Ameryka to jest zupełnie inny motoryzacyjny świat niż Europa. Na trzech pierwszych miejscach najlepiej sprzedających się aut w USA, były w roku 2022 duże wersje pickup. Pierwszy był Ford F-Series (sprzedano 653,957 modeli), drugi Chevy Silverado (513,354 sprzedanych aut), a trzeci Ram Pickup (468,344 sprzedanych wersji). Warto dodać, że popularny w Europie Ford Ranger jest dużo mniejszy. Nic więc dziwnego, że Amerykanie przygotowując się do elektryfikacji rynku motoryzacyjnego, skupili się też na wersjach pickup. Efektem tych przygotowań jest Ford F-150 Lightning. Okazało się jednak, że ten typowo amerykański model trafi do Europy. Na początku będzie to Norwegia.
Ford F-150 Lightning – ideał dla norweskich warunków
F-150 Lightning jest jedyny w swoim rodzaju. To unikatowy model, który łączy doskonałą sprawność na drodze i w terenie oraz walory użytkowe. Do tego ma jeszcze bezemisyjny napęd. Jest to zatem idealny model do pracy i wypoczynku na świeżym powietrzu. W kraju, w którym około dwie trzecie wszystkich nowych pojazdów jest wyposażonych w napęd 4WD, ma więc ogromne szanse. Dodatkowo polityka Norwegii zakłada wprowadzenie od 2025 sprzedaży wyłącznie w pełni elektrycznych nowych samochodów osobowych oraz lekkich użytkowych. Wszystko to sprawia, że jest to idealny model dla Norwegów.
Elektryczny pickup nie ustępuje klasycznym spalinowym
Ford F-150 Lightning, doskonale nadaje się do przewożenia w dzikie ostępy sprzętu narciarskiego, wędkarskiego lub pontonów do raftingu. Doskonale wpisuje się też w potrzeby norweskich firm. Może przejechać na jednym ładowaniu do 386 km, pozwala też na holowanie przyczepy o masie 3 493 kg i przewiezienie 805 kg ładunku.
Elektryczny pickup jest napędzany na obie osie przez zespół dwóch silników elektrycznych, generujący moc 458 KM i 1 050 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Kierowca może wybrać tryby jazdy Normal, Sport, Off-Road i Tow/Haul (holowanie), przez co jest pewność jazdy w różnorodnym terenie.
W przednim bagażniku – Mega Power Frunk – o pojemności 400 litrów, możemy przewieżć 181 kg bagażu. Jest on wodoodporny i odprowadza wodę, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem, zarówno w pracy, jak i podczas wyjazdów w plener.
Kabinę zaprojektowano dla pięciu pasażerów, którym podróże ułatwia system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4A Forda. Jest on obsługiwany przez 15,5-calowy cyfrowy centralny ekran dotykowy oraz Apple CarPlay i Android Auto, łączące się ze smartfonami bezprzewodowo. Na desce rozdzielczej 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników wykorzystuje konfigurowalny interfejs, który pozwala kierowcy zaprogramować najważniejsze dla niego informacje.
Systemy pomagają również wykorzystać potencjał transportowy pickupa. Kamera tylna wspomaga kierowcę podczas najazdu i zaczepienia haka przyczepy. System Pro Trailer Backup Assist ułatwia manewrowanie podczas zaczepiania przyczepy, umożliwiając kierowcy monitorowanie postępów na 15,5 calowym ekranie dotykowym i wykonywanie manewrów za pomocą specjalnego sterownika. Dodatkowo wagi pokładowe wyświetlają na ekranie centralnym szacunkową ładowność skrzyni i rozkład masy ładunku na przyczepie.
Pick up jako magazyn energii
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 98 kWh można naładować od 15 do 80% w 39 minut przy użyciu ładowarki prądu stałego o mocy 150 kW. Tym samym w Norwegii problem nie istnieje. Obecnie sieć norweskich publicznych punktów ładowania, liczy już 20 000 ładowarek, w tym 6 000 szybkich.
Praktycznym walorem F-150 Lightning jest możliwość wykorzystania jego akumulatora trakcyjnego jako mobilnego źródła zasilania. Instalacja Pro Power Onboard dostarcza poprzez gniazdka elektryczne prąd o mocy do 2,3 kW. Idealnie nadaje się zatem do zasilania elektronarzędzi i urządzeń cyfrowych w miejscu pracy lub podczas biwakowania w warunkach braku dostępu do sieci elektrycznej.
Ford F-150 Lightning – wersja dla Norwegii
Konsumenci w Norwegii są największymi entuzjastami samochodów elektrycznych na świecie – stanowią one już 21% z 2,9 mln pojazdów poruszających się po drogach tego kraju. Prawie 80% nowych samochodów osobowych sprzedanych w Norwegii w roku 2022 miało napęd elektryczny. W przypadku pojazdów użytkowych, było to 20%. Przewiduje się jednak, że roku 2023 wskaźnik ten osiągnie 40%. To efekt rosnącego popytu ze strony przedsiębiorstw i coraz większej podaży. Zatem Ford F-150 Lightning ma szansę zrobić tam większą furorę, niż wychwalany przez nas w teście Ford Raptor.
Klienci z Norwegii będą mogli kupić limitowaną liczbę F-150 Lightning w wersji specjalnej Lariat Launch Edition, wyłącznie z nadwoziem Super Crew Cab. Auto będzie w atrakcyjnym metalicznym kolorze nadwozia Antimatter Blue, podkreślającym unikatowy materiał, z jakiego wykonano nadwozie. Jest to bowiem stop aluminium klasy wojskowej, który obniża masę pojazdu, podnosząc jego efektywność energetyczną i oszczędność podczas jazdy.
Bogusław Korzeniowski