„Najpiękniejszy wyścig na świecie”, tak „1000 Miglia” określał Enzo Ferrari. Choć od 1977 r. zawody te odbywają się nie w formie klasycznego wyścigu długodystansowego, tylko rajdu na regularność, nadal rozgrzewają serca fanów motoryzacji.

Tegoroczna edycja wyruszy 16 czerwca z Brescii, do której zawodnicy i ich maszyny powrócą 19 czerwca, odwiedzając po drodze jedne z najbardziej malowniczych miejsc we Włoszech. W „1000 Miglia” 2021 udział weźmie około 400 bardzo cennych, zabytkowych samochodów, z których 121 należy do marek Alfa Romeo, Fiat i Lancia, co oznacza, że są one najliczniej reprezentowane.

Perełki Alfy Romeo

Jak zwykle, w wydarzeniu najjaśniej będzie świecić marka Alfa Romeo, występująca zarówno w roli globalnego partnera motoryzacyjnego, jak i uczestnika startującego z czterema niezwykle cennymi samochodami.

Są to:

  • 6C 1500 Super Sport z 1928 roku,
  • 1900 Sport Spider z 1954 roku,
  • 2000 Sportiva z 1954 roku i
  • 1900 Super Sprint z 1956 roku.

Te cztery perełki z muzealnej kolekcji prowadzić będą wyjątkowi kierowcy, w tym prezes Stellantis, John Elkann (pilotować go będzie jego żona Lavinia Borromeo), którego zobaczymy w modelu 1900 Super Sprint. Na linii startu pojawią się również wielce utytułowani Giovanni Moceri i Daniele Bonetti w Alfie Romeo 6C 1500 Super Sport, którzy zwyciężyli w edycji 2019, zasiadając za kierownicą tego samego samochodu. Skład uzupełnią Alberto Vassallo i Giovanni Bianco z cyfrowej platformy Car & Vintage w niezwykle rzadkim modelu Sportiva 2000 oraz załoga Roberto Giolito, szef działu Heritage, i prezenterka telewizyjna Camila Raznovich w barchetcie Sport Spider 1900. Wszystkie wyżej wymienione samochody to autentyczne dzieła sztuki na czterech kołach, należące do kolekcji Heritage, a więc działu zajmującego się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego marek Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Abarth.

Zwycięzca z roku 1928

Oczy wszystkich fanów z pewnością skierowane będą na niezwykłą Alfę Romeo 6C 1500 Super Sport z 1928 roku, z karoserią wyprodukowaną w „Stabilimenti Farina”. Jest to egzemplarz odpowiadający temu, który zwyciężył „1000 Miglia” w 1928 roku z załogą w składzie Giuseppe Campari i Giulio Ramponi. Ten sam samochód nie tylko w 2019 roku dojechał na najwyższy stopień podium rajdu „1000 Miglia”, ale również w 2005, 2007 i 2008 roku. W 2007 i 2008 roku zwyciężył z kolei w „1000 Millas Sport”, odbywającym się w Argentynie. Niezwykłe 6C 1500 Super Sport z 1928 roku wyposażone jest w sześciocylindrowy silnik o pojemności 1487 cm3, rozwijający 76 KM przy 4800 obr./min. To pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 140 km/h. Samochód był wytwarzany w latach 1928-1929, a łącznie powstało 31 egzemplarzy.

Ten, oznaczony numerem „37″, podczas rajdu będzie prowadzony przez Giovanniego Moceri, posiadacza tytułu Mistrza Włoch ACI Sport i zwycięzcę najważniejszych włoskich cyklicznych wyścigów. Na prawym fotelu towarzyszyć mu będzie Daniele Bonetti.

Prezes Stellantis pojedzie Alfą Super Sprint

W tegorocznej edycji „1000 Miglia” prezes Stellantis, John Elkann. i jego żona, Lavinia Borromeo, zasiądą za kierownicą Alfy Romeo 1900 Super Sprint z 1956 roku. To eleganckie coupé z karoserią zaczerpniętą od wersji Touring, stanowi odmianę „gran turismo” modelu 1900. Stało się ono sławne w latach 50. XX w., dzięki hasłu „rodzinny sedan, który zwycięża w wyścigach”. Alfa Romeo 1900 Super Sprint powstała na bazie skróconego podwozia Alfy Romeo 1900 sedan i została wyposażona w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik (z typowym dla marki podwójnym wałkiem rozrządu) o mocy 115 KM, zapewniający iście sportowe osiągi. Jak to było przyjęte w latach 50. ubiegłego wieku, wielcy włoscy projektanci kupowali podwozia od Alfy Romeo i tworzyli nadwozia zaprojektowane i wyprodukowane we własnym atelier. Największy sukces odniósł model stworzony przez firmę Touring z Mediolanu, której wersja Alfy Romeo 1900C Super Sprint do dziś uważana jest za jedno z najbardziej wyważonych i wyrafinowanych coupé produkowanych dla Alfy Romeo. Prawie 300 egzemplarzy zostało zbudowanych w latach 1954-1955.

