Volvo hybrydy plug-in serii 60 i 90 zmodyfikowane

Wszystkie modele Volvo serii 60 i 90 z napędem PHEV (hybrydy plug-in) będą cieszyć swoich właścicieli lepszymi osiągami, zwiększonym zasięgiem jazdy na prądzie oraz obniżonym zużyciem paliwa. To efekt wyposażenia ich w nowe akumulatory trakcyjne o zwiększonej pojemności oraz mocniejsze silniki elektryczne.

Modernizacja technologiczna Volvo z napędem hybrydowym to krok absolutnie naturalny. Marka zalicza się przecież do pionierów hybryd ładowanych z gniazdka. Co jednak ważniejsze, wersje PHEV stanowią obecnie 44% sprzedaży Volvo w Europie.

Większa pojemność, większe możliwości

Akumulatory o większej pojemności trafiły do wszystkich hybryd Volvo typu plug-in zbudowanych na platformie SPA. A są to modele S60, S90, V60, V90, XC60 i XC90 – tak w wersji T6 Recharge, jak i T8 Recharge.

Zmiana jest duża, bo około sześćdziesięcioprocentowa w dwóch parametrach. Pojemność nominalna akumulatorów trakcyjnych wzrosła z 11,1 do 18,8 kWh, co przełożyło się na wzrost pojemności użytecznej z 9,1 do 14,9 kWh. W rezultacie dystans, jaki wersje PHEV Volvo mogą pokonać wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego, wzrósł z 68 do 91 kilometrów. Oczywiście zgodnie ze standardem WLTP.

Zmianie akumulatorów towarzyszy zwiększenie mocy silnika elektrycznego z 87 do 145 KM, czyli o 65%. Jego moment obrotowy to teraz 309 Nm, zamiast dotychczasowych 240.

Jednocześnie Volvo wprowadziło do układu napędowego zintegrowany generator rozruchowy o mocy 40 kW, dzięki czemu zbędna stała się mechaniczna sprężarka silnika spalinowego. Efekty działania generatora to bardziej żwawe ruszanie auta oraz nieomal niezauważalne przełączanie napędu z elektrycznego na spalinowy.

Dodatkowe ulepszenia

Skoro można coś ulepszyć, to dlaczego tego nie zrobić. Zatem, niejako przy okazji, Volvo w swoich hybrydach plug-in poprawiło także pracę układu AWD. Masa dopuszczalna ciągniętej przyczepy, jest po zmianach o 100 kg większa.

Wyłącznie na silniku elektrycznym rozpędzimy teraz samochód aż do autostradowej prędkości maksymalnej 140 km/h. Wcześniej była to prędkość na dwujezdniowe drogi ekspresowe (do 120-125 km/h). Pojemniejszy akumulator i mocniejszy silnik poprawiły oczywiście dynamikę Volvo z gamy Recharge podczas jazdy na samym silniku elektrycznym. Ponadto  zwiększona moc silnika elektrycznego przełożyła się na skuteczność hamowania auta w trybie odzyskiwania energii.

Modele XC60, S90 oraz V90 otrzymały też funkcję One Pedal Drive. Jeśli wybierzemy ten tryb, to wystarczy, że zdejmiemy nogę z gazu, a samochód całkowicie się zatrzyma. O nasz komfort termiczny zadba teraz klimatyzacja wysokonapięciowa zamiast  nagrzewnicy paliwowej. Jedną z wynikających z tej zmiany korzyści jest to, że kabinę możemy ogrzać podczas ładowania auta. Dzięki temu zostanie nam więcej energii do jazdy na prądzie. W wersji T6 samochód napędza silnik spalinowy o mocy 253 KM (350 Nm), a w wersji T8 – 310 KM (400 Nm).

Większy zasięg, lepsze przyspieszenie

Jasne, że modernizacje przełożyły się na przyspieszenie. Volvo V60 T8 poprzedniej generacji przyspieszało wyłącznie na prądzie (tryb Pure) do 80 km/h w około 13-14 sekund. Dzięki mocniejszemu silnikowi elektrycznemu czas ten wynosi już tylko 8,5 sekundy.

Jeszcze lepiej widać wynikające ze zmian korzyści w dynamice hybryd plug-in, gdy zgodnie razem pracują  silnik elektryczny i spalinowy.  To szczególnie widać w przypadku modeli XC60 i XC90. Na przykład Volvo XC60 T8 Recharge (310 + 145 KM) osiąga setkę już nie w 5,5 sekundy, ale w 4,9.  Poniżej 5 sekund schodzą też modele V90 i S90 w tej samej konfiguracji silników. V90 w 4,8 s, a S90 w 4,6, podobnie jak V60 T8 Recharge, ale ten już wcześniej schodził poniżej pięciu (4,9 s).

A ile wynoszą zwiększone zasięgi w trybie Pure (czyli wyłącznie elektrycznym)? S60 T6 i T8 – 91 km, V60 T6 i T8 – 88 km, S90 – 90 km i V90 – 87 km. SUV-y również mogą się pochwalić większym zasięgiem – XC60 do 79 km, a XC90 do 68 km.

Ceny też mogą wiązać się z ukojeniem

Uspokajamy, ulepszenia nie wpłynęły jakoś przesadnie na ceny. Tak kształtują się one w odniesieniu do najpopularniejszych hybryd gamy Volvo Recharge:
V60 T6 Recharge – od 231 900 zł
XC60 T6 Recharge – od 249 900 zł
S90 T8 Recharge – od 299 900 zł
XC90 T8 Recharge – od 353 900 zł.

Do zobaczenia w salonach.

Radek Pszczółka

Volvo hybryda plug-in ulepszona
Poprzedni wpis Następny wpis