby to jednak zrobić, musicie się bardzo spieszyć.
Po wstępnych rezerwacjach, które ruszyły z chwilą premiery, kiedy zarezerwowany zostanie 500 egzemplarz, proces sprzedaży będzie miał formę one-to-one, a specjalista sprzedaży występujący w charakterze ambasadora marki zajmie się indywidualną obsługą każdego klienta, od chwili składania zamówienia aż do wydania samochodu. Alfa Romeo Giulia GTA i jej ekstremalna wersja, Giulia GTAm, zapewnią klientom doznania, jakie dotychczas były zarezerwowane wyłącznie dla supersamochodów. Czym są te samochody?
Skrót GTA zna każdy miłosnik marki i prawdopodobnie bał się, że zapomniała o nim Alfa Romeo. Nowa Giulia GTA, bazująca na Giulii Quadrifoglio jest pod względem koncepcyjnym samochodem zainspirowanym Giulią GTA z 1965 roku, zaprojektowaną przez Autodeltę, w oparciu o Giulię Sprint GT, która odnosiła sportowe sukcesy na całym świecie. GTA to skrót od Gran Turismo Alleggerita, co oznacza lekkie gran turismo. To samochód sportowy o cechach auta do długich, ale szybkich podróży i taka jest właśnie nowa Giulia GTA.
Inżynierowie Alfy Romeo pracowali nad redukcją masy, poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych. Aktywna aerodynamika została zaprojektowana w celu zwiększenia siły docisku, a nad jej opracowaniem czuwał zespół Formuły 1 Sauber Engineering. Giulia GTA i GTAm wyglądają jak cywilne odmiany wyścigowych samochodów z turystycznej serii. Nadwozie zostało wzbogacone o spoilery progowe, spojler tylny i wysuwany spoiler przedni. Nowy jest także centralny układ wydechowy firmy Akrapovič wykonany z tytanu i zintegrowany z dyfuzorem z włókna węglowego oraz 20-calowe felgi ze śrubą centralną, po raz pierwszy oferowane w produkcyjnym sedanie.
Zawieszenie ma powiększony o 50 mm rozstaw kół przednich i tylnych oraz nowe sprężyny, amortyzatory i tuleje. W bezkompromisowej odmianie GTAm użyto większego spoilera przedniego i tylnego skrzydła. Różnica pomiędzy tymi wersjami dotyczy jednak wnętrza, które wyposażono w pałąk przeciwkapotażowy, nie ma paneli drzwi i foteli tylnych, a zamiast tradycyjnego uchwytu do otwierania drzwi, zamontowano paski, co jest kolejnym nawiązaniem do świata wyścigów.
Poważna redukcja masy
Masę udało się zmniejszyć o 100 kg dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, maskę silnika, dach, zderzak przedni, nadkola przednie i elementy nadkoli tylnych oraz konstrukcję sportowych foteli z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa Sabelt. Aluminium zostało użyte do produkcji silnika, zawieszenia, drzwi, a inne materiały kompozytowe są szeroko stosowane w wielu innych miejscach. Na przykład, w oknach bocznych i tylnych zastosowano Lexan – żywicę poliwęglanową szeroko stosowaną w świecie sportów motorowych. Dzięki takiej kuracji uzyskano 1520 kg masy własnej, co w połączeniu z mocą silnika zwiększoną do 540 KM, zapewnia stosunek masy do mocy wynoszący 2,82 kg/KM, który sprawia, że Giulia GTA jest pod tym względem najlepszym autem w swojej klasie.
Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo jest w stanie uwolnić, w standardowej konfiguracji, moc 510 KM, ale w Giulii GTA osiąga wspomnianą moc 540 KM, dzięki skrupulatnej kalibracji wykonanej przez inżynierów Alfa Romeo oraz układowi wydechowemu z tytanu. To sprawia, że auto błyskawicznie przyspiesza od 0 do 100 km/h, dzięki systemowi Launch Control w zaledwie 3,6 sekundy. To też sprawia, że pomimo tylnego napędu jest najszybszym i najmocniejszym sedanem w swojej klasie, a można śmiało postawić tezę, że również najskuteczniejszym na torze.