W swoich większych modelach Hyundai oferuje jako podstawowe jednostki napędowe silniki o oznaczeniu GDI. Co oznacza ten skrót i czym charakteryzują się te silniki?
GDI to Gasoline Direct Injection, czyli bezpośredni wtrysk benzyny. Tego typu zasilanie silnika w mieszankę paliwową zdecydowanie poprawia ekonomię eksploatacji i kulturę pracy, a także pozwala na spełnienie najsurowszych norm emisji spalin. Idea wtrysku bezpośredniego, stosowanego wcześniej tylko w silnikach zasilanych olejem napędowym polega na stosowaniu ubogiej, uwarstwionej mieszanki paliwo-powietrze. W górnej części, tuż przy świecy znajduje się bogatsza mieszanka (więcej benzyny), natomiast niżej uboga. Zapłon bogatej pozwala na zapłon ubogiej. Silnik potrzebuje mniej benzyny, ale wcale nie oznacza to, że jest słabszy niż odpowiednik z pośrednim wtryskiem benzyny, który powoli przechodzi do historii. Jest wręcz przeciwnie.
Przy niskim obciążeniu silnik pracuje na ubogiej mieszance, co radykalnie zmniejsza zużycie paliwa. Przy płynnej, spokojnej jeździe współczesne silniki GDI Hyundaia spalają niewiele więcej benzyny niż silniki o zapłonie samoczynnym (diesle). GDI rozgrzewają się też szybciej, co ma duże znaczenie podczas eksploatacji na krótkich dystansach oraz w zimie. Natomiast przy dużym obciążeniu silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny pokazują swoją drugą twarz. Są bardzo elastyczne dzięki lepszemu wykorzystaniu paliwa i już od średnich obrotów uzyskują maksimum momentu obrotowego. Co więcej, to maksimum jest większe nawet o około 20 procent w porównaniu z silnikiem z wtryskiem pośrednim.
W praktyce podczas jazdy silnik GDI okazuje się bardzo przyjemny dla użytkownika. Dzięki dużej elastyczności nie ma problemu z napędzaniem nawet dużego SUV-a jakim jest Hyundai ix35, a jednocześnie pozwala uzyskać niskie spalanie. Gdy przeliczymy ile tańszy jest taki samochód od analogicznej wersji z silnikiem diesla, możemy sobie pozwolić na bogatsze wyposażenie ciesząc się niemal taką samą dynamiką jak równie mocny diesel. Ponadto jednostki GDI są na tyle kulturalne, że praca na najniższych obrotach nie sprawia im najmniejszego problemu, a jednocześnie wkręcanie na wysokie przychodzi im bardzo łatwo. Kolejnym, mocnym punktem jest cisza jaka panuje w samochodzie. Można się o tym przekonać włączając silnik GDI w którymkolwiek modelu Hyundaia i próbować usłyszeć lub wyczuć zmysłami, że cokolwiek pracuje pod maską.
[youtube]http://youtube.com/v/4fK3QTQ-2lk[/youtube]