Historia marki Volvo w pigułce – od początku do dziś

Historia marki volvo oficjalnie swój bieg rozpoczyna 14 kwietnia 1927 roku, ale jak każda miała swój prapoczątek. Poznajcie najważniejsze daty i wydarzenia, a także modele, które wykreowały Volvo na takiego producenta, jakim go dziś postrzegamy.

Dwóch dżentelmenów i łożyska

W szwedzkiej firmie SKF do dziś wytwarzającej łożyska, pracowali  Assar Gabrielsson oraz Gustaf Larson. Pierwszy był ekonomistą i biznesmenem, drugi inżynierem i projektantem. Podczas przypadkowego spotkania w jednej z göteborskich restauracji było już wszystko czego trzeba do założenia firmy samochodowej, bo SKF zarejestrowała znak towarowy Volvo już w 1915 r. Nazwa pochodziła z łaciny i oznaczała „toczę się”.

Podczas rozmowy o wspólnych zainteresowaniach Gabrielsson i Larson dogadali się, że chcieliby wytwarzać samochody. Gabrielsson przekonał szefostwo SKF do zaangażowania się w produkcję. 14 kwietnia 1927 roku, czyli w datę przyjętą jako oficjalny początek istnienia producenta samochodów Volvo, z linii produkcyjnej zjechał pierwszy model oznaczony jako ÖV4, zwany popularnie Jacobem. Był prosty, niezawodny i wykonany z komponentów wytworzonych we własnym zakresie. Cechowała go wysoka jakość. Oczywiście wzorowany na pojazdach amerykańskich z lat 20., jak niemal wszystko co wówczas powstawało na czterech kołach. Pomysł na wyprodukowanie kabrioletu, okazał się jednak kompletnie nietrafiony. W Szwecji samochód nadawał się najwyżej na letnie przejażdżki. Ale mimo to był ważnym, bo dającym mocny start, modelem.

Volvo ÖV4
Volvo ÖV4

Dopiero Volvo PV651 w 1929 roku przyjęto entuzjastycznie, a co ciekawe, był to pierwszy pojazd produkowany seryjnie z sześciocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą. Miał zamknięte nadwozie,  zsynchronizowaną skrzynię biegów i hydrauliczne hamulce.

Tak na dobre wszystko zaczęło się po wojnie

W czasie II Wojny Światowej Volvo produkowało pojazdy użytkowe i był to ważny okres w rozwoju firmy oraz zbierania doświadczenia, bo przecież marka Volvo to również, a może i przede wszystkim producent pojazdów ciężarowych i ciężkiego sprzętu. Dopiero w 1949 roku koncern zajął się na dobre samochodami osobowymi, dla przeciętnych odbiorców. Pierwszy model osobowy PV444 zaprojektowano jeszcze w czasie wojny, ale produkcję rozpoczęto w 1947 roku.

Volvo P444
Volvo P444

Już wtedy markę cechowała innowacyjność. Przełomowe PV444 było pierwszym samochodem z nadwoziem samonośnym, które weszło do produkcji masowej. Miało też jako pierwsze laminowaną szybę.

Kolejny ważny etap w historii marki to Volvo 120 Amazon, wprowadzone na rynek w 1956 roku. W 1957 roku Volvo prezentuje model P1800, pierwszy ich samochód sportowy, który w latach 60. zyskał sławę dzięki filmowemu „Świętemu”, granemu przez Rogera Moora, a w 1958 pojawiło się Volvo PV544, w którym zastosowano po raz pierwszy (dokładnie od 1959 roku) trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, wynalazek Nilsa Bohlina. W 1964 roku testowano w tym modelu fabryczny fotelik dla dzieci mocowany tyłem do kierunku jazdy. Już wtedy Volvo jako producent przeprowadzał testy zderzeniowe i promował swoje auta – modele 120 Amazon i PV544 – jako bezpieczne.

