Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: technika najszybszego SUV-a świata

Alfa_Romeo-Stelvio_Quadrifoglio-2018-1600-0c

Najszybszym, produkowanym seryjnie SUV-em na świecie jest Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Technika tego samochodu jest imponująca, np. silnik został opracowany wspólnie z Ferrari. Jakie smaczki jeszcze czekają na klientów tego fascynującego auta?

7 minut i 51,7 sekundy to czas przejazdu Północnej Pętli toru Nürburgring, najlepszy jaki kiedykolwiek uzyskał produkcyjny samochód klasy SUV. To świadczy o kompletności samochodu, nie tylko o jego mocy. Choć ta robi wrażenie, bo 510 KM i 600 Nm momentu rozwijanego w zakresie 2500-5000 obr./min pozwalają rozpędzić to auto w 3,8 s do 100 km/h, a także uzyskać maksymalną prędkość 283 km/h.

Alfa_Romeo-Stelvio_Quadrifoglio-2018-1600-52

Aluminiowy silnik 2.9 V6 Bi-Turbo opracowano z wykorzystaniem wiedzy inżynierów i technologii Ferrari połączono w duet z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią ZF, specjalnie skalibrowaną, by zmieniać biegi w ciągu zaledwie 150 milisekund w trybie Race. Przekładnię wyposażono w sprzęgło blokujące, które eliminuje poślizg konwertera i generuje wyższe, subiektywne poczucie przyspieszenia oraz mocny akcent podczas zmiany biegów. Oczywiście najprzyjemniej zmieniać je samodzielnie, przy pomocy łopatek pod kierownicą, wykonanych z aluminium i na tyle dużych, że bardzo łatwo w nie trafić.

Alfa_Romeo-Stelvio_Quadrifoglio-2018-1600-4d

Osiągi silnika i przekładni mogłyby się zmarnować, gdyby nie zaawansowany technicznie napęd na cztery koła Q4, który w normalnych warunkach przenosi cały moment obrotowy na tylną oś. W przypadku utraty przyczepności, system przekazuje w czasie rzeczywistym do 50 proc. momentu obrotowego na oś przednią, za pomocą aktywnej skrzynki rozdzielczej. W skrzynce znajduje się sprzęgło oraz zintegrowany siłownik zarządzający Next-Gen, który zapewnia wysoką szybkość reakcji i dokładny rozkład momentu obrotowego pomiędzy osie. Technika napędu Q4 działa nie tylko wtedy, gdy pojawi się poślizg, ale zanim to się stanie. Potrafi przewidzieć, kiedy może do tego dojść i działa m.in. gdy kierowca mocniej skręca, dodaje gazu lub wykonuje obie czynności równocześnie.

Alfa_Romeo-Stelvio_Quadrifoglio-2018-1600-33

O trakcję dba również wielowahaczowe zwieszenie wszystkich kół, które współpracuje z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia oraz mechanizmem różnicowym Active Torque Vectoring. Dwa elektronicznie sterowane sprzęgła w tylnym mechanizmie różnicowym umożliwiają niezależne sterowanie momentem obrotowym poszczególnych kół. Zapewnia to optymalne przeniesienie mocy, nawet gdy samochód już przekracza granicę przyczepności. Warto dodać, że kierowca może reagować szybciej na ruchy nadwozia czy poślizg dzięki precyzyjniejszemu układowi kierowniczemu w wersji Quadrifoglio. Skrócono w nim przełożenie, dzięki czemu jest bardziej bezpośredni.

Alfa_Romeo-Stelvio_Quadrifoglio-2018-1600-31

Quadrifoglio tak jak inne wersje Stelvio jest wyposażone w system DNA, pozwalający kompletnie dostosować auto do określonych wymagań. Jednak tu poza trybem ekonomiczny, neutralnym i sportowym, jest jeszcze jeden – wyścigowy (Race). Pozwala on na całkowitą dezaktywację elektronicznych układów kontroli stabilności i trakcji, poprawia dźwięk wydechu i maksymalizuje wydajność silnika oraz skrzyni biegów.

Alfa_Romeo-Stelvio_Quadrifoglio-2018-1600-02

Do znakomitego układu jezdnego można zamówić jako opcję ceramiczno-węglowe tarcze hamulcowe, zapewniające zarówno niższą o 17 kg masę jak i większą wytrzymałość mechaniczną, zwłaszcza w najwyższych temperaturach. Masa całego samochodu, gotowego do jazdy wynosi 1830 kg, czyli jest o ok. 140 kg wyższa niż wersji 2.0 Turbo Benzyna. Natomiast wymiary to odpowiednio 4702 mm długości, 1691 cm wysokości i szerokość wynosząca 1955 mm, zatem nieznacznie większe niż standardowe odmiany. Zachowano jednak tę samą funkcjonalność i bagażnik o pojemności 525 l.

Na polskim rynku samochód można zamawiać, a cena bazowa to 402 800 zł.

Zapisz się już teraz na jazdę testową!



Wróć