Moim zdaniem każdy samochód Alfy Romeo powinien mieć dwie cechy – być piękny i zapewniać frajdę z jazdy. Giulia wywiązuje się z tego z nawiązką, bo jest autem kompletnym.
Warto było czekać 20 lat na następcę Alfy 156 – Giulię. Jest czystej krwi włoskim sedanem, który znów podbija serca wyglądem i niezwykle wciąga w jazdę. Tego pierwszego nawet nie ośmielę się oceniać. Zwłaszcza w usportowionej wersji Veloce, którą wyposażono w zmodyfikowane zderzaki i podwójną końcówkę wydechu.
Co innego jazda. Jej sprzyja fantastyczna pozycja za kierownicą i sportowe fotele, które są elementem seryjnego wyposażenia Veloce. Jako kierowca czułem się częścią samochodu. Siedziałem nisko, chwytałem przyjemny w dotyku wieniec, a moje plecy nie miały dużo luzu. Dobrze podparte pomagają wyczuć auto.
Sztywne nadwozie, aluminiowe zawieszenie, wał napędowy z włókna węglowego, silnik umieszczony wzdłużnie i napęd na cztery koła z dołączaną przednią osią – to składniki doskonałego przepisu. Realizacja? 10/10. Alfa Giulia jest cudowanie wyważona i zwarta, a zawieszenie okazuje się fenomenalnym kompromisem pomiędzy właściwościami jezdnymi i komfortem. Jednego i drugiego jest pod dostatkiem.
Układ kierowniczy ma bardzo małe przełożenie, więc każdy ruch rąk kierowcy przekłada się na reakcję samochodu. Na zakrętach, nawet tych najciaśniejszych, nie ma potrzeby odrywania dłoni od kierownicy. Nawet podczas głębszych kontr, które trzeba zakładać pomimo niewyłączanego systemu ESP. W trybie dynamic Alfa pozwala na sporo zabawy, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.
Mało który sedan daje tyle satysfakcji z prowadzenia, zapewnia taki związek z kierowcą, mało który jest tak wciągający. A przy tym komfortowy, cichy i stabilny nawet przy najwyższych prędkościach. Podwozie jest zatem kompletne, a napęd na cztery koła najlepszy jaki może być w tej klasie – stały na tył z dołączaną przednią osią, która daje trochę czasu kierowcy na reakcję, zanim zacznie wyprowadzać samochód na prostą.
Silnik wydaje się zrobiony przez dokładnie ten sam zespół ludzi, którzy tworzyli podwozie. 2-litrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem generuje 280 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego. Wartości te są precyzyjnie dobrane do zawieszenia i masy samochodu. Nie chciałbym ani jednego konia czy niutonometru więcej lub mniej.
Motor żywo reaguje na każdy ruch stopy, a 8-biegowy automat natychmiast odpowiada na reakcję silnika. Zmienia biegi szybko lub bardzo szybko w trybie dynamic, a subiektywnie jeszcze szybciej i brutalniej w trybie manualnym. Szkoda, że łopatki do zmiany biegów pod kierownicą wymagają dopłaty 1400 zł, bo to jeden z nielicznych samochodów, w których chciałbym je mieć.
Chciałbym też mieć sportowy układ wydechowy, choćby jako opcję. Dźwięk silnika jest w porządku, ale zbyt cichy. Dźwięku wydechu nie ma prawie w ogóle. Trochę brakuje charakteru, ale z drugiej strony, to moja czysto subiektywna opinia. Zresztą, jeżeli macie podobne preferencje do moich, zapytajcie sprzedawcę w salonie Euromobil Alfy Romeo, czy coś da się z tym zrobić. Nie będziecie zawiedzeni.
Tak samo jak zużyciem paliwa, które w trasie przy prędkości 90 km/h wyniosło 5,7 l/100 km, natomiast na autostradzie 9,2 l/100 km. Giulia w mieście potrafi zaspokoić apetyt ilością 7,5 l/100 km.
W tak sportowym sedanie reszta wydaje się nieistotna, ale chciałbym zwrócić uwagę na wzorową wręcz ergonomię, urzekającą prostotę obsługi, dobrą widoczność i funkcjonalność. Wygoda foteli nie podlega dyskusji – mają szeroki zakres regulacji i wysuwane poduszki pod uda, świetnie spisujące się na długich trasach.
Z tyłu miejsca jest w sam raz, a bagażnik mieści przyzwoite 480 l pakunków. Jak to w sedanie – jest niski, ale długi. System audio oceniam jako dobry, ale bez rewelacji. To samo można powiedzieć o nawigacji i ogólnie obsłudze multimediów. Ekran mógłby być większy, choć dla mnie jest wystarczający. Dzięki temu nie odwraca uwagi od ładnie wykonanej deski rozdzielczej.
Materiały użyte w kabinie są dobrej jakości, a spasowanie też uważam za odpowiednie do tej klasy auta. Szkoda jednak, że użyto tworzyw sztucznych udających aluminium, a na przykład drążek skrzyni biegów jest bez wyrazu, jakby zabrakło pomysłu na jego wykończenie.
Czego chcieć więcej? Niższej ceny? Ta i tak jest świetnie skalkulowana. Testowe auto według cennika kosztuje 196 800 zł i nie jest to wygórowana kwota. Porównując z modelami, które dają choćby podobną satysfakcję z jazdy – a takie są może… hmm… dwa – musielibyście zapłacić około 20-30 tys. zł więcej. Jednak zanim zakończycie jakimiś wnioskami studiując papierowe czy internetowe cenniki, powinniście odwiedzić salon Euromobil Alfy Romeo, gdzie poznacie szczegóły jeszcze korzystniejszej oferty.
Umów się na jazdę testową Alfą Romeo Giulią!
Silnik i napęd: |
||
---|---|---|
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany | |
Rodzaj paliwa: | benzyna | |
Ustawienie: | wzdłużnie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1995 cm³ | |
Moc maksymalna: | 280 KM przy 5250 rpm | |
Moment maksymalny: | 400 Nm przy 2250 rpm | |
Skrzynia biegów: | 8-biegowa automatyczna | |
Typ napędu: | Na cztery koła (AWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Średnica zawracania: | 10,8 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 255/40 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 255/40 R18 | |
Masy i wymiary: |
||
Typ nadwozia: | Sedan | |
Liczba drzwi: | 4 | |
Masa własna: | 1450 kg | |
Ładowność: | 575 kg | |
Długość: | 4643 mm | |
Szerokość: | 1873 mm bez lusterek 2024 mm z lusterkami |
|
Wysokość: | 1450 mm | |
Rozstaw osi: | 2820 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 52 l | |
Pojemność bagażnika: | 480 l | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,2 s | |
Prędkość maksymalna: | 240 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,9 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa – 90 km/h): |
4,9 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Zużycie paliwa (autostrada – 140 km/h): |
b.d | 9,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,4 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 152 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Cena testowego egzemplarza: | od 196 800 zł | |
Diesel od: | 144 700 zł | |
Model od: | 144 700 zł |