Najnowszy film
Ford – hybrydowy zawrót głowy

2019_FORD_KUGA_SIDE_CHARGING (1)

Stało się normą, że mówiąc hybryda większość osób kojarzy taki pojazd z Toyotą, Kia, czy Hyundai’em. Tymczasem jest to popularna forma napędu także w Fordzie. Co więcej, to Ford ma najszerszą gamę wersji hybrydowych. Jakie to wersje????

Najdłużej na rynku jest oferta Mondeo Hybrid. Aktualnie oferowany Ford Mondeo Hybrid wykorzystuje benzynowo-elektryczny układ hybrydowy trzeciej generacji, który w wielu sytuacjach drogowych oferuje zalety napędu elektrycznego, a jednocześnie odznacza się zasięgiem i wszechstronnością auta z tradycyjnym silnikiem spalinowym.
Układ hybrydowy wykorzystuje dwa silniki elektryczne – jeden wspiera jednostkę benzynową w przekazywaniu napędu do kół, a drugi zapewnia ładowanie akumulatora litowo-jonowego zlokalizowanego za tylnymi siedzeniami. Zastosowany w Fordzie Mondeo system elektryczny o wysokim napięciu odpowiada standardom z zakresu żywotności, jakie Ford stosuje w przypadku tradycyjnych silników spalinowych i przekładni.
W trybie elektrycznym Ford Mondeo Hybrid może rozpędzić się maksymalnie do 135 km/h, natomiast połączenie specjalnie opracowanego silnika benzynowego o pojemności 2 litrów pracującego w cyklu Atkinsona z układem elektrycznym pozwala wygenerować 187 KM mocy. Średnie zużycie paliwa wynosi w tym przypadku (wg danych z testu, a nie katalogowych) 6,4 l/100 km.

FORD_KUGA_ST-LINE_PHEV_027Najpopularniejsze w Fordzie są jednak z pewnością silniki z technologią napędową EcoBoost Hybrid, gdyż są oferowane w najszerszej gamie produktowej. Wspomaga ona benzynową jednostkę 1.0 EcoBoost przy pomocy urządzenia Belt Integrated Starter Generator – BISG, które łączy w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Standardowy alternator został zastąpiony zintegrowanym rozrusznikiem-generatorem BISG, umożliwiającym podczas wytracania prędkości odzyskiwanie energii, którą wykorzystuje się do ładowania chłodzonej powietrzem 48 woltowej baterii akumulatorów litowo-jonowych.

BISG działa również jako silnik elektryczny, płynnie współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową, wykorzystując zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.
Inteligentny, samoregulujący się system miękkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby określić, kiedy i jak intensywnie ładować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyści i wykorzystywać przechowywaną w akumulatorze energię zgodnie z jednym z dwóch planów działania:

  • Substytucja momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG, przez co system dostarcza do 50 Nm momentu obrotowego, zmniejszając obciążenie silnika benzynowego. W efekcie układ podnosi oszczędność paliwa o 9 procent według reguł cyklu pomiarowego WLTP.
  • Uzupełnienie momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG w celu zwiększenia całkowitego, dostępnego w układzie momentu obrotowego o 20 Nm powyżej poziomu osiąganego przez sam silnik benzynowy przy pełnym obciążeniu i dostarczenie o 50 procent wyższego momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. Efektem jest podniesienie dynamiki.

BISG jest w stanie ponownie uruchomić silnik w około 300 milisekund – mniej więcej tyle twa mrugnięcie okiem – pozwala również na wykorzystanie w modelu Puma EcoBoost Hybrid systemu Auto Start-Stop, by poszerzyć zakres scenariuszy jazdy, w jakich działa. Zapewnia przy tym jeszcze większą oszczędność paliwa, również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prędkości poniżej 15 km/h, nawet gdy pojazd jest na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła.

SONY DSC

SONY DSC

Taki układ hybrydy jest ideałem w małych samochodach, gdyż nie generując dodatkowych kosztów, pozwala poprawić dynamikę i oszczędność eksploatacji.