W 1964 roku otwarty też zostaje nowy zakład pod Göteborgiem, a z niego wyjeżdża model 144 zaprezentowany dwa lata później. Był to najnowocześniejszy samochód lat 60., wyposażony m.in. w hamulce tarczowe wszystkich kół, podwójny układ hamulcowy, odkształcaną kolumnę kierowniczą, kontrolowaną strefę zgniotu, czy też jako pierwsze auto na świecie system kontroli emisji spalin.

Lata 70., czyli Volvo niekwestionowanym liderem bezpieczeństwa

Na początku lat siedemdziesiątych powstaje Volvo Technical Center, miejsce, w którym inżynierowie badają samochody pod kątem bezpieczeństwa i opracowują coraz to nowe rozwiązania z tego zakresu. Testuje się tam m.in. system ABS oraz poduszki powietrzne. W 1976 roku wprowadzono dzięki badaniom w VTC poduszkę podwyższającą dla dziecka, dzięki której przebieg pasa bezpieczeństwa projektowanego dla osoby dorosłej nie powodował zagrożenia. W tym samym roku Volvo jako pierwsze opracowało sondę lambda, która kontrolując działanie elektronicznego wtrysku paliwa dbała o mieszankę paliwo-powietrze i przyczyniła się do spadku emisji spalin.

Volvo 240 - chyba najbardziej kultowy model marki. Jak bardzo był udany, że wytwarzano go do 1993 roku?
Volvo 240 – chyba najbardziej kultowy model marki. Jak bardzo był udany, że wytwarzano go do 1993 roku?

W Volvo Technical Center zostają też opracowane modele 240 i 260, które w krótkim czasie podbiły rynki światowe. Wypromowały markę Volvo jeszcze bardziej niż kultowy, filmowy P1800. Jednocześnie oba auta (w praktyce to ten sam model z różnymi silnikami) uznano za najbezpieczniejsze na świecie. Stały się kultowymi samochodami Volvo, typowymi dla marki przez kolejne dziesięciolecia – długie, kanciaste sedany i kombi, w których można poczuć się na drodze jak w bunkrze. W 1981 roku szwedzka firma została największym europejskim eksporterem samochodów do USA.

Kontynuatorami sukcesu stały się modele 740 oraz 760, które zadebiutowały na początku lat 80. i zyskały jeszcze większa sławę na rynku amerykańskim. Stały się tez niemal obowiązkowym autem rodziny w amerykańskich filmach. Z kolei w modelu 240, produkowanym przez pewien czas równolegle, debiutuje benzynowy silnik z turbodoładowaniem, który był odpowiedzią na zapotrzebowanie na auta dynamiczne. Samochody Volvo jednocześnie zaczęły być też postrzegane jako produkty luksusowe na rynku europejskim. W tej kwestii największy przełom nastąpił jednak w latach 90., a konkretnie na ich początku, kiedy to świat poznał Volvo 940 i 960. Rzadko się o tym wspomina, ale wówczas po raz pierwszy marka Volvo zagroziła takim tuzom w produkcji limuzyn jak Mercedes-Benz czy BMW. A już na pewno przewyższała konkurentów w dziedzinie bezpieczeństwa.

Volvo 760 - elegancki, praktyczny, bezpieczny i chętnie kupowany za Oceanem.
Volvo 760 – elegancki, praktyczny, bezpieczny i chętnie kupowany za Oceanem.

Przygoda z Fordem

Pod koniec lat 90., marka wycofała się ze stosowanego do tej pory trzycyfrowego nazewnictwa i wyraźniej oddzieliła sedany, kombi i nadwozia typu coupé. W nowym tysiącleciu miały pozostać już tylko modele S (sedan), V (kombi) oraz C (coupé i kabriolety). Samochodami przejściowymi były modele 850, który zamieniono w 1997 roku na S70 i V70 oraz 960, które dostało oznaczenie S90/V90. Natomiast pierwszym nowym autem Volvo z nową nazwą był produkowany od 1995 roku w Holandii S40 i V40. Ważną datą do zapamiętania jest też rok 1997, kiedy to Volvo wprowadziło na rynek pierwszy samochód uterenowiony z napędem AWD o nazwie Volvo V70 XC (znany też pod nazwą Cross Country). Przełom lat 90. i 2000. przynosi też ważne dla marki modele S80/V70 oraz S60. Samochody o zupełnie nowym designie, który utrzymano przez kilka następnych lat.

