I Hyundai, i Kia od lat próbowały wejść na europejski rynek motoryzacyjny i go podbić. Przez długi czas auta tych producentów w porównaniu z samochodami europejskimi były niedopracowane i miały trochę słabsze jednostki napędowe. Niektórzy uważali je za bezawaryjne ze względu na prostotę ich wykonania. Nie była to jednak do końca prawda.
Z biegiem lat i sukcesywnym rozwojem obu marek ich sytuacja zaczęła się zmieniać. W pierwszej kolejności inżynierowie skupili się na dopracowaniu samochodów pod kątem niezawodności. Następnym celem było unowocześnienie stylistyki zewnętrznej i wewnętrznej aut. Bardziej europejski design przypadł do gustu klientom. Było to widoczne po prezentacji pierwszej generacji Hyundaia i30. Praktycznie każdy kolejny model auta odnosił sukces. Świadczą o tym wyniki sprzedaży oferowanych samochodów, które są obecnie znacznie lepsze niż kiedyś.
Głównymi zaletami samochodów marki Hyundai w porównaniu z propozycjami konkurencji są atrakcyjna cena i stosunkowo długi okres gwarancyjny (5 lat). Dzięki temu i ciekawej stylistyce, która przypadła do gustu europejskim klientom, firma zaczęła być bardziej zauważalna na rynku.
Klasyfikacja firm motoryzacyjnych nastąpiła już bardzo dawno temu. Wynikało to z tego, że niektóre marki są znane przede wszystkim z produkcji pojazdów np. segmentu A, B i C. Z tego względu próby zaistnienia w pewnych bardziej prestiżowych klasach przeważnie kończyły się fiaskiem. Mimo wszystko Hyundai się nie poddał i i zmodernizował swój flagowy samochód sportowy: Genesis Coupé.
Obecne samochody sportowe albo usportowione są coraz bardziej skomplikowane. Wyposaża się je np. w dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów, napęd na obie osie albo stosuje się downsizing (zmniejszenie objętości skokowej silnika przy jednoczesnym użyciu turbosprężarki, aby utrzymać lub zwiększyć moc znamionową jednostki napędowej). Hyundai postanowił zbudować pojazd na bazie klasycznych rozwiązań, czyli manualnej przekładni (automatyczna dostępna jest jako opcja), klasycznego tylnego napędu i wolnossącego silnika benzynowego 3,8 l w układzie V6 (dla większej ekonomii do wyboru jest turbodoładowany silnik benzynowy R4 2,0 l). Dzięki takiemu połączeniu powstała bardzo interesująca propozycja na rynku za przystępną cenę.
Założenia przy tworzeniu Genesisa Coupé były proste. Oprócz wyżej wymienionych cech auto musiało być konkurencyjne wobec takich modeli jak np. Nissan 370Z. Konstrukcja koreańskiego producenta dysponuje mocą 347 KM (jednostka V6) osiąganą przy 6700 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym równym 400 Nm. Dzięki temu przyspieszenie od 100 km/h trwa jedynie 6,1 s (skrzynia manualna) lub 5,9 s (skrzynia automatyczna). Istotna jest też masa własna pojazdu. W przypadku wersji z manualną skrzynią biegów wynosi ona 1548 kg, a wersja z ośmiobiegowym automatem jest o 23 kg cięższa. Trzeba również wspomnieć o tym, że modele z jednostką napędową w układzie V6 mają LSD, czyli blokadę mechanizmu różnicowego.
Hyundai, tworząc zarówno samochody sportowe, jak i z segmentu A, pokazuje, że można zbudować samochód za rozsądne pieniądze mający parametry zbliżone do droższych aut konkurencji.
Genesis Coupe idealnie pasuje do polityki marki Hyundai. Udowadnia, że dobre auto za rozsądne pieniądze nie musi być domeną niższych segmentów. Również w kategorii samochodów sportowych da się zaprojektować wzbudzające emocje i temperamentne auto, które nie musi kosztować tyle co mieszkanie czy dom. Jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości i przyjemności z jazdy, Hyundai z tym modelem jest dla mnie numerem jeden.
Rafał Warecki, Autokult.pl
Hyundai Genesis Coupé na targach SEMA 2011
Hyundai stwierdził jednak, że przygotowanie dobrego samochodu za rozsądną cenę nie wystarczy. Na targach SEMA w 2011 roku HATC (Hyundai America Technical Center) zaprezentował stuningowany egzemplarz o nazwie Hyundai Genesies Coupé Hurricane. To wyjątkowe auto powstało przy udziale takich firm, jak Magnuson Products (układy doładowujące), Rhys Millen Racing (dodatki mechaniczne i stylistyczne), Harman International (zestawy audio) oraz Torvec (zespoły mechaniczne).
