Ostatni okres w branży motoryzacyjnej stał pod znakiem North American International Auto Show w Detroit.

Fiat

Fiat ogłosił w styczniu, że w końcu przejmie całkowitą kontrolę nad Chryslerem. Włoski koncern doszedł do porozumienia z funduszem VEBA Trust, który należy do UAW (United Auto Workers – amerykański Związek Zawodowy Przemysłu Motoryzacyjnego). Za pakiet 41,46% akcji Fiat zapłaci 4,35 mld dol.

Przedsiębiorstwo z siedzibą w Turynie podało też, że zainwestuje aż 9 mld euro w prace nad nowymi modelami. Mają one zostać wydane m.in. na samochody marek Alfa Romeo i Maserati, a także na 5-drzwiowego Fiata 500, który najprawdopodobniej zastąpi w ofercie Punto.

Ważność Alfy Romeo ma rosnąć, Lancii zaś spadać. Zasłużona firma ma ograniczyć sprzedaż tylko do rynku włoskiego, a w jej ofercie pozostanie wyłącznie Ypsilon.

W grudniu Fiat poinformował, że będzie sprzedawał w Stanach Zjednoczonych kolejny pojazd dostawczy ze swojej gamy pod marką Ram. Do ProMastera, czyli Fiata Ducato z innym znaczkiem, dołączy ProMaster City. Samochód ten to nic innego jak popularny w Europie Fiat Doblo.

Ford

Ford zaprezentował w grudniu długo wyczekiwane nowe wcielenie Mustanga. Samochód łączy w sobie cechy klasycznych modeli noszących tę nazwę oraz studium Evos z 2011 r. Do jego napędu posłużą jednostki benzynowe o mocy od 304 do 425 KM. Co ciekawe, obok silników V6 i V8 w ofercie będzie też 4-cylindrowy, turbodoładowany motor EcoBoost rozwijający 309 KM.

Ford nie wyklucza, że Mustang będzie też miał wersję wysokoprężną, hybrydową i elektryczną. Z naszej perspektywy najlepsza wiadomość jest taka, że nowy muscle car będzie oficjalnie sprzedawany w Europie.

W styczniu na targach w Detroit zadebiutowały Mustang GT i Convertible, lecz z biznesowego punktu widzenia dla Forda ważniejsza była premiera nowego F-150. Ten użytkowy pojazd od lat należy do najpopularniejszych samochodów na świecie.

Jego nowa generacja została odchudzona w stosunku do dotychczasowej o ponad 300 kg. Auto będzie mogło zostać wyposażone w system SYNC z 8-calowym wyświetlaczem, kamerę zapewniającą widok 360 stopni wokół pojazdu czy układ ułatwiający holowanie przyczepy.

Na targach elektroniki CES na początku stycznia publiczności został pokazany Ford C-MAX Solar Energi. Baterie tego hybrydowego auta mogą być ładowane dzięki panelom słonecznym zamontowanym na dachu. Możliwe, że rozwiązanie to trafi do modeli seryjnych.

Hyundai

Hyundai (do spółki z firmą Kia, z którą współtworzy jeden koncern) ogłosił pod koniec grudnia, że doszedł do porozumienia z klientami z USA w sprawie zadośćuczynienia za zaniżanie oficjalnych wyników spalania aut.

Kia zgodziła się zapłacić średnio 667 dol. prawie 300 000 posiadaczom aut, a Hyundai 353 dol. niemal 600 000 klientów. Łącznie Kia wypłaci 185 mln dol., a Hyundai 210 mln dol. Razem daje to kwotę 395 mln dol.

W Detroit oficjalną premierę miał nowy Hyundai Genesis. Limuzyna mierzy 4990 mm długości, 1890 mm szerokości (bez lusterek) i 1480 mm wysokości. Rozstawi osi to 3010 mm. W gamie silnikowej znajdą się benzynowe motory V6 i V8 o mocy od 257 do 425 KM. Do wyboru będzie napęd na tył lub wszystkie koła HTRAC, z elektronicznym rozdziałem momentu obrotowego.

Infiniti

Często wspominane w niniejszym tekście North American International Auto Show w Detroit było także miejscem prezentacji Infiniti Q50 Eau Rogue Concept. Samochód pokazuje, jak prawdopodobnie będzie wyglądała topowa odmiana japońskiego sedana, gdy pojawi się w salonach.