W 1999 roku przedsiębiorstwo zostaje wykupione przez Forda. Jednak nie całe, lecz część zajmująca się autami osobowymi. Natomiast Volvo Trucks produkujące pojazdy użytkowe stało się niezależne. Współpraca z Fordem miała pozwolić na ekspansję na nowe rynki oraz zmniejszyć koszty produkcji.

Volvo S40/V40 było pierwszym, który nosił nowe oznaczenie stosowane do dziś.
Volvo S40/V40 było pierwszym, który nosił nowe oznaczenie stosowane do dziś. Wyprodukowany z wykorzystaniem podzespołów… Mitsubishi. 

2004 rok przyniósł pierwsze efekty w postaci Volvo S40/V40 drugiej generacji, które powstały na platformie Forda Focusa, a dwa lata później zaprezentowano C30 – model trzydrzwiowy w formie hatchbacka/coupe, również bazujący na podzespołach forda. Jednak najważniejszym modelem okresu od początku współpracy z Fordem było Volvo XC90 – pierwszy prawdziwy SUV szwedzkiego producenta. Auto oczywiście bezpieczne i zaawansowane technicznie, ale także niezwykle komfortowe i na tyle udane, że produkowano je przez 12 lat niemal bez zmian, co w nowym tysiącleciu jest prawie nie do pomyślenia.

Rok 2008 przynosi kolejną nowość i ważny model – Volvo XC60. Samochód nie tyle innowacyjny jeśli chodzi o koncepcję SUV-a średniej wielkości, co pod względem bezpieczeństwa. Był to w swoim czasie najlepiej wyposażony w aktywne systemy bezpieczeństwa samochód na świecie, który potrafił sam wyhamować przed przeszkodą, utrzymać prędkość za pojazdem. Miał też system BLIS ostrzegający o pojazdach w martwej strefie. W międzyczasie, a konkretnie w 2010 roku markę Volvo Cars od Forda wykupił chiński koncern Geely.

Volvo XC90 po ostatnim liftingu jest najnowszym autem marki.
Volvo XC90 po ostatnim liftingu jest najnowszym autem marki.

Co ciekawe, kolejne generacje modeli S60, V70, S80 czy XC60, a także V40 pojawiały się w kolejnych dziesięcioleciach, ale tę długą próbę czasu przeszedł wspomniany XC90, który miał tylko drobne liftingi. Dopiero kiedy stał się już prawdziwym dinozaurem, w połowie 2014 roku marka zaprezentowała drugą generację  będącą jednocześnie zwiastunem nowej ery. Nowe XC90 powstało na platformie SPA, która dzięki swojej elastyczności pozwoliła w kolejnych latach przygotować najnowsze wcielenia S90 i V90 oraz XC60, a niedawno także S60 i V70. Wspomniane modele pokazały też zupełnie nowy, w mojej opinii przepiękny i oddający ducha marki język stylistyczny. W międzyczasie do gamy modelowej dołączyło mniejsze Volvo XC40, które zostało samochodem roku 2018 i które otwiera nowy rozdział historii marki w segmencie aut kompaktowych.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

21 maja, 2025

Jeep Compass wraca w nowym wcieleniu – odważniejszy, nowocześniejszy i gotowy na więcej niż do tej pory. Czy to wciąż kompaktowy SUV, czy już pełnoprawny (...)

20 maja, 2025

W kwietniu Kraków zyskał kolejny ważny punkt na mapie motoryzacyjnych innowacji – salon OMODA & JAECOO PGD jest już oficjalnie otwarty! Nowoczesne centrum motoryzacyjne zapewnia (...)

19 maja, 2025

Dacia Spring po raz kolejny została doceniona przez Top Gear za bezkonkurencyjny stosunek jakości do ceny. W konkursie TopGear.com Electric Awards 2025 model zdobył tytuł (...)