Amerykański tuner Shelby kojarzy się głównie z podrasowanymi Fordami Mustangami, jednak firma ma na swoim koncie jeszcze kilka innych projektów. Jak rozpoczęła się jej historia?
Zanim zajmiemy się historią marki, warto przyjrzeć się bliżej sylwetce jej założyciela, Carrolla Shelby’ego. Droga Shelby’ego do kariery biznesmena i kierowcy wyścigowego nie była usłana różami. Przyszedł na świat w 1923 roku w niewielkiej miejscowości Leesburg w stanie Teksas. Z powodu problemów z zastawkami serca spędził 7 lat przykuty do łóżka. Dopiero po 14 latach walki z chorobą zdrowie Carrolla znacząco się poprawiło. Amerykanin musiał jednak brać leki do końca życia.
http://youtu.be/TiiCmU9P7yU
Pod koniec lat 30. Carroll uczęszczał do szkoły Woodrow Wilson High School w Dallas. Już wtedy szkolił swoje umiejętności, jeżdżąc Willysem. Wtedy właśnie narodziła się w nim pasja do samochodów i samolotów. Po zdobyciu średniego wykształcenia lotniczego Shelby dostał się do The Georgia School of Technology. Z powodu zaangażowania Stanów Zjednoczonych w II wojnę światową postanowił zrezygnować z edukacji i zaciągnął się do Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych. Pracował w nim jako instruktor i pilot testowy. Ostatecznie udało mu się jednak ukończyć studia w randze pilota sierżanta.
W 1943 roku ożenił się z Sharon Anne Shelby, rok później na świat przyszła ich córka Sharon. W latach 1946-1947 urodziło im się dwóch synów: Michael Hall i Patrick Bert. Niestety, małżeństwo nie wytrzymało próby czasu i już w 1960 roku Carroll i Sharon się rozeszli.
http://youtu.be/pQNKBU2vfKs
W latach 50. Shelby rozpoczął przygodę ze sportami motorowymi. Na początku ścigał się za sterami brytyjskiego roadstera MG TC z 1,2-litrowym silnikiem benzynowym. W końcu trafił do takich teamów wyścigowych, jak Cad-Allard, Aston Martin czy Maserati. W latach 1956-1957 otrzymał wyróżnienie Sports Car Driver of the Year. W 1958 roku Shelby zaczął startować w Formule 1, w której ścigał się w barwach zespołu Aston Martin.
Lata 50. były dla niego passą zwycięstw, a ich zwieńczeniem było zdobycie pierwszego miejsca w słynnym wyścigu 24 Heures du Mans, które wywalczył, jadąc Astonem Martinem DBR1. Niestety, w lutym 1960 roku problemy z sercem powróciły. Shelby zaczął odczuwać silne bóle w klatce piersiowej, przez co musiał zakończyć karierę kierowcy wyścigowego.
http://youtu.be/R2UqELgCkqg
Pożegnanie ze sportami motorowymi nie oznaczało jednak końca przygody z motoryzacją. Carroll nawiązał współpracę z brytyjską marką AC Ace. Wspólnie z nią stworzył auto, które znamy jako Cobra. Początkowo jako źródło napędu miał posłużyć silnik V8 produkcji Chevroleta, ale ze względu na nowszą technologię wybrano fordowską jednostkę o pojemności 4,3 l i mocy 264 KM. Samochód okazał się strzałem w dziesiątkę i w krótkim czasie zdominował sporty motorowe. Roadster sprzedawany był nie tylko zespołom wyścigowym, ale też osobom prywatnym – miał wzięcie wśród hollywoodzkich gwiazd filmowych.
W międzyczasie utworzono firmę Shelby American, w której szeregach znalazł się Geddes Ray – człowiek z Forda. Został zatrudniony w celach koordynacyjnych, ponieważ Shelby nie miał jeszcze doświadczenia we współpracy z dużymi koncernami. W rzeczywistości jednak praca Geddesa polegała na maksymalnym ograniczaniu angażowania się Forda w projekt. Szefostwo korporacji nie do końca ufało Carrollowi i obawiało się odpowiedzialności w przypadku reklamacji niezadowolonych klientów.
http://youtu.be/l9-psmH9hDU
W 1961 roku powstała też specjalna szkoła, Shelby School of High Performance Driving. W dni powszednie wynajmowała ona tor, na którym uczyła swoich studentów. W międzyczasie firma Carrolla Shelby’ego nawiązała partnerstwo w zakresie dystrybuowania opon Goodyear.
Więcej na temat tej amerykańskiej legendy i jej założyciela dowiecie się z kolejnej części.