Najszerszą ofertę hybrydową ma jednak nowa Kuga. Jest to pierwszy pojazd Forda, oferowany z systemem hybrydowym ładowanym z gniazdka, systemem miękkiej hybrydy i pełnym hybrydowym układem napędowym. Powiedzmy kilka słów o każdej wersji

Kuga Plug-In Hybrid to wersja, która zapewnia zasięg jazdy i swobodę oferowaną przez tradycyjny silnik spalinowy, dodając do tego sprawność i płynność działania elektrycznego układu napędowego.
Architektura z dwoma źródłami mocy łączy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona, silnik elektryczny pracujący też jako generator prądu oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh, zapewniając łącznie moc maksymalną 225 KM. Silnik elektryczny, zasilany przez akumulator, zapewnia czysto elektryczny zasięg jazdy przekraczający 50 km.

Kuga_ST-Line-X_EcoBlue_Hybrid_039Akumulator trakcyjny można naładować korzystając z gniazda zamontowanego na przednim błotniku, ale jest on też automatycznie doładowywany w czasie jazdy za pomocą techniki ładowania regeneracyjnego, czyli odzyskiwania energii kinetycznej normalnie wytracanej podczas hamowania.

Kierowca może decydować, kiedy i jak korzystać z zasilania akumulatorowego, dokonując wyboru jednego z trybów jazdy: EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge. Gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania, Kuga automatycznie powraca do trybu EV Auto, wspomagając silnik benzynowy silnikiem elektrycznym z wykorzystaniem odzyskanej energii w celu optymalizacji zużycia paliwa (czyli normalna praca hybrydy).

Tak więc mamy samochód jeżdżący w trybie elektrycznym przez ok 50 km, czyli tyle ile zazwyczaj dziennie pokonują użytkownicy. Pełne naładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła zasilania 230 V zajmuje ok 4 godzin, więc po podłączeniu wieczorem pojazdu do domowego gniazda, rano możemy znowu „jechać elektrykiem”. Gdy jednak jedziemy w dalszą trasę, po wyczerpaniu baterii model pracuje jako normalna hybryda, w której elektroniczna inteligencja decyduje na jakim źródle zasilania jechać. Słowem ideał…

2019_FORD_KUGA_CHARGING (1)Kuga EcoBlue Hybrid – to samochód, w którym 2 litrowy wysokoprężny silnik EcoBlue o mocy 150 KM otrzymuje wsparcie elektryczne zapewniające mu jeszcze większą oszczędność paliwa. W układzie miękkiej hybrydy , standardowy alternator został zastąpiony rozrusznikiem/generatorem (BISG – opisany powyżej), napędzanym paskiem, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości i wykorzystanie jej do ładowania zestawu chłodzonych powietrzem akumulatorów litowo-jonowych o napięciu znamionowym 48 V. BISG działa również jako silnik elektryczny wykorzystujący zmagazynowaną w akumulatorach energię, by zapewnić wspomaganie momentu obrotowego silnika podczas normalnej jazdy i przyspieszenia, a także do zasilania elektrycznego osprzętu pojazdu.
48-woltowy system elektryczny umożliwia również wykorzystanie całkowicie nowej wersji systemu Auto Start-Stop w większej liczbie sytuacji, co zapewnia dodatkowe oszczędności paliwa, przyczyniając się do zmniejszania zużycia paliwa.

Kuga_ST-Line-X_EcoBlue_Hybrid_119Kuga Hybrid – to samochód, który wykorzystuje w pełni hybrydowy układ napędowy z automatycznym ładowaniem regeneracyjnym, co umożliwia jazdę z napędem czysto elektrycznym (jak opisany powyżej Mondeo). Układ zawiera 2,5-litrowy silnik benzynowy pracujący w obiegu Atkinsona, silnik elektryczny; generator; akumulator litowo-jonowy oraz opracowaną przez Forda automatyczną skrzynię biegów łączącą oba źródła mocy. Wersja Hybrid wkrótce trafi na rynek

Czy zatem nie jest to dziwne, że to Toyota chwali się powszechnością hybryd, a Ford który ma ich całkiem sporo… milczy.

Aby przekonać Państwa do zalet tych modeli w dniach 18-26 września przygotowano Elektryczny tydzień Forda.

Więcej o modelach oraz na jazdy próbne zapraszamy:

  • Euro Car, al. Powstańców Śląskich 22, 30-570 Kraków, telefon: (12) 252 00 00
  • Multexim, al. Roździeńskiego 190, 40-203 Katowice, telefon: (32) 200 99 00
  • OMC Motors, ul. Krasnobrodzka 5 (Trasa Toruńska przy rondzie Łabiszyńska), 03-214 Warszawa, telefon: (22) 510 00 01
  • Partner, ul. Jasnogórska 60, 31-358 Kraków, telefon: (12) 662 00 00


Wróć