Najnowszy film
Globalny rozwój na dużą skalę i sportowe sukcesy motocykli [historia Suzuki cz. 4]

W poprzedniej części historii Suzuki pisaliśmy o takich kamieniach milowych w dziejach marki, jak Carry czy Jimny. Tym razem przyjrzymy się bliżej motocyklom z innowacyjnymi rozwiązaniami i przedstawimy kulisy dalszego rozwoju firmy.

W 1971 roku światło dzienne ujrzał kolejny japoński motocykl Suzuki, GT 750 (sprzedawany w Ameryce Północnej pod wdzięczną nazwą Le Mans). Był to pierwszy jednoślad produkcji japońskiej z silnikiem chłodzonym cieczą. Dwucylindrowy dwusuw o pojemności 0,7 l generował moc 67 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 56 KM. Napęd przekazywany był na tylne koło za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Konstrukcję stale modyfikowano. Była ona oferowana do 1977 roku.

W międzyczasie koncern stale się rozwija. W 1973 roku japońska marka otwiera oddział w Kanadzie. Rok później Suzuki wchodzi na rynek Indonezji, jednak nie sprzedaje tam samochodów ani motocykli, tylko wózki inwalidzkie z napędem elektrycznym. Jeszcze w tym samym roku Suzuki prezentuje pierwszy na świecie motocykl z silnikiem Wankla (o pojemności 0,5 l i mocy 62 KM), który obecnie cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów.

W 1975 roku Suzuki rozpoczyna współpracę joint venture z Rufino D. Antonio and Associates w celu zwiększenia sprzedaży motocykli na rynku filipińskim. Jeszcze w tym samym roku firma wzbogaciła swoją ofertę o maszyny motocrossowe z serii RM. Zaprezentowane wtedy RM 125 to produkcyjna wersja motocykla RA 75, którym Gaston Rahier zdobywał tytuł mistrza w serii Motocross World Championship w klasie motocykli z silnikami o pojemności 125 cm³ w latach 1975-1977. Dominacja Suzuki w tej klasie trwała jednak dużo dłużej, bo aż do 1984 roku.

W 1976 roku ruszyła sprzedaż kolejnej serii motocykli GS. Trzy lata później do oferty trafia kolejny kei car – Alto. Samochód był dostępny w trzech wersjach silnikowych o pojemnościach od 0,5 do 0,8 l. Co ciekawe, to niewielkie autko można było kupić również z napędem 4×4. Konstrukcja odniosła ogromny sukces i Suzuki zdobyło tytuł siódmego japońskiego producenta samochodów osobowych i ciężarowych.

Na początku lat 80. motocykle tej marki triumfowały w wielu prestiżowych wyścigach takich serii, jak AMA Superbike czy World Road Race Grand Prix. W 1980 roku japoński koncern otwiera filię w Australii. Rok później rozpoczyna współpracę z koncernami GM i Isuzu Motors Ltd. Rok 1982 to otwarcie fabryki w Pakistanie (PAK Suzuki Motor Co.).

W tym samym czasie włoski kierowca Marco Lucchinelli na motocyklu Suzuki RG Gamma zdobywa tytuł motocyklowego mistrza świata w klasie 500 cm³, a Suzuki po raz siódmy pierwsze miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Nie po raz pierwszy Japończycy udowodnili, że znają się na konstruowaniu jednośladów jak nikt inny. Od 1982 roku rusza produkcja pierwszego quada marki, modelu QuadRunner 125. Rok później do sprzedaży trafia Swift/Cultus. W 1984 roku Japończycy otwierają swoje filie w kolejnych krajach: w Niemczech i Nowej Zelandii.

Połowa lat 80. to premiery nowej terenówki Samurai i sportowego motocykla GSX-R750 z 4-cylindrowym silnikiem. Sprzedaż modelu Alto osiąga poziom 1 000 000 egzemplarzy. W tym samym czasie hiszpańskie spółki Avello S.A. i Santana Motor S.A. rozpoczynają produkcję skuterów i samochodów dla Suzuki.

W 1987 roku zbiorczy eksport aut z Japonii dobił do 2 000 000 sztuk, w Kolumbii rozpoczęto produkcję Swifta i podpisano porozumienie z Mazdą w zakresie produkcji mikro aut. Już za miesiąc odsłonimy kolejne karty historii marki: przybliżymy Wam lata 90.

Zobacz poprzednie części serii:

Od krosien tkackich, przez kryzys, aż po produkcję motocykli [historia Suzuki cz. 1]
Od motocykli do samochodów [historia Suzuki cz. 2]
Boom na małe dostawczaki i terenówki [historia Suzuki cz. 3]



Wróć