Ford Mondeo MkIV

Czy można stworzyć przestronne i komfortowe auto z bogatym wyposażeniem, którego prowadzenie będzie dawało przyjemność? Jest to możliwe, ale niestety taki samochód zwykle sporo kosztuje. Na szczęście na rynku aut używanych aż roi się od egzemplarzy Forda Mondeo Mk IV, który spełnia te wymagania.

Ford Mondeo jest na rynku niemal od początku lat 90. Od tego czasu zaprezentowano już cztery generacje tego auta. Ja zajmę się tą najnowszą, którą pokazano w 2006 roku na targach w Paryżu. Nowy model miał również swój filmowy debiut w produkcji z agentem o07 “Cassino Royale”. Jego produkcja rozpoczęła się rok później. Ford nie był do końca zadowolony z projektu i jeszcze w tym samym roku Mondeo przeszło drobny lifting. Zgodnie z panującymi ekologicznymi trendami pod maskę trafiły małolitrażowe, turbodoładowane silniki z rodziny EcoBoost.

Ford Mondeo MK4 2,0 TDCi Trend – rozmowa ze światowym człowiekiem [test]

Nie był to jedyny lifting, kolejny przeprowadzono trzy lata później. W tym przypadku różnice są głównie estetyczne. Przemodelowano przedni i tylny zderzak, poprawiono jakość materiałów oraz zastosowano diody LED do jazdy dziennej i nie tylko. Mondeo wytwarzany jest w kilku krajach na różnych kontynentach, m.in. w Belgii, Rosji, Chinach, a także na Tajwanie. Samochód co prawda oferowany jest nadal, ale już w następnym roku do dilerów ma trafić nowa, globalna konstrukcja o dużo agresywniejszej stylizacji.

Ford Mondeo MkIV

Pod maską IV generacji Mondeo może pracować jeden z następujących silników benzynowych: 1,6 (110, 120-125 KM), 1,6 EcoBoost (160 KM), 2,0 (145 KM), 2,0 EcoBoost (203-240 KM), 2,3 (161 KM), 2,5 (220 KM).

Właściwie można polecić każdą jednostkę benzynową, ale trzeba pamiętać, że Mondeo MK IV to młoda konstrukcja i jeszcze nie odnotowano poważniejszych problemów z tymi silnikami. Jeden z motorów ewidentnie nie pasuje do tego samochodu – podstawowa jednostka jest zbyt ospała i wyraźnie nie radzi sobie z gabarytami auta. Dlatego lepiej sobie ją darować. Jeżeli ktoś zamierza kupić auto nie na 3 czy 5 lat, ale na dłużej, lepiej zdecydować się na mniej wysilony motor wolnossący.

Nie wiadomo bowiem, jak za kilka lat będą się sprawowały silniki EcoBoost. Choć z drugiej strony ich charakterystyka i dynamika potrafi bardzo pozytywnie zaskoczyć, nawet 1,6-litrowy EcoBoost daje frajdę z jazdy, a to przecież również istotne.

Ford Mondeo MkIV Wnętrze

W palecie silnikowej są też diesle oznaczone symbole TDCi z wtryskiem typu Common Rail: 1,8 (100-125 KM), 2,0 (115-140 KM), 2,2 (175-204 KM).

Nie warto kupować Forda z przestarzałą konstrukcją 1,8 TDCi, znaną między innymi jeszcze z pierwszej generacji Focusa. Nie dość, że dochodzi w niej do awarii systemu wtryskowego, to jeszcze przedwcześnie zużywają się dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarka.

Ford Mondeo MkIV

Polecane przeze mnie silniki teoretycznie nie powinny płatać figli, ale w niektórych egzemplarzach zdarzają się drobne niedomagania. Jakie? Najczęściej dochodzi do uszkodzenia czujników silnika. Na szczęście nie są to kosztowne w naprawie awarie.

Można by przypuszczać, że najmocniejsze wersje w ofercie silnikowej Mondeo mają napęd na cztery koła. Niestety, w tym modelu – podobnie jak w produkowanym do niedawna Focusie RS – mimo sporej mocy napęd przekazywany jest jedynie na koła osi przedniej. Na rynku są auta z czterema różnymi przekładniami. Co prawda w większości egzemplarzy znajdują się 5- lub 6-biegowe skrzynie ręczne, ale trafiają się też samochody z automatami. A jest ich dwa: albo konwencjonalny 5-biegowy, albo 6-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia zautomatyzowana PowerShift.

Ford Mondeo MkIV Kombi

Zawieszenie jest bardzo zbliżone do tego znanego jeszcze z poprzedniej generacji. Z przodu zastosowano tradycyjny układ oparty na kolumnach resorujących, a z tyłu wielowahaczową oś. W bogatszych wersjach jest jeszcze opcja regulacji twardości zawieszenia w trzech trybach. Jego nowa konstrukcja nadal sprzyja szybkiej jeździe, choć sportowe zapędy kierowcy temperuje układ kierowniczy, który trochę stracił na precyzji w stosunku do poprzednika. W modelu MK IV zawieszenie jest jednak dużo bardziej komfortowe, co pozwala odpocząć w dalekiej trasie. Mondeo zapewnia też wysoki poziom bezpieczeństwa, co potwierdza 5-gwiazdkowy wynik w testach Euro NCAP. Auto oferowane jest aż trzech wersjach nadwozia: hatchback, sedan i kombi.

Z jakimi awariami musi się liczyć nabywca używanego Forda Mondeo IV generacji? Chyba najpoważniejszą usterką są uszkodzenia pompy i silniczka wspomagania układu kierowniczego, reszta to właściwie drobnostki. Drobne usterki często wynikają z obniżenia kosztów produkcji. Odklejająca się przednia szyba, uszkodzenie amortyzatorów klapy bagażnika (w wersji kombi) czy problem z siłownikami centralnego zamka to niedomagania, które mogą pojawić się niemal w każdym egzemplarzu, ale bardzo łatwo je wyeliminować. Kłopoty może sprawiać też klimatyzacja, ale na szczęście nie zdarza się to dość często. Spotykane są również przypadki odpadania drobnych plastikowych elementów użytych do wykończenia karoserii. W niektórych autach sprzed drugiej modernizacji we wnętrzu mogą trzeszczeć niektóre plastiki.

Ford Mondeo MkIV

Ford Mondeo MK IV to jeszcze dość młode auto, więc nie trzeba się obawiać poważnych usterek, zwłaszcza jeśli wybiera się właściwą wersję silnikową. Auto mimo małych niedociągnięć ma też sporo zalet. Najbardziej przestronne wnętrze w swoim segmencie, bogate wyposażenie, dobre własności jezdne i komfortowa charakterystyka zawieszenia to cechy, którymi nie mogą się pochwalić wszystkie auta tego segmentu. Aby uniknąć zakupu auta powypadkowego, lepiej decydować się na wersje zakupione w polskich salonach i dokładnie je sprawdzić. Ceny egzemplarzy na rynku wtórnym wahają się od 30 000 do 60 000 zł. Zadbany wóz kosztuje około 45 000 zł.

Fordom Mondeo MK IV z drugiej ręki możecie się także przyjrzeć na stronie internetowej PGD w kolumnie auta używane.

Poprzedni wpis Następny wpis