We wrześniu branża motoryzacyjna tętniła życiem z powodu organizowanych raz na dwa lata targów motoryzacyjnych w Paryżu. Wielu producentów przyszykowało na Paris Motor Show 2012 specjalne projekty. Wśród tych marek były też oczywiście Fiat, Ford, Hyundai, Infiniti, Mitsubishi, Nissan, Seat i Suzuki.

Fiat

W ciągu ostatniego miesiąca w marce Fiat nie działo się zbyt wiele. Włoski wrzesień zamknął się praktycznie w dwóch edycjach specjalnych. Pierwsza z nich, nazwana Park Avenue, dotyczyła Fiata Freemont i obejmowała przede wszystkim 19-calowe obręcze kół i bogatsze wyposażenie. Druga 695 Fuori Serie to oczywiście mocno limitowany sportowy Abarth z turbodoładowanym silnikiem o mocy 180 KM. Wygląd zewnętrzny klienci mogą dopasować do własnych upodobań.

Ford

Również niewiele działo się u Forda. Shelby pokazało piekielnie mocnego i limitowanego do 500 sztuk GT500 Super Snake o mocy sięgającej nawet 862 KM! Ważne jest, że całkowicie nowa generacja Forda Mustanga ma być oferowana również Europie – to już potwierdzone.

Bardziej “cywilne” modele Forda we wrześniu zamknęły się głównie w premierze nowego Mondeo w nadwoziach kombi i liftback. Samochód pokazano oczywiście w Paryżu w towarzystwie między innymi modeli Ecosport i większej Kugi po liftingu.

Swoje pięć minut miały też samochody typu van – pasażerskie i dostawcze. Pokazano Tourneo oraz Transity Courier, Connect, Custom, które teraz lepiej komponują się ze świeżym trendem stylistycznym Forda.

Hyundai

U Hyundaia? Też spokojnie. Choć stanowisko koreańskiego producenta było ogromne, Paryż upłynął pod znakiem premiery modeli i30 w wersji trzydrzwiowej oraz małego i20 przygotowanego do rajdów WRC – pierwsze testy już w przyszłym roku. Na stoisku pokazano też model ix35 w wersji napędzanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. Hyundai zapewnia, że jest gotowy na rozpoczęcie produkcji takich samochodów, ale na przeszkodzie stoi brak odpowiedniej infrastruktury do poruszania się takimi pojazdami.

Oprócz tego dwa ciekawe projekty pokazali też tunerzy. Firmy ARK oraz Schmidt Revolution zajęły się odświeżonym sportowym modelem Genesis Coupe.

Infiniti

Infiniti w wakacje nie próżnowało. Nowy dyrektor generalny na bieżąco zarządza nowe porządki i jako pierwsze do odstrzału idą wielkie silniki V8 kosztem mniejszych z turbodoładowaniem i hybryd. Sportowy koncept Emerg-E nie będzie produkowany – miał on tylko wskazywać kierunek, w jakim marka będzie podążać.

W Paryżu natomiast na stoisku wiele się nie działo, zawitały tam pokazane w pierwszej połowie roku Emerg-E, prototyp LE oraz FX50 Vettel Edition, który przez kilka dni był również w Polsce i można było obejrzeć go osobiście w salonach. Samochód, do którego rękę przyłożył mistrz F1, wyceniono na prawie 700 000 zł (brutto). Do polskich klientów trafią dwa egzemplarze. Modelu tego nie obejmowały oczywiście żadne promocje, których we wrześniu w Centrach Infiniti nie brakowało.

Mitsubishi

W Mitsubishi też trochę nudno. Nie dlatego, że mało się dzieje, ale dlatego, że po prostu o wszystkich modelach wiadomo od dawna i na paryskich salonach nie było żadnej niespodzianki. Targi Paris Motor Show 2012 to przede wszystkim premiera nowego modelu Outlander w hybrydowej wersji PHEV, trochę informacji o globalnym modelu Mirage i lifting mniejszego ASX-a.

W Polsce natomiast akcja serwisowa – właściciele Lancerów Sedan i Sportback z 2012 roku z silnikiem benzynowym 1,8 l zostali wezwani do ASO z powodu zdiagnozowania usterki układu hamulcowego.

Nissan

I w końcu docieramy do pierwszej, całkowicie nowej premiery, bo w Paryżu Nissan pokazał koncepcyjny model TeRRA napędzany ogniwami wodorowymi. To prototypowy SUV zbliżony do modelu Juke, tyle że jego stylistyka jest jeszcze bardziej odważna. Do napędu służą trzy silniki elektryczne zasilane energią z wodorowych ogniw paliwowych.

To niejedyna ciekawostka u Nissana. Producent do Paryża przywiózł modele GT-R oraz Juke opracowane przez NISMO. Oprócz tego na stoisku pojawił się odświeżony Nissan 370Z na rynek europejski.

Nieco wcześniej na targach IAA Commercial Vehicle Show w Hannoverze Nissan pokazał też model e-NV200, czyli swojego vana w wersji elektrycznej. Za rok trafi on do seryjnej produkcji, a już teraz jeździ w wybranych miejscach jako testowy pojazd FedEx Express.

Oprócz tego nowy Nissan Patrol VII został wprowadzony na rynek australijski, a Brömmler – jeden z czołowych europejskich tunerów Nissana GT-R – pokazał odmianę o mocy 850 KM!

Seat

U Seata cały miesiąc przebiegł pod znakiem modeli Leon i Toledo, których wiele w najróżniejszych wersjach silnikowych przywieziono do Paryża. Mimo sporego stanowisko zdominowanego przez wspomniane nowości znalazło się również miejsce na niedawno odświeżoną Ibizę, którą z bliska poznacie niebawem w naszym teście wideo. Obecnie Seat ma odświeżoną sporą część oferty i tylko czeka, aż dość słaby trend sprzedażowy się odwróci.

Suzuki

Na koniec jak zawsze Suzuki. Działo się całkiem sporo! Najważniejszą premierą był oczywiście Suzuki S-Cross Concept – całkowicie nowy model SUV-a, który będzie sprzedawany równolegle z nowym SX4. Ciekawy samochód trafi do sprzedaży w 2013 roku, jednak nie ujawniono jeszcze na jego temat niemal żadnych danych technicznych.

Na razie możemy cieszyć się z tego, że wygląda naprawdę ładnie i oryginalnie. Oprócz niego pokazano też odświeżony model Grand Vitara w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, o czym już wspominaliśmy jakiś czas temu. W azjatyckich mediach pojawiły się też pierwsze zdjęcia małego, odświeżonego Suzuki Alto.

Poprzedni wpis Następny wpis