Nie licząc kilku modeli, Fordy produkowane na rynek amerykański to samochody bardzo różne od aut europejskich. Zasady tuningowe są jednak te same na obu kontynentach, co pokazuje firma Hennessey na przykładzie Forda Taurusa.
W Stanach Zjednoczonych Taurus klasyfikowany jest jako samochód klasy wyższej średniej, a do aut luksusowych sporo mu jeszcze brakuje. Tymczasem gdyby porównać Taurusa z europejskimi konstrukcjami, to szybko wyjdzie na jaw, że amerykański wóz jest wcale nie mniejszy od Mercedesa klasy S czy BMW serii 7. W zasadzie tylko niektóre modele Rolls-Royce’a, przedłużone Mercedesy i BMW oraz Bentleye są większe od „zwykłego” Forda zza oceanu.
Amerykanie kochają nie tylko duże samochody, ale też duże silniki. Nieważne, czy są to konstrukcje nieco przestarzałe, albo nawet archaiczne. Ważne, żeby miały dużą objętość skokową i dużą moc. A spalaniem i tak nikt nie będzie się martwił.
Taurus w wersji SHO ma akurat małą jak na północnoamerykańskie warunki jednostkę napędową. Co prawda ma ona układ widlasty, ale nie składa się z ośmiu, tylko z sześciu cylindrów. Do tego objętość skokowa wcale nie jest aż tak wielka, bo wynosi 3,5 l. Motor jest bardzo nowoczesny – każdy cylinder ma po cztery zawory, jest bezpośredni wtrysk paliwa i podwójne turbodoładowanie.
Co interesujące, jest to największy z dostępnych w Taurusie silników. Zresztą klienci zbyt dużego wyboru nie mają, ponieważ jest tylko jeszcze jeden motor. Jest to 2-litrowa 4-cylindrowa konstrukcja z zasobnikowym wtryskiem benzyny i turbosprężarką, która charakteryzuje się mocą 243 KM i momentem obrotowym 366 Nm. Ten mały agregatnależy do rodziny EcoBoost, znanej między innymi z Fordów Focusów trzeciej generacji.
Moc maksymalna fabrycznej 3,5-litrowej jednostki napędowej to 370 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 475 Nm. Wystarczył jednak montaż sportowych filtrów powietrza, wymiana elektroniki sterującej silnikiem na nową oraz zainstalowanie tzw. zimnego dolotu powietrza, żeby z V-szóstki wyciągnąć 451 KM mocy maksymalnej.
Po przeróbce Fordowi potrzeba tylko 4,40 s na osiągnięcie prędkości 100 km/h oraz 12,80 s naprzejechanie ¼ mili ze startu stojącego. Taurus ma tak dobre osiągi, mimo że ustawiony w poprzek motor moc przekazuje za pośrednictwem 6-biegowej automatycznej skrzyni wyłącznie na przednie koła.
Na ulepszeniach wokół silnika kończy się tuning Hennessey Performance – przynajmniej na razie. Możliwe, że w przyszłości firma zajmie się bardziej radykalnymi modyfikacjami Taurusa.
Ford Taurus to nie pierwszy pospolity Ford przerobiony przez Hennesseya. Poprzednio był to Focus ST. O tym, że tuning w wykonaniu warsztatu z Teksasu jest na najwyższym poziomie, ma świadczyć fakt, że ekipa Hennessey Performance daje gwarancję na przeprowadzone przez siebie zmiany. W przypadku Taurusa to rok lub 12 tysięcy mil.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V6, 60o, Duratec
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3496 cm3
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 451 KM przy 5400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 129,01 KM/l (seryjny – 105,84 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 19”
- Koła tylne: 19”
- Opony przednie: 255/45 R 19
- Opony tylne: 255/45 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1970 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,37 kg/KM (seryjny – 4,32 kg/KM)
- Długość: 5154 mm
- Szerokość: 1935 mm
- Wysokość: 1542 mm
- Rozstaw osi: 2868 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
- Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 12,80 s