ładowanie indukcyjne samochodu Volvo XC40

Zdecydowanie wygodniejsze niż z pomocą kabli, więc pożądane, bezprzewodowe ładowanie samochodów to technologicznie nic odkrywczego, choć wciąż nowego. Konstruktorzy muszą uporać się między innymi ze znacząco wyższym poziomem strat podczas ładowania indukcyjnego w porównaniu do ładowania przewodowego. Dla większej sprawności istotne jest zapewnienie dużej bliskości cewek „dawcy” i „biorcy”. Tymczasem trudno ją zapewnić poza własnym garażem, gdzie możemy precyzyjnie najechać na płytę indukcyjną. Właśnie technologię ładowania aut elektrycznych w najprawdziwszym środowisku miejskim obejmują praktyczne testy, jakie rozpoczęła firma Volvo Cars.

Eco taxi

Dziwne nuty biegają czasem człowiekowi po głowie i pod ich wpływem chciałoby się może nawet zaśpiewać „Eco taxi”, na melodię starego przeboju Vanessy Paradis – „Joe Le Taxi”. Przede wszystkim jednak taksówka Joe w jej piosneczce nie dojeżdżała wszędzie, natomiast eco taxi nie tylko wjedzie do zielonej strefy. Mimo że, jak Joe, też nie będzie jeździć na wodzie, to będzie jeździć na zielono i będzie się łatwiutko doładowywać. Taka idea przyświeca (znowu na zielono) Volvo Cars, która w warunkach rzeczywistych, systemowo testuje bezprzewodowe ładowanie elektryków. Przez trzy lata elektryczne Volvo XC40 będą jeździły jako taksówki po ulicach Goeteborga. W rezultacie dwunastogodzinnego dnia pracy mają pokonywać rocznie nawet 100 000 km.

Elektryczne XC40, wyposażone w systemem ładowania bezprzewodowego, wyjadą na ulice drugiego pod względem wielkości miasta w Szwecji w barwach korporacji taksówkarskiej Cabonline, największego operatora taksówek w Skandynawii. To że, jak wiadomo, w Goeteborgu ma swoją siedzibę Volvo AB, na pewno nie jest bez znaczenia. Przede wszystkim jednak liczy się fakt, że inicjatywa wpisuje się w projekt Gothenburg Green City. Zakłada on, że miasto ma się stać całkowicie neutralne klimatycznie. Dla nas, którzy się do Szwecji nie przeprowadzimy, jeszcze ważniejsze będą efekty testów nowego typu ładowania aut elektrycznych w ogóle.

Wobec ekologicznego zaangażowania Volvo Cars, oczywistym jest, że to nie pierwsza inicjatywa obejmująca ładowanie elektryków, która ma przynieść uniwersalne efekty. Na pewno warto tu przypomnieć scalenie na jednej platformie dwustu tysięcy punktów ładowania w Europie, które zdecydowanie ułatwia ekologiczne podróżowanie.

– Zielona Strefa Miasta Göteborg pozwala nam wypróbować ekscytujące nowe technologie w rzeczywistym środowisku i oceniać je w miarę upływu czasu pod kątem potencjalnego szerszego wprowadzenia w przyszłości – powiedział Mats Moberg, szef działu badań i rozwoju w Volvo Cars.W związku z tym testowanie nowych technologii jest dobrym sposobem na ocenę alternatywnych opcji ładowania dla naszych przyszłych samochodów.

bezprzewodowe ładowanie samochodów Volvo XC40
Eco taxi Volvo XC40

Technika

Indukcyjne stacje ładowania, które dostarczyła firma Momentum Dynamics – wiodący dostawca tego typu rozwiązań, są całkowicie ukryte w nawierzchni jezdni. Bezprzewodowe ładowanie rozpoczyna się automatycznie, gdy kompatybilny pojazd zaparkuje nad stanowiskiem ładującym. Przez „kompatybilny” rozumiemy tu pojazd wyposażony w układ, który synchronizuje rezonans elektromagnetyczny nadajnika (dawcy) i odbiornika (biorcy). A właśnie wykorzystanie w ładowaniu indukcyjnym rezonansu zbliża dawcę z biorcą, więc podnosi efektywność procesu.

Żeby rozpocząć ładowanie, kierowca nie musi oczywiście wysiadać z auta, wszystko bowiem dzieje się automatycznie. W odpowiednim zaparkowaniu Volvo XC 40 na miejscu wyznaczonym do ładowania indukcyjnego pomoże system kamer 360 stopni. Moc ładowania wynosi ponad 40 kW, czyli jest niemal czterokrotnie większa niż typowych, najbardziej dotąd rozpowszechnionych ładowarek 11 kW.

Jak pisaliśmy, intensywna eksploatacja XC 40 ma przełożyć się na ich roczny przebieg na poziomie nawet 100 000 km. W rezultacie będzie to zatem idealny test trwałości wszystkich rozwiązań elektrycznych Volvo, nie tylko tych z obszaru „bezprzewodowe ładowanie samochodów”.

Z dziennikarskiego obowiązku musimy odnotować jeszcze dwa fakty. Po pierwsze –  Volvo Cars jest jednym z ojców inicjatywy Gothenburg Green City Zone, której celem jest osiągnięcie bezemisyjnego transportu do 2030 roku. Wykorzystanie prawdziwego miasta jako poligonu doświadczalnego przyspieszy rozwój technologii i usług w obszarze elektryfikacji, współdzielonej mobilności, autonomicznej jazdy i bezpieczeństwa. Po drugie – w projekt zaangażowali się także dealerzy marki w Szwecji – Volvo Bil i Volvo Car Sörred, szwedzka firma energetyczna Vattenfall i jej sieć ładowania InCharge, miejska firma energetyczna Göteborg Energi oraz Business Region Gothenburg – miejska agencja rozwoju gospodarczego.

Radek Pszczółka

Volvo XC40 - ładowanie indukcyjne
Volvo XC40 – bezprzewodowe ładowanie samochodu
Poprzedni wpis Następny wpis