dwa samochody przed budynkiem -

Średnia cena za litr gazu LPG wynosi w Polsce 3,1 zł. Oznacza to, że porównując koszt przejazdu 100 km z zasilaniem LPG i kosztami benzyny, jest to średnio o 40% taniej. Dlatego Dacia oferuje klientom dwupaliwowe silniki (benzyna/LPG) w całej swojej gamie samochodów osobowych. Dlaczego Dacia z instalacją LPG jest warta zainteresowania?.

Dacia z instalacją LPG, czyli z dwupaliwowym silnikiem ECO-G

W modelach Dacii stosowany jest silnik dwupaliwowy − benzyna i LPG (Liquefied Petroleum Gas − skroplony gaz ropopochodny) ECO-G 100. Montaż instalacji odbywa się bezpośrednio w fabryce, dzięki czemu klienci otrzymują trzyletnią gwarancję na instalację (lub do 100 tys. km).

Zastosowanie zasilania LPG wymusiło wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w silniku. Najważniejsza polega na tym, że gniazda zaworowe i zawory są utwardzone w trakcie obróbki termicznej. To pochodna faktu, że paliwo gazowe, pozwala na lepsze wymieszanie w komorze spalania, zmniejszając w ten sposób poziom emisji cząstek stałych. Gaz LPG jako paliwo ma także wyższą wartość energetyczną i wyższą liczbę oktanową, co pozwala na uzyskanie wyższej mocy silnika.Dacia z instalacją LPG, schematProducent fabrycznie zadbał też o uproszczenie czynności serwisowych. Na przykład wprowadził nowy typ reduktora, dzięki czemu elektrozawór jest odseparowany od reduktora/parownika gazu. Obieg płynu chłodzącego reduktora/parownika został uzupełniony o elektryczną pompę płynu. Finalnie uzyskujemy więc szybszy dostęp do trybu zasilania LPG i stabilne warunki pracy układu. Obecnie zakres czynności serwisowych przy okresowych przeglądach jest praktycznie taki sam jak w wersjach benzynowych. Oczywiście, poza wymianą specyficznych filtrów fazy ciekłej i gazowej, związanych z podwójnym zasilaniem paliwem gazowym i benzyną.

Oferta Dacii z silnikiem dwupaliwowym ECO-G 100 daje nam też jedną gwarancję na samochód i układ LPG. Mamy zatem możliwość serwisowania swojego samochodu w jednym miejscu, w jednej sieci. Klienci ofertę doceniają. Dacia z silnikiem ECO-G stanowiła w roku 2022 ponad połowę sprzedaży marki w Polsce. W przypadku Dacii Jogger było to 77% sprzedaży, w przypadku Dustera – 43%, Sandero Stepway – 58% i Sandero – 51%.Dacia z instalacją LPG, wlew gazu

Czy Dacia zasilana gazem się opłaca?

Oczywiście, że Dacia z instalacja LPG jest dobrym (bardzo dobrym) wyborem, a powody są przynajmniej trzy.
Po pierwsze, Dacia z silnikiem dwupaliwowym gwarantuje większy zasięg auta. W przypadku Dacii Jogger jest to ok. 1000 km, a w przypadku Dacii Sandero Stepway − nawet ponad 1200 km. Oznacza to, że trasę od przejścia granicznego w Chyżnem do Splitu w Chorwacji pokonamy bez zatrzymywania się na stacjach benzynowych.
Po drugie, Dacia z dwupaliwowym silnikiem to rzecz jasna atrakcyjne rozwiązanie z ekonomicznego punktu widzenia. Cena paliwa LPG jest niższa, daje to więc realne oszczędności w użytkowaniu auta. Koszt zużytego na 100 km paliwa  może być o 40% niższy w porównaniu z silnikiem benzynowym.
Po trzecie, w Dacii z fabryczną instalacją LPG przełączenie z benzyny na LPG (i odwrotnie) jest bardzo proste. Nastąpi ono automatycznie, gdy zbiornik LPG jest pusty. Jednocześnie stan paliwa mamy cały czas pod kontrolą na komputerze pokładowym.

Mieczysław Kowalik
Dacia z instalacją LPG,, komputer dwupaliwowy

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!