Alfa Romeo Tonale - premiera

Najnowsza propozycja Centro Stile – Alfa Romeo Tonale to samochód, który zdobył prestiżowy tytuł, zanim się tak naprawdę pojawił. Moglibyśmy uznać to za antydatowanie, skoro auto, które debiutuje w roku 2022 zostaje Samochodem Roku 2021 w plebiscycie What Car?. Ocenialiśmy wtedy, że Alfa Romeo Tonale jeszcze nie istnieje, a już zachwyca. Oficjalna premiera samochodu w wersji produkcyjnej była odkładana i przesuwana, tak jak i debiut handlowy. Napięcie rosło, ale nareszcie jest. I wygląda.

Godzi się przypomnieć, że marka rozbudziła nasz apetyt konceptem Tonale już na ostatnim genewskim salonie motoryzacyjnym. Jednak tenże ostatni, przez taką jedną zarazę, odbył się aż w 2019 roku, co w branży moto jest niczym prehistoria. Z drugiej strony musimy odnotować, że Alfa Romeo Tonale, w wersji w jakiej wjedzie do salonów, pozostała wierna samochodowi koncepcyjnemu. W warstwie stylistycznej, bo w technologicznej zrobiła nawet skok w kierunku niewymienialnego tokena (NFT).

Alfa Romeo Tonale – kontinuum ducha

Gdybyśmy mieli odnieść styl nowej Alfy do tonalności jako systemu dźwiękowego, to przyjęlibyśmy, że podstawowy akord (bo nie dźwięk) tworzą niepowtarzalny grill „Scudetto” i potrójne, najbardziej alfowskie, reflektory, którymi jesteśmy urzeczeni od modelu 159. Właśnie te dwa dominanty przodu, jak centrum tonalne, definiują styl innych elementów. Dzięki temu, tak w obrazie ogólnym, jak i w detalach, otrzymaliśmy pełnokrwisty model – czystej krwi turyńskiej.

Obiecaliśmy sobie jednak, że nie będziemy pisać o tym, co widać, bo przecież obraz wart jest tysiąca słów. W związku z tym założeniem, zadbaliśmy, by wpis kończyła bogata galeria zdjęć modelu, do której obejrzenia serdecznie zapraszamy.

Nam Alfa Romeo Tonale wygląda na większą niż jest, dlatego podajemy wymiary: długość  – 4,53 m, szerokość – 1,84 m i wysokość – 1,6 m. Na podstawie liczb można uznać, że jest kompaktowa, a po zestawieniu ich z obrazem, że zgrabna z niej Alfa.

Nie możemy udawać, że nie cieszą nas elementy stylu, które zapisały się w historii światowej motoryzacji. Nie możemy przejść obojętnie obok „GT Line”, która jest poprowadzona od tyłu do reflektorów i przywołuje miłe skojarzenia z kształtami Giulii GT. Z drugiej strony (albo nawet bieguna wymiarów) dostojeństwo bryły nadwozia, przywołuje przed oczy obraz 8C Competizione. Dodatkowo mamy tu nawiązanie doń wielkością tylnej szyby. Różnic oczywiście pozostaje sporo, ale duch Alfy spaja je w harmonię stylu marki.

Alfa Romeo Tonale z tyłu

Styl, efektywność, bezpieczeństwo

Adaptacyjne reflektory z nową matrycą Full-LED cieszą oczy nie tylko swoim wyglądem, ale też efektywnością oświetlenia dzięki wprowadzeniu zaawansowanych technologii. Pierwsza – Adaptive Driving Beam – stale dostosowuje światła mijania do prędkości i warunków jazdy. Z kolei druga – Glare-Free High Beam Segmented Technology – automatycznie reaguje na ruch przed samochodem, aby uniknąć oślepiania. Alfa Romeo Tonale ma też automatycznie aktywujący się podczas pokonywania zakrętów moduł, który odpowiada za najlepsze możliwe oświetlenie boczne.

Interesującym nawiązaniem do przednich reflektorów  są sinusoidalnie poprowadzone światła tylne, które tworzą swoista sygnaturę Alfy na jej tyle.

