Rynek samochodów użytkowych otwierają małe auta dostawcze, budowane najczęściej na podwoziu hatchbacków segmentu B. Właśnie taki jest Ford Fiesta Van, mały i niezawodny partner w biznesie.
Duże samochody dostawcze, takie jak Ford Transit, przeznaczone są do przewożenia największych towarów, realizowanych w ramach aut dostawczych, a nie ciężarowych. W ofercie producentów są jednak także mniejsze auta, jak Tourneo, służące do przewożenia mniejszej liczby ładunków lub wymagające mniejszej powierzchni ładunkowej.
Ford Focus C-Max 1,6 EcoBoost Titanium – żona będzie zachwycona [test]
Schodząc jeszcze niżej – są małe vany oraz te najmniejsze auta, wykorzystywane bardzo często przez przedstawicieli handlowych. Doskonałym przykładem takiego samochodu jest Ford Fiesta Van, czyli tak naprawdę trzydrzwiowy Ford Fiesta wyposażony w dwa miejsca. To niesie ze sobą kilka plusów.
Ford Fiesta Van jest pierwszym autem użytkowym Forda zaprojektowanym w stylistyce Kinetic Design, co gwarantuje mu nie tylko świetne właściwości jezdne, które nie odbiegają od osobowej Fiesty, ale także bardzo atrakcyjny wygląd. Pogodzenie niewielkich wymiarów auta z wygospodarowaniem przestrzeni bagażowej nie było łatwe. Miejsce tylnej kanapy zajęła płaska podłoga z dodatkowymi mocowaniami ułatwiającymi zabezpieczenie ładunku.
Za oparciami przednich foteli pojawiły się: sztywna ściana oraz kratka, oddzielające przestrzeń bagażową od części przeznaczonej dla kierowcy i pasażera. Łącznie udało się wyeksploatować przestrzeń o powierzchni 1 m sześciennego o długości 1296 mm, pozwalającą przewieźć 362 kg ładunku. Z łatwością zmieszczą się tam np. akcesoria do stoisk reklamowych, próbne partie towaru czy materiały promocyjne rozwożone przez przedstawicieli handlowych.
Dyrektorów firmy ucieszy z kolei to, że Ford Fiesta Van jest jednym z najbardziej ekonomicznych aut w swojej klasie. Jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla oraz spalanie, na szczycie tabeli jednostek napędowych stoi turbodiesel 1,6 Duratorq TDCi o mocy 95 KM. Jednostka ta zadowala się średnio zaledwie 3,6 l oleju napędowego na 100 km, emitując przy tym 95g CO2 na każdy przejechany kilometr.
Ford Focus II – nadal atrakcyjny
Silnik ten występuje w wersjach Econetic II Van oraz Sport Van. Do elementów wyposażenia każdej z tych odmian można zaliczyć m.in. elektryczny układ kierowniczy, system informacyjny Ford Eco Mode, ABS z EBD, wyłącznik poduszki powietrznej, centralny alarm z pilotem czy elektrycznie sterowane szyby.
Najbogatsza odmiana Sport Van wyposażona jest już m.in. w zawieszenie o sportowej charakterystyce, układy ESP i TCS, poduszkę powietrzną dla pasażera, tempomat czy sportowy zestaw zderzaków wraz ze spojlerem dachowym. Ceny w polskich salonach rozpoczynają się już od 38 870 zł netto, bo tyle trzeba zapłacić za Forda Fiestę Van z 82-konnym silnikiem benzynowym 1,25 l Duratec. Diesle rozpoczynają się od 70-konnego 1,4 Duratorq DTCi kosztującego w polskich salonach 44 260 zł netto.