Najnowszy film
Auto, którego mogliście nie znać: Mitsubishi Xpander to minivan jak żaden inny

mitsubishi_xpander_92

Rynek minivanów w Europie i USA maleje z każdym rokiem. Klienci nie chcą już kupować tych praktycznych i pojemnych aut o pudełkowatym kształcie. Zamiast nich wybierają coraz modniejsze SUV-y i crossovery. Dlatego Mitsubishi postanowiło pójść na kompromis i stworzyło SUV-a, który jest minivanem, lub jeśli wolicie – minivana, który jest SUV-em.

Jeśli pierwszy raz słyszycie tę nazwę, nie powinniście się dziwić. Xpander bowiem jest jednym z najbardziej niszowych modeli Mitsubishi. Nie znajdziecie go w Europie, ani za Oceanem. Ba! Nie znajdziecie go nawet w rodzimej dla tej marki Japonii. Ten wyjątkowy minivan został zaprojektowany w Indonezji i tam też jest produkowany. Z indonezyjskich fabryk trafia na ościenne rynki Birmy, Tajlandii, Filipin, Bangladeszu i Brunei, a także Nowej Kaledonii, z której to pochodzą zdjęcia w tym artykule. Poza tymi egzotycznymi krajami nie zobaczycie go nigdzie indziej.

mitsubishi_xpander_9

Xpander jest siedmiomiejscowym minivanem o dość kompaktowych rozmiarach. Jego nadwozie mierzy zaledwie 4475 mm długości i 1750 mm szerokości. Jest za to całkiem wysokie – 1700 mm. Takie wymiary w połączeniu z wyjątkowo wystylizowaną przednią częścią nadwozia, wyglądającą na wziętą z pojazdów koncepcyjnych Mitsubishi przekładają się na niezwykle oryginalny charakter. Auto zostało zaprezentowane w 2017 roku. Jest więc dość świeżą konstrukcją, lecz można przypuszczać, że przynajmniej pod względem wizualnym to auto jeszcze długo się nie zestarzeje.

Jeśli sądzicie, że nowoczesny wygląd zwiastuje równie nowoczesne rozwiązania techniczne, jesteście w błędzie. To dość budżetowy samochód o prostej konstrukcji, występujący wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym, który ma 1,5 litra pojemności i 105 KM mocy. Standardowo sparowany jest z 5-biegową przekładnią manualną, a opcjonalnie można zamówić 4-stopniowy automat.

mitsubishi_xpander_5

Wyposażenie także nie jest przesadnie bogate. Poza oczywistą w tamtych warunkach klimatyzacją, podstawowymi multimediami, czy aluminiowymi felgami, nie ma co liczyć na wielkie luksusy, choć w topowych wersjach można znaleźć skórzaną tapicerkę, światła LED i wstawki na kokpicie imitujące drewno – lata mijają, a Azjaci nadal lubują się w takich dodatkach. Poza standardową odmianą można wybrać także wersję Sport z twardszym zawieszeniem i dodatkowym ospojlerowaniem oraz Cross ze zwiększonym prześwitem.

Co ciekawe, Xpander, póki co sprzedaje się świetnie. Popyt tuż po premierze zdecydowanie przerósł podaż. Indonezyjska fabryka musiała zwiększyć produkcję. Już w samym dniu premiery podczas Indonesia International Auto Show w 2017 roku zebrano aż 11 827 zamówień. Jak widać, klienci czekali na wyjątkowo wystylizowanego minivana, który pozwoli wyróżnić się z tłumu.

mitsubishi_xpander_1

Warto wspomnieć też o rajdowej wersji Xpandera, która to jest ewenementem na skalę światową. Mało kto bowiem decyduje się budować pojazd wyczynowy na bazie wysokiej i wąskiej karoserii typowo rodzinnego samochodu. O dziwo jednak auto zaprezentowane podczas tegorocznego Indonesia International Auto Show ma homologację FIA i jest napędzane dwulitrowym silnikiem o mocy 355 KM i napędem na cztery koła.



Wróć