Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
1994 Ford Transit Supervan 3 [zapomniane koncepty] | Blog PGD

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

1994 Ford Transit Supervan 3 [zapomniane koncepty]

Aby promować nowego Transita, firma Ford postanowiła wskrzesić legendarnego Supervana. Seryjny Transit piątej generacji reklamowany był przez Supervana numer 3.

Nowy samochód dostawczy Forda zadebiutował w 1994 roku. Wiadomo, że jednym z najlepszych sposobów promocji jest sport, ale Ford nie wykorzystywał przecież Transita do regularnych wyścigów. Zapadła zatem decyzja o zbudowaniu trzeciego w historii Transita Supervana.

Co ciekawe, karoseria koncepcyjnego auta nie odpowiadała dokładnie rozmiarom nowego dostawczaka. W rzeczywistości została zmniejszona o ponad 10%. Stało się tak dlatego, że Transit Supervan 3 został zbudowany na bazie Supervana 2, który był mniejszy.

Podwozie, tak jak wcześniej w Supervanie 2, w nowym samochodzie pochodziło prawdopodobnie z wyścigowego Forda C100, jednak nie ma co do tego 100-procentowej pewności. Brytyjski oddział Forda, który budował cały pojazd, postanowił jako źródło napędu wykorzystać silnik Cosworth z rodziny HB. Była to jednostka napędowa o mocy 650 KM montowana w bolidach Formuły 1.

2006 Fiat FCC Adventure [zapomniane koncepty]

Wiele źródeł podaje, że Supervan rozpędzał się do około 280 km/h. Niestety, nie ma dowodów na to, że w ogóle była mierzona jego prędkość maksymalna. Przypuszczalnie powielana jest błędnie informacja o prędkości Supervana 2 jako maksymalnych osiągach nowego wozu. Po części sugerowanie takiej szybkości jest uzasadnione, ponieważ bazowy Supervan 2, na którym opracowano nowszą wersję, z silnikiem 400-konnym rozwinął właśnie 280 km/h.

W pierwotnej, widocznej na zdjęciach formie Supervan 3 dotrwał do 2001 roku. Potem auto zostało przemalowane na czerwono dla uczczenia nowego kontraktu Forda podpisanego z brytyjską Pocztą Królewską.

W 2004 roku Supervan 3 przeszedł gruntowny remont, w ramach którego przywrócono mu oryginalne biało-niebieskie malowanie oraz wymieniono silnik. Niestety, nowa jednostka napędowa nie była już tak potężna jak poprzednik. Zmieniony motor to widlasta szóstka Ford-Cosworth zaprojektowana w 1991 roku. Jednostka napędowa miała objętość skokową 2,9 l i obchodząc się bez jakiegokolwiek doładowania, generowała 264 KM mocy maksymalnej.

Napęd przekazywany był na tylne koła za pomocą 5-biegowej ręcznej skrzyni biegów. Gotowy do jazdy samochód ważył niespełna 900 kg.

Szacowana prędkość maksymalna tego auta wynosiła 150 mil/h, czyli około 241 km/h.

Niestety, dotychczas Ford nie zdecydował się na zbudowanie kolejnego Supervana, choć produkuje już 7. generację Transita.

Dane techniczne

Silnik i napęd (od 2004 roku):

  • Typ: V6
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2935 cm3
  • Moc maksymalna: 264 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 89,95 KM/l
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna Hewland
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, węglowe, średnica 279 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, węglowe, średnica 279 mm
  • Koła przednie: 10,0 x 13”
  • Koła tylne: 12,0 x 13”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 890 kg

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 241 km/h

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

15 marca, 2025

Cupra Tavascan to w 100% elektryczny SUV stworzony z myślą o kierowcach, którzy poszukują sportowych emocji. W ramach programu NaszEauto możesz uzyskać dotację do 40 (...)

13 marca, 2025

Nowa Dacia Spring z ogromnym rabatem? W projekcie NaszEauto jest to jak najbardziej możliwe! W ramach rządowego wsparcia możesz otrzymać nawet do 40 000 zł (...)

12 marca, 2025

Nowa Alfa Romeo Junior zajęła drugie miejsce w prestiżowym plebiscycie Tytani Otomoto 2024 w kategorii „Samochodowa premiera roku 2024”. Jej dynamiczny design i nowoczesne technologie (...)