Hyundai staje się coraz poważniejszym graczem na europejskim rynku. Oferta tego koreańskiego producenta jest się coraz bardziej atrakcyjna, a stylistyczna nuda ustąpiła miejsca nowemu trendowi stylistycznemu zwanemu Fluidic Sculpture.
Jednym z przedstawicieli nowej myśli stylistycznej jest piąta generacja modelu Elantra. Auto zostało opracowane przez północnoamerykański oddział marki. Główny projektant odpowiedzialny za sylwetkę nowej Elantry określił ją jako zarysowaną przez wiatr. Pociągłe i płynnie zakreślone linie nadają nadwoziu dynamikę.
Długie reflektory, wyraźnie zaznaczone nadkola, nisko poprowadzony, delikatnie przygarbiony dach i liczne przetłoczenia to z pewnością główne cechy, dzięki którym Hyundai stara się promować to auto jako czterodrzwiowe coupé. Jeśli spojrzeć z profilu, dużo trafniejszym określeniem byłby liftback, jednak Elantra na przekór wszystkim nim nie jest.
Ten średniej wielkości sedan ma pełnić funkcję wielozadaniowego i komfortowego samochodu rodzinnego. Czy konstruktorom udało się spełnić podstawowe założenie?
Jak na swoje gabaryty Elantra jest wyjątkowo przestronna. Dzięki kilku sprytnym zabiegom stylistycznym samochód ten ma naprawdę dużą kabinę i całkiem pakowny bagażnik. Komfortowa podróż na przednich fotelach jest oczywistością, z tyłu zmieszczą się natomiast nawet trzy nieco niższe osoby. Z miejscem na kolana nie powinno być problemów. Nieco gorzej jest wtedy, gdy na tylnej kanapie zajmie miejsce pasażer o wzroście przekraczającym 190 cm – może zabraknąć miejsca na głowę.
Fotele kierowcy i pasażera są twarde i dobrze wyprofilowane, jeśli chodzi o trzymanie boczne w zakrętach. Jak na auto tego segmentu zadziwia niska pozycja. Kierownica wygląda porządnie, a wieniec zapewnia pewny chwyt. Przyciski ograniczono do minimum – znajdują się na niej tylko przyciski do sterowania radiem.
Wnętrze wykończono nie mniej futurystycznie niż nadwozie, więc kompozycja deski rozdzielczej na pewno nie każdemu przypadnie do gustu. Konsola centralna w stylu Transformers to obecnie także jeden ze znaków rozpoznawczych koreańskich samochodów. Mimo jej oryginalnego wyglądu obsługa nie sprawia większych kłopotów, a jakość materiałów i ich spasowania stoi na zadowalającym poziomie. Niektóre plastiki mogą wydawać się trochę toporne, jednak podczas jazdy nie skrzypią. Z kolei na ekranie radia informacje są wyświetlane irytująco dużą czcionką.
O wnętrzu projektowanym z dużą odwagą i sporą dozą funkcjonalności może też świadczyć kilka ciekawych schowków. W tunelu środkowym bez problemu da się położyć nawet gruby portfel, a w podłokietniku zmieści się całkiem duża butelka.
W Europie Hyundai Elantra dostępny jest wyłącznie w jednej wersji silnikowej. Pod maską znajduje się benzynowy motor z technologią D-CVVT MPI (zmienne fazy rozrządu na obydwu wałkach, wtrysk wielopunktowy) o pojemności 1,6 l, mocy 132 KM i momencie obrotowym 158 Nm. Wartości te, jak na ekonomiczny samochód rodzinny, są w pełni satysfakcjonujące, tym bardziej że samochód jest naprawdę lekki.
Jednostka napędowa pracuje kulturalnie, w niższych partiach prędkości obrotowych jest niemal bezgłośna. Zadziwia naprawdę dobra jak na niski litraż elastyczność, a w płynnej jeździe pomaga też bardzo dobrze zestopniowana, sześciobiegowa przekładnia ręczna, której biegi wchodzą bardzo precyzyjnie i pewnie.
Zawieszenie Hyundaia Elantry to kompromis między przyjemnością prowadzenia a odczuwanym w kabinie komfortem. Samochód dość pewnie prowadzi się na łukach, ale ceną takiego zachowania jest umiarkowane wybieranie nierówności poprzecznych drogi. Zapędy do nieco bardziej dynamicznej jazdy mogą jedynie ograniczyć nieco gumowy w swojej reakcji układ kierowniczy i komplet pasażerów. Przy pięciu osobach zrywność auta nie rzuca na kolana.
[youtube]http://youtube.com/v/XSnUIs8Hh9w[/youtube]
Ostatecznym argumentem przemawiającym za Elantrą jest bardzo atrakcyjna cena zakupu. Podstawowa wersja Classic Plus obejmuje sześć poduszek powietrznych, klimatyzację, system audio CD/MP3 z sześcioma głośnikami, wejściem USB i sterowaniem w kierownicy oraz elektryczne przednie szyby i lusterka. Nowego sedana z Korei, który wygląda całkiem nieźle i równie dobrze jeździ, można kupić już za 59 900 zł!
[plusminus]
+Ciekawa stylistyka
+Przestronność kabiny
+Praca jednostki napędowej
+Zestopniowanie skrzyni biegów
+Bardzo atrakcyjna cena
-Specyficzny wygląd konsoli centralnej
[/plusminus]
Testowany egzemplarz: | Hyundai Elantra 1,6 GLS Comfort |
|
Silnik i napęd |
||
Układ i doładowanie: | R4, wolnossący | |
Rodzaj paliwa (zasilanie): | Benzyna Pb95 (MPI) | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V D-CVVT | |
Objętość skokowa: | 1591 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,5 | |
Moc maksymalna: | 132 KM przy 6300 rpm | |
Moment maksymalny: | 158 Nm przy 4850 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 83 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, ręczna | |
Typ napędu: | Przedni | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu McPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 10,6 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 205/55 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 205/55 R16 | |
Masy i wymiary |
||
Typ nadwozia: | Sedan | |
Liczba drzwi: | 4 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,28 | |
Masa własna: | 1161 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 8,8 kg/KM | |
Długość: | 4530 mm | |
Szerokość: | 1775 mm | |
Wysokość: | 1445 mm | |
Rozstaw osi: | 2700 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1563/1576 mm | |
Prześwit (przód/tył): | b/d | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | |
Pojemność bagażnika: | 485 l | |
Specyfikacja użytkowa |
||
Przestrzeń ładunkowa (dł./szer./wys.): | b/d | |
Ładowność maksymalna: | 609 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 300 kg | |
Głębokość brodzenia: | b/d | |
Kąt natarcia: | b/d | |
Kąt zejścia: | b/d | |
Kąt rampowy: | b/d | |
Kat przechyłu: | b/d | |
Osiągi
|
||
Katalogowo: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,7 s | |
Prędkość maksymalna: | 200 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,5 l/100 km | |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,2 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,4 l/100 km | |
Emisja CO2: | 148 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | b/d | |
Cena |
||
Testowany egzemplarz: | 66 900 zł | |
Model od: | 59 900 zł | |
Wersja silnikowa od: | 59 900 zł |