Pora wrócić do historii małego Opla. Znamy już dzieje Corsy A oraz B, tym razem przyjrzymy się historii generacji C i D.

Opel Corsa C – kolejna epoka sukcesu

Trzecia generacja przedstawiciela Opla w segmencie B zadebiutowała w 1999 roku. Corsa C na rynek europejski wkroczyła rok po prezentacji. Nowy samochód Opla oferowany był także między innymi w RPA, Meksyku, Ameryce Południowej oraz Australii. W zależności od rynku samochód ten dostępny był w różnych wariantach nadwoziowych. Oprócz 3- i 5-drzwiowego hatchbacka Opel oferował również sedana, pick-upa i odmianę dostawczą.

Opel Corsa C (2000-2003)
Opel Corsa C

Corsa C była samochodem, którym koncern General Motors żonglował między różnymi markami. Nowa platforma Gamma w stroju Corsy oferowana była także jako Chevrolet i Vauxhall o tej samej nazwie, Holden Barina i Opel Vita. Pick-up znany był jako Chevrolet Montana.

Corsa C okazała się hitem sprzedażowym. Została bardzo dobrze przyjęta przez rynki i dziennikarzy, którzy nie tylko chwalili auto, ale również przyznawali nagrody. Opel Corsa trzeciej generacji zdobył między innymi tytuł samochodu roku 2001 w Australii.

Opel Corsa C
Opel Corsa C

Opel oferował swój mały model w wielu wariantach silnikowych. Początkowo Corsa C dostępna była z 3-cylindrowym motorem benzynowym o pojemności 1 l, dysponującym mocą 58 KM. Równolegle niemiecki producent oferował także 1.2-litrowy silnik rozwijający 75 KM, 1,4-litrowy generujący 90 KM i najmocniejszy, 125-konny o pojemności 1,8 l. Wszystkie te benzynowe jednostki nosiły oznaczenie Ecotec. Produkcję Corsy C z tymi jednostkami zakończono w 2003 roku. Od 2004 stosowano silniki Twinport. Były to: 1,0 R3 o mocy 60 KM, 1,2 rozwijająca 80 KM oraz 1,4 generująca 90 KM. Następcy nie doczekała się odmiana 1,8-litrowa.

Opel oferował w Corsie C również silniki wysokoprężne. W pierwszej fazie życia modelu były to 1,7-litrowe motory Diesla: DI oraz DTI. Generowały one odpowiednio 65 i 75 KM. Później zostały one zastąpione 1,3-litrowym CDTI Ecotec produkcji Fiata, który rozwijał 70 KM oraz 1,7-litrowym CDTI Ecotec, dysponującym 100 KM. Mocniejszy silnik był wyposażony w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek.

Opel Corsa D – z włoską rodziną

Czwarta generacja małego Opla powstała przy współpracy General Motors z Fiatem. Firmy stworzyły platformę SCCS. Na jej bazie Fiat wyprodukował Grande Punto, a Opel Corsę D, którą zaprezentował w maju 2006. Nowa generacja tego auta nie była już tak szeroko rozpowszechniona jak jej poprzednik. To między innymi efekt produkowania Corsy C na niektóre rynki aż do 2012.

Opel Corsa D
Opel Corsa D

Przedstawiciel Opla w segmencie B oferowany był jeszcze jako Vauxhall Corsa. Co ciekawe, w Australii niemiecki producent postanowił sprzedawać ten pojazd pod swoją własną marką, zamiast jako Holdena. Nie potrwało to jednak długo. Opel wycofał Corsę D z australijskiego rynku po mniej niż roku.

Czwarta generacja tego auta produkowana była w Niemczech i w Hiszpanii. Dostępne było jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz 3-drzwiowy pojazd dostawczy.

Opel Corsa D
Opel Corsa D

Gama jednostek napędowych Corsy D była bardzo rozbudowana i składała się częściowo z ulepszonych silników z generacji C. Motory wysokoprężne oferowane były w dwóch wersjach pojemnościowych. 1,3-litrowe CDTI pochodne od MultiJetów Fiata dostępne były w dwóch wariantach mocowych: 75- i 90-konnym. 1,7-litrowy CDTI rozwijał aż 125 KM i 280 Nm.

Wśród jednostek benzynowych najmniejszym silnikiem był litrowy motor trzycylindrowy. Generował on 60 KM i 88 Nm. 20 KM więcej było do dyspozycji w wersji z jednostką 1,2-litrową. Największym wolnossącym silnikiem był 1,4-litrowy R4, który generował 90 KM i 125 Nm. Wersja GSi dysponowała bardzo mocnym jak na ten segment motorem. 150 KM generował w niej 1,6-litrowy silnik z turbodoładowaniem. Ta sama jednostka w odmianie OPC rozwijała aż 192 KM i 230 Nm.

Opel Corsa D
Opel Corsa D

W 2010 roku Corsa D przeszła lifting. W gamie pojawiły się nowe, mocniejsze silniki. Jednostki wysokoprężne oferowane były nadal wa wariantach 1.3 CDTI 75 i 90 KM, ale 1,7-litrowy CDTI zyskał 5 dodatkowych koni. Wszystkie silniki Diesla w odświeżonej Corsie D dostały dodatkowy przydomek ecoFLEX. Charakteryzowały się one zredukowaną względem poprzedników emisją CO2.

Silniki benzynowe oferowane były w wariantach: 1.0 S&S 65 KM, 1.2 VVT 85 KM, 1.4 VVT 100 KM, 1.4 T S&S 120 KM oraz najmocniejszym 1.6 T, który dostępny był w GSi z mocą 150 KM oraz w OPC jako jednostka 192-konna. Topowa Corsa dostępna była także jako dodatkowo usportowiona wersja OPC Nürburgring Edition. Oferowała ona 210 KM i 250 Nm. Parametry te pozwalały osiągnąć 100 km/h w 6,8 s.

Najnowsza generacja - Opel Corsa E
Najnowsza generacja – Opel Corsa E

W 2014 roku na rynek wjechała aktualna wersja Corsy – generacja E. Auto oferowane jest z litrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy 90 i 115 KM, 1,2-litrowym 70-konnym silnikiem R4, 1,4-litrowym o mocy 90 KM, 1,4-litrowym, turbodoładowanym, rozwijającym 100 KM oraz najmocniejszym, 1,6-litrowym, również turbodoładowanym, który w OPC rozwija 207 KM i 245 Nm, a w trybie Overboost aż 280 Nm.

Corsa E dostępna jest z 1,3-litrowym dieslem CDTI w dwóch wariantach mocowych. Słabszy rozwija 75 KM, a mocniejszy 95.

Umów się na jazdę próbną nowym Oplem Corsą i sam go oceń!

Poprzedni wpis Następny wpis