W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, bezpieczeństwo staje się jednym z kluczowych priorytetów dla producentów samochodów. Renault, jako jeden z liderów branży, wprowadził unikalny program bezpieczeństwa o nazwie Human First Program, który stawia człowieka w centrum wszystkich innowacji technologicznych. Ten kompleksowy program obejmuje najnowsze systemy wspomagające kierowcę, które mają na celu zarówno zapobieganie wypadkom, jak i minimalizowanie ich skutków.
Filozofia „Human First Program”
Renault od lat prowadzi badania nad poprawą bezpieczeństwa, nie tylko w kontekście technologii, ale także z myślą o użytkownikach samochodów i ich doświadczeniach na drodze. Filozofia „Human First Program” zakłada, że technologie mają wspierać kierowcę, a nie go zastępować, co oznacza, że systemy wprowadzone w samochodach Renault mają na celu uczynienie jazdy bardziej bezpieczną i komfortową, jednocześnie pozostawiając pełną kontrolę w rękach kierowcy.
Celem programu jest stworzenie samochodów, które nie tylko reagują na sytuacje awaryjne, ale także potrafią przewidywać potencjalne zagrożenia, co pozwala na uniknięcie kolizji. Program obejmuje nie tylko zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), ale także innowacyjne technologie poprawiające konstrukcję pojazdów oraz systemy ochrony pasażerów.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
Jednym z kluczowych elementów Human First Program są zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), które Renault wdraża w swoich samochodach. Te technologie pomagają kierowcom w codziennych sytuacjach na drodze, a jednocześnie minimalizują ryzyko wypadków.
Jednym z najważniejszych systemów ADAS jest system automatycznego hamowania awaryjnego (AEBS). Działa on w oparciu o kamery i radary, które monitorują ruch przed pojazdem. W momencie wykrycia ryzyka kolizji, system ostrzega kierowcę, a jeśli nie zareaguje on na czas, AEBS automatycznie uruchamia hamulce, aby zminimalizować siłę uderzenia lub całkowicie uniknąć kolizji. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest nie tylko zmniejszenie liczby wypadków, ale także ochrona pieszych, rowerzystów oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Kolejnym zaawansowanym systemem w ramach Human First Program jest system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW). Technologia ta monitoruje linie na drodze i ostrzega kierowcę, jeśli pojazd zaczyna opuszczać pas bez sygnalizacji. W bardziej zaawansowanych modelach dostępny jest również Lane Keeping Assist (LKA), który automatycznie koryguje tor jazdy, pomagając kierowcy utrzymać pojazd na właściwym pasie.
Rozpoznawanie znaków drogowych i adaptacyjny tempomat
W ramach dążenia do poprawy bezpieczeństwa na drogach, Renault wprowadziło również system rozpoznawania znaków drogowych (TSR). Dzięki kamerom umieszczonym na przedniej szybie, system ten monitoruje otoczenie drogi i identyfikuje ważne znaki, takie jak ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania czy inne istotne informacje. Znaki te są wyświetlane na desce rozdzielczej, co pozwala kierowcy na bieżąco dostosowywać styl jazdy do obowiązujących przepisów.
Renault dąży także do zwiększenia komfortu jazdy na dłuższych trasach, wprowadzając adaptacyjny tempomat (ACC). Technologia ta automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do warunków na drodze, utrzymując bezpieczny odstęp od pojazdu jadącego przed nami. Adaptacyjny tempomat zmniejsza prędkość, gdy ruch się zagęszcza, a następnie przywraca ją, gdy droga staje się wolna. Dzięki temu rozwiązaniu jazda staje się bardziej płynna i bezpieczna, co jest szczególnie przydatne na autostradach.
System monitorowania martwego pola i ostrzeżenie o ruchu poprzecznym
Jednym z największych wyzwań podczas jazdy w mieście czy na autostradzie jest monitorowanie martwych pól widoczności, które mogą stanowić źródło niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. W odpowiedzi na to zagrożenie Renault wprowadziło system monitorowania martwego pola (BSM), który informuje kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym polu. Czujniki umieszczone w tylnej części samochodu monitorują ruch wokół pojazdu, a gdy inny pojazd znajduje się w obszarze poza widocznością kierowcy, system ostrzega go za pomocą sygnałów świetlnych na lusterkach bocznych.
Dodatkowo, w ramach poprawy bezpieczeństwa podczas manewrów parkowania, Renault zastosowało system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA). System ten monitoruje przestrzeń za samochodem podczas cofania, ostrzegając kierowcę o zbliżających się pojazdach lub innych przeszkodach, co znacznie zmniejsza ryzyko kolizji.
Innowacyjne rozwiązania ochrony pasażerów – Human First Program
Human First Program obejmuje również innowacyjne technologie związane z ochroną pasażerów w razie kolizji. Renault, jako jeden z pionierów w dziedzinie testów zderzeniowych, stale rozwija swoje technologie związane z konstrukcją nadwozia. W ten sposób zapewnia maksymalną ochronę w razie wypadku.
Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie są inteligentne poduszki powietrzne, które dostosowują siłę wybuchu do intensywności uderzenia. W samochodach Renault poduszki powietrzne rozmieszczone są w kluczowych punktach pojazdu. Obejmują zarówno przednie, jak i boczne części kabiny, co zapewnia kompleksową ochronę pasażerów.
Dodatkowo, w celu zwiększenia ochrony pieszych, Renault wprowadziło systemy, które minimalizują skutki potrąceń. Na przykład, w razie zderzenia z pieszym, specjalna konstrukcja maski silnika i stref zgniotu pomaga rozproszyć energię uderzenia. Zmniejsza to ryzyko poważnych obrażeń.
Komunikacja pojazd-pojazd i autonomiczna jazda
Renault, jako innowator w dziedzinie bezpieczeństwa, rozwija także technologie związane z komunikacją między pojazdami oraz autonomiczną jazdą. W ramach Human First Program trwają prace nad wprowadzeniem rozwiązań umożliwiających komunikację samochodów z infrastrukturą drogową oraz innymi pojazdami. Celem tych działań jest poprawa płynności ruchu, minimalizacja ryzyka wypadków oraz stworzenie bardziej zrównoważonego środowiska miejskiego.
Technologie autonomicznej jazdy, nad którymi pracuje Renault, są stopniowo wdrażane w kolejnych modelach. Ma to na celu nie tylko zwiększenie komfortu kierowcy, ale także poprawę bezpieczeństwa. Systemy te będą monitorować otoczenie pojazdu, podejmując odpowiednie działania w przypadku zagrożenia.
e-Call – system automatycznego wezwania pomocy
Renault, w ramach Human First Program, wprowadziło również system e-Call, który automatycznie wzywa pomoc w razie poważnego wypadku. Gdy czujniki wykryją kolizję, system automatycznie wysyła sygnał alarmowy do służb ratunkowych. W ten sposób przekazuje dokładne informacje o lokalizacji pojazdu oraz skali zdarzenia. Jest to niezwykle ważne, zwłaszcza w sytuacjach, gdy pasażerowie nie są w stanie samodzielnie wezwać pomocy. Może im to uratować życie i skrócić czas oczekiwania na interwencję medyczną.
Więcej informacji otrzymacie w salonach Renault PGD.