Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
1995 Ford GT90 Concept [zapomniane koncepty]

W 2003 roku Ford wskrzesił legendę czterokrotnego zwycięzcy 24H Le Mans – modelu GT40. Auto nosiło nazwę Ford GT. Nie każdy jednak wie, że osiem lat wcześniej amerykańska firma przedstawiła znacznie potężniejszy koncept, który miał być następcą legendarnego GT40. Mowa oczywiście o Fordzie GT90.

GT90 był jednym z pierwszych modeli prezentujących nowy styl Forda o nazwie New Edge Design (pierwszy Focus nakreślony został właśnie z zachowaniem zasad nowego trendu). Mimo że na pierwszy rzut oka GT90 nie jest zupełnie podobny do swojego protoplasty, to można doszukać się podobieństw w wielu detalach.

Nadwozie samochodu wykonano z kompozytów węglowych i pomalowano na biało. Uwagę zwracał ruchomy spojler o nietypowym kształcie, który miał się wysuwać przy prędkości 120 km/h. Interesujące były też przednie i tylne światła. Nowy styl designerski sprawił, że auto wyglądało agresywnie i nietypowo, a motywem przewodnim karoserii były ostre krawędzie. Niecodzienny kształt miała także kabina pasażerska z przeszklonym dachem, która sprawiała wrażenie doklejonej do reszty nadwozia.

2001 Seat Tango

Opony miały bieżnik nacięty w ten sposób, że układał się on w nazwę wozu „GT90”.

Kabinę budowano przez 3 miesiące, a dominują w niej: niebieska skóra i Alcantara® (również w tym kolorze) oraz włókno węglowe (konsola środkowa), a także aluminium wykorzystane do zbudowania układu sterowania skrzynią biegów.

Auto powstało w 6 miesięcy na bazie pewnej ilości części pochodzących ze sportowego Jaguara XJ220. Z brytyjskiego supersamochodu wzięto m.in. 5-biegową skrzynię biegów i zawieszenie. Silnik to już konstrukcja Forda.

Motor miał 12-cylindrów w układzie widlastym i nieco ponad 5,9 l objętości skokowej. Jak na amerykańską konstrukcję jednostka napędowa była bardzo zaawansowana technicznie. Miała po dwa wałki rozrządu w głowicy i po 4 zawory na cylinder. 4 były również turbosprężarki, które pozwalały uzyskać niewiarygodną moc 730 KM przy 6600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosił aż 895 Nm przy 4750 obr./min.

Zarówno silnik, jak i nadwozie oparto na aluminiowej strukturze nośnej. Choć w GT90 wykorzystano duże ilości włókna szklanego i węglowego. Samochód nie był lekki, bo ważył 1450 kg. Spora masa nie przeszkadzała jednak potężnemu „kotłowi”, który rozpędzał wóz w 3,10 s do 100 km/h i w zaledwie 6,20 s do 160 km/h.

Prędkość maksymalna wynosiła aż 378 km/h, co oznaczało, że gdyby GT90 wszedł do produkcji, to byłby najszybszym seryjnie produkowanym autem, pozostawiając z tyłu choćby Bugatti EB 110 SuperSport i poważnie zagrażając McLarenowi F1.

1962 Ford Mustang I

W wersji produkcyjnej Ford planował podkręcić silnik do aż 900 KM, co pozwoliłoby osiągnąć prędkość około 400 km/h.

Producent planował wypuszczenie 100 egzemplarzy w cenie 100 tys. dolarów za każdy. Cena była niewiarygodnie niska i tylko wielki producent mógłby sobie pozwolić na sprzedaż na tak atrakcyjnych warunkach.

Niestety nic z całego planu nie wyszło. Przyczyną były kłopoty techniczne, z którymi Ford nie mógł sobie poradzić. Chodziło mianowicie o przegrzewający się silnik. Z obawy o jego stopienie Amerykanie odłączyli turbosprężarki, a prędkość została ograniczona do zaledwie… 64 km/h. Nie dokonano też pomiarów ewentualnych możliwości wozu.

Ford GT90 pozostał tylko prototypem, który wzbudził sensację i przez chwilę dawał nadzieję, że producent masówki wypuści jakiś wyjątkowy samochód. Nietuzinkowe auto pojawiło się dopiero 8 lat później, ale było i słabsze i wyglądało mniej ekstrawagancko od GT90.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V12
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5927 cm3
  • Doładowanie: Cztery turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 730 KM przy 6600 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 123,17 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 895 Nm przy 4750 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 328 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 328 mm
  • Koła przednie: 10,0 x 18”
  • Koła tylne: 13,0 x 19”
  • Opony przednie: 275/35 R 18
  • Opony tylne: 355/30 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1451 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,99 kg/KM
  • Długość: 4470 mm
  • Szerokość: 1963 mm
  • Wysokość: 1140 mm
  • Rozstaw osi: 2946 mm

Osiągi (teoretyczne):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,10 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 6,20 s
  • Prędkość maksymalna: 378 km/h


Wróć

  • Zulik

    Grało się w NFS2…. w wersji SE 😉

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

       W grze Ford Racing (bodajże FR 2) ten model też byl dostępny :)

  • Pingback: 1985 Suzuki RS-1 [zapomniane koncepty]()

  • Michał

    Oj grało się masz rację 😀 . Również miałem takiego Burago w skali 1/18. Taki fan ze mnie motoryzacji a zapomniałem o tym super samochodzie i nie wiedziałem o nim za wiele. Dziękuję za dobry opis.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002529086930 Łukasz Jurek

     W grze Ford Racing (bodajże FR 2) ten model też byl dostępny :)