Wyścigowy Spider z roku 1954

Ważne miejsce w historii włoskiej marki zajmuje także 1900 Sport Spider (1954 r.), a więc niezwykle rzadki wyścigowy spider, wyprodukowany w zaledwie 2 egzemplarzach, i wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami pochodzący z modelu 1900. Zaopatrzony w suchą miskę olejową, rozwija maksymalną moc 138 KM, co pozwala rozpędzić to ważące zaledwie 880 kg auto o efektywnej aerodynamice do prędkości 220 km/h. Wyróżniające się innowacyjnym designem, opracowanym przez Franco Scaglione i przygotowanym dla atelier karoseryjnego Bertone, 1900 Sport Spider wyposażone jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion. W rezultacie jego osiągi i sposób prowadzenia porównywalne są ze współczesnymi samochodami: auto na polecenia reaguje szybko i płynnie oraz znakomicie trzyma się drogi. Za kierownicą tego niezwykłego samochodu z numerem startowym „1000”, otwierającego orszak konkurencyjnych zabytkowych samochodów, zasiądzie Roberto Giolito, dyrektor działu Heritage, a towarzyszyć mu będzie słynna prezenterka telewizyjna Camila Raznovich.

Oficjalną reprezentację Alfy Romeo uzupełnia niezwykła 2000 Sportiva (1954 r.) z numerem startowym „301”, prowadzona przez załogę składającą się z Alberto Vassallo i Giovanniego Bianco. Ten kolejny bardzo rzadki samochód (zachowały się tylko dwa egzemplarze) wyróżnia się nadwoziem pomalowanym w szarym kolorze metalizowanym. 2000 Sportiva, którą słusznie można uznać za siostrzany model 1900 Sport Spider, została zaprojektowana w 1954 roku przez techników Alfa Romeo. Ich celem było stworzenie limitowanej edycji samochodów o wysokich osiągach, przystosowanych zarówno do jazdy na drogach publicznych, jak i do udziału w zawodach kategorii „Sport”.

Pochodzący z modelu 1900, dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu rozwija moc 138 KM przy 6500 obr./min i umożliwia osiągnięcie prędkości 220 km/h., bardzo wysokiej jak na tamte czasy. Alfa 2000 Sportiva wyróżnia się ponadto pięciostopniową skrzynią biegów, zawieszeniem tylnym De Dion i aluminiową karoserię. Jej linie są smukłe i bardzo eleganckie: nadwozie zaprojektował Franco Scaglione, który w tamtym czasie pracował w studiu projektowym Bertone i stworzył również Giuliettę Sprint, a także Giuliettę SS i 33 Stradale. W istocie rysunek tylnej części nadwozia 2000 Sportivy został później z powodzeniem zastosowany w modelu Giulietta Sprint, ale oczywiście „skalibrowany” pod kątem innych proporcji. Właściwości jezdne i osiągi 2000 Sportivy były najlepsze w swojej klasie, dlatego ​​nawet dzisiaj można czerpać ogromną przyjemność z prowadzenia tego samochodu. Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku zawieszenie tylne De Dion stanowiło punkt odniesienia do opracowania podobnego rozwiązania zastosowanego w sedanie Alfetta z 1972 roku.

Legendarny„1000 Miglia” ma nie tylko wartość historyczną. Tego typu wydarzenie to autentyczny pomost między przeszłością a przyszłością. Nieprzypadkowo więc hasłem tej edycji rajdu jest „Crossing the Future” („Przekraczać przyszłość”), co podkreśla znaczenie innowacji technologicznych w motoryzacji, wartość historyczną tych legendarnych zawodów oraz siłę napędową w kierunku przyszłości. Już za kilka dni Alfa Romeo będzie świętować 111 lat swojego istnienia – marka została założona 24 czerwca 1910. Jej wkład w organizację historycznego rajdu rozpoczynającego się w Brescii, oprócz zaoferowania jednych ze swoich najpiękniejszych zabytkowych samochodów, obejmuje także udostępnienie modeli z bieżącej produkcji. Są one  jako oficjalna flota do dyspozycji organizatorów.
W ten sposób publiczność będzie mogła oglądać w akcji Stelvio, czyli pierwszego SUV-a w historii liczącej ponad sto lat marki, który zmienia zasady gry w swoim segmencie, wyznaczając nowe standardy pod względem osiągów i prowadzenia. Nie można pominąć także Giulii, sportowej limuzyny łączącej w sobie funkcjonalne i dynamiczne piękno dla zapewnienia jak najlepszych osiągów. Trzydzieści egzemplarzy tych dwóch modeli będzie można zobaczyć na całej trasie „1000 Miglia”, a Giulia i Stelvio w wersji Quadrifoglio będą oficjalnymi samochodami otwierającymi zawody.

Światła reflektorów skierowane zostaną z pewnością także na nowe Giulie GTA i GTAm, które pod względem technicznym i koncepcyjnym są zainspirowane Giulią GTA z 1965 roku: „Gran Turismo Alleggerita”, zaprojektowaną przez Autodeltę w oparciu o Giulię Sprint GT, która odnosiła sportowe sukcesy na całym świecie. Nowa Giulia GTA, powstała na bazie wersji Quadrifoglio, jest oferowana z silnikiem Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o mocy podniesionej z 510 do 540 KM. Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów auto to może poszczycić się zmniejszoną masą w porównaniu do regularnej wersji Giulii Quadrifoglio, osiągając wyjątkowy stosunek masy do mocy. GTA korzysta również ze specjalnych rozwiązań technicznych w zakresie aerodynamiki, zawieszenia i właściwości jezdnych.

Poprzedni wpis Następny wpis