Jeszcze dwie dekady temu większość samochodów stanowiła mocno indywidualne, zróżnicowane konstrukcje. Poszczególne modele nawet jednej marki potrafiły być wynikiem zupełnie różnych projektów i nie mieć ze sobą zbyt wiele wspólnego mimo przynależności do tej samej marki i stosowania podobnych silników. W XXI wieku wszystko się zmieniło.

Postęp technologiczny oraz konieczność coraz szybszego wdrażania nowych modeli wymusiły stopniowe ujednolicanie podstaw i platform, które następnie znajdowały zastosowanie w wielu samochodach. Dziś proces technicznej unifikacji dopracowano już do perfekcji. Do tego stopnia, że jedna baza może być wykorzystywana w całej gamie modelowej danej marki. Przykładem takiego rozwiązania jest platforma SPA, będąca dziełem Volvo.

SPA to skrót od Scalable Product Architecture, co oznacza skalowalną architekturę możliwą do zastosowania we wszystkich produktach. Bazują na niej wszystkie większe modele Volvo, które zadebiutowały po 2014 roku. Pierwszym z nich był duży SUV – XC90, zaprezentowany właśnie 5 lat temu. Dwa lata później dołączył do niego przedstawiciel klasy wyższej w postaci S90/V90, następnie mniejszy SUV XC60 oraz reprezentant klasy średniej S60/V60. Każde z tych aut charakteryzuje się nie tylko zunifikowanym wyglądem nadwozia i wnętrza, pozwalającym jednoznacznie zaklasyfikować je jako Volvo, lecz przede wszystkim wspólnymi rozwiązaniami technicznymi.

Volvo XC90 - pierwszy model marki zbudowany na platformie SPA
Volvo XC90 – pierwszy model marki zbudowany na platformie SPA

Główny i najważniejszy element platformy SPA stanowi wspólna, skalowalna płyta podłogowa, umożliwiająca modyfikację wymiarów takich jak długość i szerokość w zakresie, który pozwala na zastosowanie jej w modelach przynależnych do różnych segmentów rynku. Do jej budowy wykorzystano borową stal, która zapewnia dużą wytrzymałość i sztywność konstrukcji, odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz relatywnie niską masę. Jednolita baza stanowi również duże ułatwienie w produkcji – elementy zawieszenia, większość wyposażenia, czy części napędu posiada identyczne punkty montażu w każdym ze wspomnianych wcześniej modeli Volvo.

Będąc przy napędach wykorzystywanych w ramach platformy SPA, trzeba wspomnieć, że wszystkie bazują na dwóch silnikach o bardzo podobnej pojemności i identycznej liczbie cylindrów. Mowa o dwulitrowych, czterocylindrowych jednostkach benzynowych oraz Diesla, występujących w różnych wersjach mocy. Oferowanych zarówno jako odmiany typowo spalinowe oraz parowanych z silnikami elektrycznymi jako hybrydy, czy tzw. miękkie hybrydy oparte na 48-woltowej instalacji elektrycznej i systemie odzyskiwania energii. Niezależnie od osprzętu, czy dodatkowych elementów napędu, jednego możecie być pewni – bazę w modelach opartych na platformie SPA zawsze stanowi dwulitrowy silnik z czterema cylindrami.

Czar skalowanej platformy — zupełnie inne auto oparte na tym samym podwoziu.
Czar skalowalnej platformy — zupełnie inne auto oparte na tym samym podwoziu.

Wspólne dla platformy SPA jest także zawieszenie, które w zależności od modelu różni się głównie nastawami. Jego konstrukcja w ogólnych założeniach jest jednak taka sama. Volvo podzieliło podwozia swoich aut na dwie grupy różniące się charakterem prowadzenia i przeznaczeniem pojazdu. Modele z linii 90 oraz XC są nastawione bardziej na komfort i relaksacyjną jazdę. Z kolei seria 60 oferuje bardziej bezpośrednie doznania i zachęca do dynamicznego prowadzenia z uwagi na twardsze podwozie i bardziej bezpośredni układ kierowniczy. Wynika to przede wszystkim z zastosowania zróżnicowanych elementów tłumiących, czy oprogramowania sterującego pracą układu kierowniczego oraz zawieszenia. Wszystkie stałe elementy podwozia takie jak belki pomocnicze, wahacze, czy drążki pozostają natomiast takie same.

Unifikacja nowych modeli Volvo objawiająca się wykorzystaniem platformy SPA jest głównym czynnikiem, który pozwolił na tak szybkie zbudowanie obecnej oferty marki. W ciągu niecałych 5 lat Volvo zaprezentowało pełną gamę zupełnie nowych i bardzo atrakcyjnych modeli, które przyczyniły się do znaczącego wzrostu popularności marki na całym świecie. Niebawem podobną rolę odegra druga, nieco mniejsza platforma CMA, przeznaczona dla mniejszych aut, która już posłużyła za bazę dla modelu XC40 oraz kilku aut koncernu sprzedawanych w Chinach.

Poprzedni wpis Następny wpis