Najnowszy film
Hyundai Elantra 1,6 GLS Comfort – kolejny odważny krok [wideotest]

Hyundai Elantra

Hyundai staje się coraz poważniejszym graczem na europejskim rynku. Oferta tego koreańskiego producenta jest się coraz bardziej atrakcyjna, a stylistyczna nuda ustąpiła miejsca nowemu trendowi stylistycznemu zwanemu Fluidic Sculpture.

Jednym z przedstawicieli nowej myśli stylistycznej jest piąta generacja modelu Elantra. Auto zostało opracowane przez północnoamerykański oddział marki. Główny projektant odpowiedzialny za sylwetkę nowej Elantry określił ją jako zarysowaną przez wiatr. Pociągłe i płynnie zakreślone linie nadają nadwoziu dynamikę.

Długie reflektory, wyraźnie zaznaczone nadkola, nisko poprowadzony, delikatnie przygarbiony dach i liczne przetłoczenia to z pewnością główne cechy, dzięki którym Hyundai stara się promować to auto jako czterodrzwiowe coupé. Jeśli spojrzeć z profilu, dużo trafniejszym określeniem byłby liftback, jednak Elantra na przekór wszystkim nim nie jest.

Ten średniej wielkości sedan ma pełnić funkcję wielozadaniowego i komfortowego samochodu rodzinnego. Czy konstruktorom udało się spełnić podstawowe założenie?

Hyundai Elantra

Jak na swoje gabaryty Elantra jest wyjątkowo przestronna. Dzięki kilku sprytnym zabiegom stylistycznym samochód ten ma naprawdę dużą kabinę i całkiem pakowny bagażnik. Komfortowa podróż na przednich fotelach jest oczywistością, z tyłu zmieszczą się natomiast nawet trzy nieco niższe osoby. Z miejscem na kolana nie powinno być problemów. Nieco gorzej jest wtedy, gdy na tylnej kanapie zajmie miejsce pasażer o wzroście przekraczającym 190 cm – może zabraknąć miejsca na głowę.

Fotele kierowcy i pasażera są twarde i dobrze wyprofilowane, jeśli chodzi o trzymanie boczne w zakrętach. Jak na auto tego segmentu zadziwia niska pozycja. Kierownica wygląda porządnie, a wieniec zapewnia pewny chwyt. Przyciski ograniczono do minimum – znajdują się na niej tylko przyciski do sterowania radiem.

Hyundai Elantra

Wnętrze wykończono nie mniej futurystycznie niż nadwozie, więc kompozycja deski rozdzielczej na pewno nie każdemu przypadnie do gustu. Konsola centralna w stylu Transformers to obecnie także jeden ze znaków rozpoznawczych koreańskich samochodów. Mimo jej oryginalnego wyglądu obsługa nie sprawia większych kłopotów, a jakość materiałów i ich spasowania stoi na zadowalającym poziomie. Niektóre plastiki mogą wydawać się trochę toporne, jednak podczas jazdy nie skrzypią. Z kolei na ekranie radia informacje są wyświetlane irytująco dużą czcionką.

O wnętrzu projektowanym z dużą odwagą i sporą dozą funkcjonalności może też świadczyć kilka ciekawych schowków. W tunelu środkowym bez problemu da się położyć nawet gruby portfel, a w podłokietniku zmieści się całkiem duża butelka.

Hyundai Elantra

W Europie Hyundai Elantra dostępny jest wyłącznie w jednej wersji silnikowej. Pod maską znajduje się benzynowy motor z technologią D-CVVT MPI (zmienne fazy rozrządu na obydwu wałkach, wtrysk wielopunktowy) o pojemności 1,6 l, mocy 132 KM i momencie obrotowym 158 Nm. Wartości te, jak na ekonomiczny samochód rodzinny, są w pełni satysfakcjonujące, tym bardziej że samochód jest naprawdę lekki.

Jednostka napędowa pracuje kulturalnie, w niższych partiach prędkości obrotowych jest niemal bezgłośna. Zadziwia naprawdę dobra jak na niski litraż elastyczność, a w płynnej jeździe pomaga też bardzo dobrze zestopniowana, sześciobiegowa przekładnia ręczna, której biegi wchodzą bardzo precyzyjnie i pewnie.

Hyundai Elantra

Zawieszenie Hyundaia Elantry to kompromis między przyjemnością prowadzenia a odczuwanym w kabinie komfortem. Samochód dość pewnie prowadzi się na łukach, ale ceną takiego zachowania jest umiarkowane wybieranie nierówności poprzecznych drogi. Zapędy do nieco bardziej dynamicznej jazdy mogą jedynie ograniczyć nieco gumowy w swojej reakcji układ kierowniczy i komplet pasażerów. Przy pięciu osobach zrywność auta nie rzuca na kolana.

Ostatecznym argumentem przemawiającym za Elantrą jest bardzo atrakcyjna cena zakupu. Podstawowa wersja Classic Plus obejmuje sześć poduszek powietrznych, klimatyzację, system audio CD/MP3 z sześcioma głośnikami, wejściem USB i sterowaniem w kierownicy oraz elektryczne przednie szyby i lusterka. Nowego sedana z Korei, który wygląda całkiem nieźle i równie dobrze jeździ, można kupić już za 59 900 zł!