Konsekwentnie staramy się nie opisywać, tego co widać. Nie zawsze nam to wychodzi, ale o stylu wnętrza, jaki przywozi Alfa Romeo Tonale nie napiszemy nic. Odwołamy się tylko do jednej z najważniejszych potrzeb współczesnego kierowcy Alfy na tenże wpływającą – potrzebę wygodnej łączności ze światem zewnętrznym.

Alfa Romeo Tonale z boku

Ponadstandardowa gama napędów

Nie ma się co czarować – elektryfikacja jest wymogiem czasów i nawet najbardziej oktanowa tradycja i wysokooktanowe DNA tego nie zmienią. Marka efektywnie się w prąd zmian wpisuje. W efekcie Alfa Romeo Tonale pojawi się w salonach w dwóch wersjach napędowych – Hybrid i Plug-in Hybrid.

Wraz z modelem zadebiutuje zaprojektowany specjalnie dla Alfy silnik Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) o pojemności 1,5 l i mocy 160 KM. W pakiecie otrzymamy także silnik elektryczny P2, którego parametry to 48 V, 15 kW, 55 Nm, oraz siedmiobiegową skrzynię  Alfa Romeo TCT. Dostępna będzie też wersja hybrydowa o mocy 130 KM, również z silnikiem elektrycznym P2 48 V.

Miłośników najwyższych osiągów ucieszy układ napędowy Plug-in Hybrid Q4 o mocy 275 KM. Zapewni on przyspieszenie do setki w 6,2 sekundy. Natomiast zasięg Tonale z tym układem, w trybie wyłącznie elektrycznym to nawet 80 km w cyklu miejskim i ponad 60 km w cyklu mieszanym, co stanowi najlepszą wartość w klasie w tym segmencie.

Czasy się zmieniły na tyle, że jeszcze kilka lat temu o ostatnim z silników pisalibyśmy na pierwszym miejscu, a teraz…

Gamę napędów dopełnia nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 130 KM, z momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm. Ten, napędzający przednie koła, będzie współpracował z sześciobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią Alfa Romeo TCT. Właśnie obecność tego silnika w ofercie i obserwacja propozycji napędów innych marek, każe stwierdzić, że Alfa ma ponadstandardową gamę napędów.

Token na straży wartości

Alfa Romeo Tonale, jak na markę i nowość przystało, przywozi kilka nowych rozwiązań technologicznych, o których będzie jeszcze okazja napisać. Przede wszystkim musimy jednak odnotować debiut w branży motoryzacyjnej  technologii niewymienialnego tokena NFT.

Nic nam na razie nie wiadomo, żeby była możliwość zapłaty za Alfę jakąś kryptowalutą. Ale z drugiej strony Alfa Romeo chwali się, że jest pierwszym producentem samochodów, który połączył samochód z cyfrowym certyfikatem NFT. Jest on oparty na koncepcji blockchain card – poufnego i niemodyfikowalnego zapisu głównych etapów życia samochodu. Za zgodą klienta, NFT rejestruje dane pojazdu i podczas użytkowania pracuje nad certyfikatem jakości auta. Może być on wykorzystany jako potwierdzenie, że samochód był prawidłowo utrzymywany, co w oczywisty sposób korzystnie wpłynie na jego wartość przy odsprzedaży. Nie podejmujemy się przewidywać, jak do tego nowatorskiego podejdzie rynek, choć pozwalamy sobie uznać je za interesujące i cenne.

Zamówienia na nowy model salony Alfa Romeo mają przyjmować od kwietnia.

Władysław Adamczyk

Alfa Romeo Tonale z boku Alfa Romeo Tonale z przodu Alfa Romeo Tonale szosa Alfa Romeo Tonale kobieta Alfa Romeo Tonale tył Alfa Romeo Tonale - fotele Alfa Romeo Tonale - deska, kierownica, kokpit Alfa Romeo Tonale - zegary Alfa Romeo Tonale - logo zagłówek Alfa Romeo Tonale - grill Alfa Romeo Tonale - reflektory Alfa Romeo Tonale -światła tył Alfa Romeo Tonale - felgi Alfa Romeo Tonale - pas tylny Alfa Romeo Tonale z góry Alfa Romeo Tonale z boku
Poprzedni wpis Następny wpis