O tym, że Fiat Ducato jest bestsellerem nie tylko polskim, ale też europejskim, wie każdy z branży pojazdów użytkowych. Najchętniej wybierany przez klientów model jest z nami od 2006 roku i pomimo wieku utrzymuje swój status. Teraz jest jeszcze lepszy niż kiedykolwiek.
Znany o 38 lat, w obecnej formie od 2006 roku model ostatnie poważniejsze modernizacje techniczne przeszedł w roku 2014. Teraz znów został odnowiony pod względem wyposażenia i technologii, by umocnić swoją pozycję lidera. Trzy kluczowe obszary, o jakich warto wspomnieć przy tym faceliftingu to nowe silniki i skrzynie biegów, nowe systemy bezpieczeństwa, a także unowocześniony system inforozrywki. Choć nie sposób pominąć zapowiedzi pierwszej wersji elektrycznej.
Silniki nowego Fiata Ducato – na plus czy na minus?
To właśnie gama silników Fiata Ducato należała zawsze do najmocniejszych stron tego modelu. Na polskim rynku bardzo istotnym był fakt istnienia w ofercie jednostek o pojemności do 2,0 litra, co sprawia, że takie wersje są bardziej korzystne w zakupie ze względów podatkowych. Takich już jednak nie będzie.
By dostosować gamę jednostek do nowych, jeszcze bardziej wyśrubowanych norm emisji spalin, Fiat zrezygnował z jednostki 2.0 na rzecz większej 2.3. Tym samym oferta Ducato rozpoczyna się od 2,3-litrowego silnika MultiJet 2 o mocy 120 KM, który już przy 1400 obr./min generuje maksimum momentu obrotowego o wartości 350 Nm. Lepsze osiągi daje natomiast wersja 160-konna z momentem obrotowym 400 Nm przy 1500 obr./min. Ta jednostka napędowa wykorzystuje specjalny wał korbowy z powiększonymi łożyskami, zapewniający wyższą trwałość.
Topowym źródłem napędu jest natomiast motor o mocy 180 KM i momencie obrotowym 400 Nm w połączeniu z manualną lub 450 Nm z automatyczną skrzynią biegów. To jednostka dla najbardziej wymagających klientów, dla których komfort jazdy jest kluczowy, a którzy wykorzystują auto do przewozu ciężkich ładunków.
Natomiast alternatywą dla konwencjonalnych diesli jest wersja Natural Power z silnikiem 3.0 zasilanym metanem i generującym moc 136 KM przy 2730 obr./min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1500 obr./min.
Choć cena zakupu samochodu z silnikiem 2,3 litra będzie wyższa w Polsce niż w przypadku jednostek 2-litrowych, to można się jednocześnie spodziewać niższego zużycia paliwa, które może mieć przełożenie na całkowite koszty eksploatacji w dłuższym okresie. Czas pokaże, czy rezygnacja z mniejszych silników będzie miał wpływ na spadek, czy też na wzrost sprzedaży Ducato w Polsce.
9 biegów w nowym automacie
Kolejną nowością w Fiacie Ducato jest dziewięciobiegowa przekładnia automatyczna, zoptymalizowana pod względem zużycia paliwa i komfortu jazdy. Dzięki niej udało się przenieść rekordowe 450 Nm momentu obrotowego – do tej pory maksymalnie 400 Nm. Ponadto, ma być gwarancją wysokiej niezawodności i trwałości dzięki konwerterowi momentu obrotowego.
Kierowca będzie mógł wybierać między trzema różnymi trybami jazdy: normalny, ekonomiczny, dynamiczny. Ekonomiczny zapewnia płynniejsze przyspieszenie i specjalną strategię zmiany biegów, umożliwiającą zmniejszenie zużycia paliwa, natomiast dynamiczny pozwala kierowcy na pełne wykorzystanie osiągów silnika i gwarantuje szybką reakcję w zakresie przyspieszenia i zmiany biegów, zapewniając przyjemną jazdę i optymalne osiągi nawet w trudnych warunkach.
Ciekawostką jest także dodatkowy tryb Autostick, który w przypadku częstych zmian biegów i w szczególnie trudnych warunkach, takich jak odcinki o dużym nachyleniu, umożliwia kierowcy utrzymanie niższego biegu, a co za tym idzie poprawę osiągów, przy jednoczesnym uniknięciu przegrzania. Na pewno przyda się w terenach górskich, zwłaszcza kierowcom ciężkich kamperów.
Każde nowe Ducato jest też wyposażone w pakiet EcoPack zawierający system Start & Stop, inteligentny alternator, elektronicznie sterowaną pompę paliwa oraz przełącznik ECO, który pomaga kierowcy oszczędzać paliwo.
Najbezpieczniejsze Ducato w historii
Nowy Fiat Ducato to także postęp w dziedzinie bezpieczeństwa, a za tym idzie wyposażenie w systemy asystujące kierowcę. Dzięki nim podróż autem staje się nie tylko bezpieczniejsza, ale też bardziej komfortowa. Kompletny pakiet systemów wspomagania jazdy to:
- System monitorowania martwego pola.
- Systemem wykrywania obiektów stałych i będących z tyłu w ruchu poprzecznym.
- Asystent hamowania przed przeszkodą.
- Asystent pasa ruchu.
- System rozpoznawania znaków drogowych.
- Asystent świateł drogowych.
- Czujnik deszczu i zmierzchu.
- System monitorowania ciśnienia w oponach.
Jednym z rozwiązań nie mających wpływu na bezpieczeństwo, ale podnoszących funkcjonalność pojazdu jest Engine Idle Preset, który zwiększa minimalne obroty silnika, by zapewnić zasilanie dodatkowego osprzętu elektrycznego zainstalowanego w samochodzie.
Inforozrywka kompatybilna ze smartfonem
W zmodernizowanym Fiacie Ducato dostępne jest nowe urządzenie multimedialne z 7-calowym ekranem dotykowym firmy Mopar. Wyposażenie obejmuje port USB, radio DAB, bluetooth oraz możliwość określenia wymiarów pojazdu i ewentualnej wersji wyposażenia, aby zapewnić wskazówki pozwalające uniknąć ulic, które nie są wystarczająco szerokie lub wysokie do przejazdów. Jest to funkcja szczególnie przydatna dla pojazdów z podwyższonym nadwoziem, zabudową z plandeką lub kamperów.
Ponadto multimedia są kompatybilne z Apple CarPlay oraz Android AutoTM, co umożliwia szybkie połączenie ze smartfonem i wyświetlanie niektórych aplikacji na ekranie w samochodzie.
Elektryczne Ducato
Niebawem na rynku zadebiutuje także pierwszy Fiat Ducato z w pełni elektrycznym układem napędowym. Nastąpi to wraz z uruchomieniem fazy eksperymentalnej, mającej potwierdzić opłacalność takiego zakupu w przedsiębiorstwie. Ducato będzie też pierwszym w pełni elektrycznym modelem w gamie Fiat Professional.