Ciekawa stylistyka
Przestronność kabiny
Praca jednostki napędowej
Zestopniowanie skrzyni biegów
Bardzo atrakcyjna cena
Specyficzny wygląd konsoli centralnej
Testowany egzemplarz: Hyundai Elantra 1,6 GLS Comfort

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, wolnossący
Rodzaj paliwa (zasilanie): Benzyna Pb95 (MPI)
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V D-CVVT
Objętość skokowa: 1591 cm3
Stopień sprężania: 10,5
Moc maksymalna: 132 KM przy 6300 rpm
Moment maksymalny: 158 Nm przy 4850 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 83 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa, ręczna
Typ napędu: Przedni
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumny typu McPherson
Zawieszenie tylne: Belka skrętna
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania: 10,6 m
Koła, ogumienie przednie: 205/55 R16
Koła, ogumienie tylne: 205/55 R16

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Sedan
Liczba drzwi: 4
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,28
Masa własna: 1161 kg
Stosunek masy do mocy: 8,8 kg/KM
Długość: 4530 mm
Szerokość: 1775 mm
Wysokość: 1445 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1563/1576 mm
Prześwit (przód/tył): b/d
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 485 l

Specyfikacja użytkowa

Przestrzeń ładunkowa (dł./szer./wys.): b/d
Ładowność maksymalna: 609 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy: 300 kg
Głębokość brodzenia: b/d
Kąt natarcia: b/d
Kąt zejścia: b/d
Kąt rampowy: b/d
Kat przechyłu: b/d

Osiągi

Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,7 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 8,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,4 l/100 km
Emisja CO2: 148 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: b/d

Cena

Testowany egzemplarz: 66 900 zł
Model od: 59 900 zł
Wersja silnikowa od: 59 900 zł


Wróć

  • nomad

    Nieładnie jeździć tak pasem awaryjnym; bardzo nieprofesjonalnie. Poza tym fajny materiał. Duży plus za HD

    • http://autokult.pl Rafał+Warecki

      @nomad, jeździlibyśmy normalnym, ale żeby skręcić materiał trzeba zająć dwa równoległe pasy, a wtedy ludzie z tyłu dostawali dzikiego szału i nawet zadzwonili po policję, że przeszkadzamy 😉 bo my jedziemy 60-80 km/h zazwyczaj, a tym z tyłu jeden pas wolny do wyprzedzania nie wystarczał, woleli walić długimi, trąbić no i…wzywać policję 😉

  • http://lol kam

    Posiadam i30 od 3 lat i musze przyznac, ze te auto dalej sprawuje sie dobrze i jest bezawaryjne. Ma dopiero 60k najechane ale wiem ze Peugoty po tym przebiegu roznie sie zachowuja. Ta Elatra wygalda super i jest to auto dla ludzi rozsadnych a nie tych co za wszelka cene musza posiadac niemieckie auto. Zycze mu dobrego udzialu w rynku bo pewnie jakbym mial zmieniac tego i30 to bym wlasnie taka Elare kupil. Bardzo podoba mi sie to ze Hyundai w przeciwienstwie do VW i innych niemcow rozwija zajebiscie swoje silniki benzynowe. Brat ma i30 kombi 1.4 110KM i kurde fajnie jezdzi jak na ta moc. Nawet z 2 motocyklami na przyczepie. Do tego spalanie ma 6,5-7L realne, nie z kompa. Auto kupil nowe za 53k w Ciechanowie. Mysle ze cena za ta Elantre [ jak bedzie miala w miare spoko wyposarzenie ] bedzie dobra opcja. Pozdrawiam

  • Maniak08

    fajny fajny, ale za 60 000 i tak chyba bym wolal doposazonego dustera i male kieszonkowe do tego ;]

  • Maniak08

    fajny fajny, ale za 60 000 i tak chyba bym wolal doposazonego dustera i male kieszonkowe do tego ;]

  • Sabakot

    Lubię koreanczyków. Do tej pory – oprócz kilku innych marek – miałem Daewoo Leganze (nazywałem ją mercedesem dla ubogich) i przez 10 lat bezawaryjna. Potem Hyundai Sonata też OK bo lubię duze auta, ale jak zobaczyłem w salonie Elantre to za trzy dni już ja mialem i bardzo sobie chwale mimo że to compakt.

  • Sabakot

    Lubię koreanczyków. Do tej pory – oprócz kilku innych marek – miałem Daewoo Leganze (nazywałem ją mercedesem dla ubogich) i przez 10 lat bezawaryjna. Potem Hyundai Sonata też OK bo lubię duze auta, ale jak zobaczyłem w salonie Elantre to za trzy dni już ja mialem i bardzo sobie chwale mimo że to compakt.

  • marcus1212

    No spoko, salonu w Ciechanowie już nie ma…zwineli się. Chyba im nie szło.

  • elantrowielbiciel

    Elantra jest samochodem optymalnym.Awaryjność zerowa wygląd 5 lat do przodu.Jeżdżę 3 rok i dalej mam to samo uznanie.Czekam na coś równie atrakcyjnego i ufam że znów koncern dostarczy coś extra przebojowego i stylistycznie rewelacyjnego.