Auto wyróżnia się rozbudowanym pakietem aerodynamicznym i 21-calowymi felgami. Nic nie wiadomo o parametrach technicznych, jednak prezydent Infiniti Johan de Nysschen zdradził, że pod maskę modelu seryjnego może trafić silnik w układzie V generujący ponad 500 KM i 800 Nm.

Mitsubishi

Mitsubishi opublikowało w styczniu zdjęcia przedstawiające fragmenty miejskiego sedana Mirage G4, który wkrótce zadebiutuje na salonie w Montrealu. Samochód prawdopodobnie będzie wyglądał niemal tak samo jak sprzedawany od 2013 r. w Tajlandii model Attrage.

Japoński producent ogłosił, że z powodu problemów z dostępem do baterii musi przesunąć datę wprowadzenia Outlandera PHEV na rynek Stanów Zjednoczonych. SUV, który jest hybrydą typu plug-in, pojawi się w USA w 2015 r.

Do mediów dotarły kolejne plotki o nowym Lancerze Evolution. Wynika z nich, że odwieczny rywal Subaru Imprezy WRX STI będzie hybrydą z dieslem.

Nissan

Nissan od kilku lat coraz lepiej radzi sobie na rynku taksówek. Model NV200 służy już korporacjom taksówkowym w takich metropoliach, jak Nowy Jork, Barcelona czy Tokio. Teraz przyszła pora na Londyn.

Od grudnia 2014 r. taksówkarze ze stolicy Wielkiej Brytanii będą mogli korzystać z Nissana NV200, który został tak przestylizowany, aby przypominał tradycyjną londyńską taryfę. Za projekt odpowiadali pracownicy studia Nissana znajdującemu się w Paddington, w Londynie. Projektanci w sprawie designu konsultowali się z władzami miasta, przedstawicielami organizacji Transport for London i samymi taksówkarzami.

W Detroit widzowie mogli podziwiać Nissana Sport Sedan Concept. Pokazuje on, jak w przybliżeniu będzie się prezentowała nowa Maxima. Studium jest napędzane przez silnik 3,5 V6 o mocy ponad 300 KM, która trafia na przednie koła za pośrednictwem przekładni sportowo zestopniowanej Xtronic CVT.

Na amerykańskie targi Nissan przywiózł też prototypowe modele IDx, o których pisaliśmy już w podsumowaniu rynkowym z listopada ubiegłego roku. Studyjne samochody o stylistyce nawiązującej do lat 70. znamy już z Tokyo Motor Show 2013. Sportowe auto o podobnym wzornictwie ma szansę trafić do produkcji.

SEAT

Dla marki SEAT najważniejszym wydarzeniem na początku tego roku była prezentacja Leóna w sportowych wersjach. Do napędu zarówno modelu Cupra, jak i Cupra 280 służy 2-litrowa turbodoładowana jednostka TSI. Motor montowany w tym pierwszym aucie rozwija 265 KM.

SEAT León Cupra 280 dysponuje 280 KM, co czyni z niego najmocniejszy pojazd seryjny w historii hiszpańskiej marki. Pierwsze dostawy Leónów Cupra i Cupra 280 do klientów przewidziane są na marzec tego roku.

Suzuki

Na Tokyo Auto Salon 10 stycznia 2014 r. odbył się pokaz Suzuki Hustler Concept i Spacia Custom S-Concept. Określenie “concept” w nazwach jest nieco mylące. Samochody te nie zapowiadają bowiem nowych modeli, tylko pokazują, jak mogą wyglądać kolejne wersje już oferowanych aut.

Hustler Concept ma inne zderzaki niż w wersji seryjnej (przedstawionej podczas Tokyo Motor Show w listopadzie 2013 r.). Splitter i nakładki na progi zostały wykonane z włókna węglowego.  Suzuki wyposażyło pojazd w duże szprychowe felgi. Do wnętrza wstawiono fotele Recaro.

Także Suzuki Spacia Custom S-Concept ma nowe zderzaki. W przednim zamontowano światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Samochód ma dwukolorowe nadwozie i felgi z lekkich stopów.

Poprzedni wpis Następny wpis