W segmencie aut kompaktowych jest tak dużo propozycji różnych producentów, że trudno wybrać samochód dla siebie. Postanowiliśmy porównać dwa z nich – padło na Forda Focusa i Hyundaia i30. Który z nich okazał się lepszy?
Nowy Focus zadebiutował dwa lata temu podczas North American International Auto Show, druga generacja Hyundaia i30 z kolei została zaprezentowana w 2011 roku, podczas Frankfurt Motor Show. Obydwa samochody są więc jeszcze świeże i wyglądają futurystycznie zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Ford Focus od lat znajduje się w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów, a Hyundai i30 dopiero jest na drodze do osiągnięcia tak wysokiej rynkowej pozycji.
Na początek przyjrzymy się silnikom montowanym w obydwu konstrukcjach. Do Hyundaia i30 oferowane są 3 warianty silników benzynowych o pojemnościach od 1,4 do 1,6 l i mocach od 137 do 165 KM. Nie mogło zabraknąć też diesli niemal o takich samych pojemnościach, ale o nieco mniejszych mocach – od 90 do 128 KM.
W tej kategorii zdecydowanie wygrywa Ford Focus. Choć w obydwu autach montowana jest podobna liczba silników, to w niemieckim kompakcie jest znacznie więcej wariantów mocy. Silniki benzynowe mają tu od 1,0 do 1,6 l i rozwijają moc od 85 nawet do 182 KM. Większy wybór mają też amatorzy diesli. Ci, którzy zdecydują się na motor 1,6 TDCi, będą mogli przebierać w odmianach o mocach od 95 do 115 KM. Mocniejsza jednostka 2,0 TDCi ma nieco więcej koni mechanicznych – od 115 do 163 KM.
Jak wygląda wyposażenie obydwu aut? W tej kategorii również wygrywa Ford – i to z ogromną przewagą. W Focusie znajduje się na przykład system zapobiegający kolizjom przy niewielkich prędkościach (ACS), system monitorowania martwego pola (BLIS) oraz system wspomagający utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu (LKA), który dodatkowo wykrywa znaki drogowe i monitoruje koncentrację kierowcy. Są również takie gadżety, jak system wspomagający parkowanie (SAPP), zestaw głośnomówiący z rozbudowanym sterowaniem głosem czy system poprawiający stabilność na zakrętach (TVC).
Niestety, o takim wyposażeniu kupujący Hyundaia i30 mogą tylko pomarzyć. Na pokładzie znajdują się co prawda: system kontroli podjazdu (HAC), asystent awaryjnego hamowania (BAS) czy kamera cofania, ale to wszystko jest i w Fordzie. Jest za to jedna rzecz, której nie ma w Focusie – system, za pomocą którego można zmieniać charakterystykę pracy układu kierowniczego w trzech trybach: Normal, Komfort i Sport. Czy to wystarczy, żeby w zakresie wyposażenia powalczyć z konkurentem? Według mnie to trochę za mało.
Kolejna kategoria: prowadzenie. Ford Focus to samochód adresowany głównie do osób ceniących dynamiczną jazdę. Czego można oczekiwać od tego modelu? Precyzyjnego układu kierowniczego, zawieszenia zapewniającego dobry kompromis pomiędzy dynamiczną jazdą a komfortem i elastycznych silników.
Hyundai i30 jest zupełnie inny, gwarantuje nieco większą wygodę, ale ma mniej precyzyjny układ kierowniczy i słabsze silniki. Jeśli nie jesteście fanami szybkiej jazdy, to powinien przypaść Wam do gustu, w każdy innym przypadku wybierzecie Focusa.
Rzecz ostatnia: ceny. Najtańsza wersja Forda Focusa Ambiente Start kosztuje 49 300 zł, podstawowy Hyundai i30 Base to wydatek 48 900 zł – ceny przemawiają zatem na korzyść koreańczyka. Pomimo bardziej przystępnej ceny nasze porównanie wygrywa Ford Focus – ma bogatsze wyposażenie, dynamiczniejsze silniki i lepiej się prowadzi. Hyundai musi jeszcze popracować, jeśli chce dogonić konkurencję, ale trzeba przyznać, że pod względem jakości wykonania jest już bardzo blisko. Kto wie może następna generacja modelu i30 pokona dominującego Forda Focusa.