Zmiany dotyczyły m.in. jednostki napędowej, której moc została zwiększona do 450 KM (poprzez zastosowanie kompresora firmy Magnuson oraz bardziej wydajnego układu chłodzenia). Za przekazywanie napędu odpowiedzialny jest dyferencjał IsoTorque. Również układ hamulcowy firmy Brembo został specjalnie dopasowany do modernizowanego auta. Pompę paliwa wymieniono na bardziej efektywną i zamontowano wtryskiwacze DeatschWerks.
Dzięki tym wszystkim modyfikacjom podstawowy Genesis Coupé stał się jeszcze lepszy. Z biegiem lat na kolejnych targach SEMA nie mogło zabraknąć kolejnych wizji przerobionego Hyundaia.
Hyundai Genesis Coupé na targach SEMA 2012
W 2012 roku na targach SEMA został zaprezentowany Hyundai Genesis Coupé R- Spec przygotowywany we współpracy z Ark Preformance. Auto zostało zmodernizowane przede wszystkim z zewnątrz. Maskę i tylną klapę bagażnika zastąpiono odpowiednikami z włókna węglowego. Z przodu i z tyłu wymieniono zderzak na bardziej agresywny z wbudowanymi specjalnymi lotkami ukierunkowującymi przepływ powietrza. Z boku pojawiły się specjalnie zaprojektowane nakładki progowe, a na tylną klapę powędrowało skrzydło z włókna szklanego.
Zmiany zaszły także pod maską i we wnętrzu. Wystawowy egzemplarz generuje 395 KM oraz 340 Nm momentu obrotowego. Z uwagi na wzrost mocy odpowiednio dobrano zawieszenie, zamontowano układ hamulcowy wyposażony w sześciotłoczkowe zaciski, wstawiono specjalne koła firmy Sparco oraz wydajny układ chłodzenia. We wnętrzu pojawiły się sportowe przednie fotele, jest też wbudowana klatka bezpieczeństwa.
Hyundai Genesis Coupé na targach SEMA 2013
Rok później pojawiła się następna odsłona koreańskiego samochodu sportowego. Hyundai nawiązał współpracę z firmą Bisimoto Engineering, dzięki czemu narodził się pomysł przygotowania 1000-konnego Genesisa Coupé. Auto koncepcyjne ma zostać pokazane na salonie samochodowym SEMA 2013.
Według oficjalnych informacji prasowych nowy Genesis Coupé będzie się charakteryzował niebieskim kolorem o nazwie Electric Blue, karbonową maską firmy ARK (która oferuje dodatkowo karbonowe progi, klapę bagażnika czy folie UV na szyby), karbonowym tylnym spojlerem oraz 20-calowymi alufelgami osadzonymi w oponach Toyo R888 R-Compound. Również we wnętrzu zajdą znaczące zmiany. Pojawi się klatka bezpieczeństwa, zmieniona zostanie tablica rozdzielcza z analogowej na cyfrową, będą też sportowe fotele typu Buddy Club.
Wspomniana cyfrowa tablica rozdzielcza oprócz standardowych wartości (prędkość jazdy, prędkość obrotowa, poziom paliwa w zbiorniku, temperatura płynu chłodzącego) pokazuje czas przejechanego okrążenia, temperaturę oleju czy konieczność zmiany biegu na wyższy w zależności od chwilowej prędkości obrotowej.
Producent nie zamierza poprzestać na zmianach stylistycznych. Najistotniejsze modernizacje będą dotyczyć konstrukcji zawieszenia i jednostki napędowej. Wyciągnięcie 1000 KM z 3,8-litrowego, wolnossącego silnika V6 jest dość trudne. Będzie to możliwe dzięki użyciu dwóch turbosprężarek firmy Turbonetic, stalowych korbowodów, kutych tłoków firmy Arias, zmodyfikowanego wtrysku paliwa (bardziej efektywny), pompy paliwa Magnafuel 750 (lepsze rozprowadzanie paliwa w przewodach paliwowych), intercoolera Sparco (konieczny, aby nie dochodziło do przegrzania silnika) oraz układu wydechowego Burns ze stali nierdzewnej. Zawieszenie zostanie odpowiednio utwardzone, pojawi się też wydajniejszy układ hamulcowy.
W Hyundaiu Genesis Coupé, jak widać, można wprowadzać znaczące zmiany. Samochód jest bardzo dobrą bazą tuningową. Obecnie na rynku jest dostępnych wiele akcesoriów tuningowych przygotowanych z myślą o tym modelu. Wystarczy poświęcić trochę czasu i pieniędzy, a niepozorny samochód stanie się lepszy od niejednego supersamochodu, kosztującego dużo więcej.