
Dziś systemy poduszek powietrznych chronią praktycznie wszystkich pasażerów w samochodzie. Poduszki pojawiły się w formie kurtyn chroniących głowę czy niedużych elementów chroniących kolana kierowcy. Ford wprowadził do produkcji seryjnej poduszkę w pasach bezpieczeństwa pasażerów tylnej kanapy.
Pasażerowie z przodu są najlepiej chronieni w całym samochodzie, nawet podczas zderzeń czołowych. Nie zmienia tego fakt, że głowa kierowcy znajduje się stosunkowo blisko koła kierownicy, a pasażer siedzący obok może mieć kontakt z deską rozdzielczą. Teoretycznie pasażerowie siedzący z tyłu mają lepsze zabezpieczenie w postaci większej przestrzeni wokół nich. Nic bardziej mylnego. Dzięki zastosowaniu czołowych poduszek powietrznych, pasażerowie jadący z przodu są mniej narażeni na poważne obrażenia, ponieważ poduszki doskonale współpracują z pasami bezpieczeństwa odpowiednio rozpraszając siły działające na ich ciała. Tymczasem pasażerom siedzącym z tyłu pozostają tylko poduszki boczne, najczęściej w formie kurtyn oraz pasy.

Inżynierowie pracujący nad poprawą bezpieczeństwa samochodów marki Ford doszli do wniosku, że stosunkowo wąskie pasy bezpieczeństwa, które trzymają ciała pasażerów siedzących z tyłu wywierają na nie duże siły i choć chronią, to poważnie oddziaływają na organizm. By rozproszyć te siły postanowili umieścić w pasach ramieniowych poduszki powietrzne, które otwierają się w tym samym czasie co pozostałe. Poduszki zostają napełnione gazem znajdującym się w zbiorniku pod kanapą. Powoduje to zwiększenie powierzchni, na którą naciska tułów pasażera i tym samym zmniejszenie tych nacisków. Poduszka otwiera się błyskawicznie, jeszcze przed zadziałaniem napinacza, co powoduje, że sam pas skraca drogę jaką przebędzie ciało pasażera i chroni go tym samym przed uderzeniem głową w oparcia przednich foteli.
Poduszki powietrzne są wyposażeniem dodatkowym nowego Forda Mondeo. W Polsce wymagają dopłaty 3300 zł w ramach pakietu Safety obejmującego ponadto system monitorowania martwego pola w lusterkach i system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach. Nowy Ford Mondeo zdobył pięć gwiazdek w najnowszych testach zderzeniowych EuroNCAP.