Ugruntowana tradycja luksusowych, wszechstronnych SUV-ów Jeepa

Każdy samochód Jeepa może pochwalić się niezwykłą linią i wyjątkowym charakterem. Każdy z nich jest wszechstronny i wyróżnia się najlepszymi w swojej klasie możliwościami. Jeep Grand Cherokee nie stanowi tu wyjątku. Debiut Grand Cherokee w roku 1993 ustanowił jednak nowy wzorzec w branży pod względem luksusu i możliwości. Model ten dał też początek pięciu sławnym generacjom, dzięki którym stał się najczęściej nagradzanym SUV-em w historii.

Sprawdź modele Jeep dostępne od ręki

Jeep Grand Cherokee (ZJ) pierwszej generacji: 1993-1998

Jeep Grand Cherokee zadebiutował 7 stycznia 1992 roku podczas North American International Auto Show w Detroit. Ten pierwszy SUV marki Jeep wyznaczył nowe standardy w zakresie jazdy po drogach, jakości prowadzenia i komfortu SUV-a.

Grand Cherokee z rozstawem osi 105,9 cala wyniósł wyrafinowanie na nowy poziom. Nowe zawieszenie Quadra-Coil miało wielowahaczową konfigurację. Jako opcję oferowano 5,2-litrowy silnik V-8, a w niektórych modelach dostępna była tylna oś Dana 44.

Jeep Grand Cherokee (WJ) drugiej generacji: 1999-2004

WJ całkowicie przeprojektowano od nowa i dzielił z poprzednikiem jedynie 127 części. W efekcie prac projektowych, w modelu była większa kabina, oferująca więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Komfort zwiększały także większe drzwi i rozmieszczenie elementów sterujących zaprojektowanych w sposób ergonomiczny dla kierowcy.

Podobnie nowością, była też opcja automatycznego napędu na cztery koła (Quadra-Drive) z nową skrzynią rozdzielczą. Ta dwubiegowa, napędzana łańcuchem, skrzynia rozdzielcza wykorzystywała rotor pompy zębatej. Tym samym, miała zespół sprzęgieł sprzężonych z pompą hydrauliczną, do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią. Skrzynia rozdzielcza posiadała trzy tryby pracy: 4-Lo, Neutral i 4-All Time. W normalnych warunkach 100 procent momentu obrotowego przekazywane było na oś tylną.

W efekcie model wyróżniał się w klase modeli SUV.

Jeep Grand Cherokee (WK) trzeciej generacji: 2005-2010

Całkowicie zmieniony ZJ/WJ to zupełnie nowy Grand Cherokee. Łączył w sobie moc, luksus i znacznie cichszą, bardziej komfortową jazdę. Przy projekcie, dużą wagę przykładano do podniesienia klasy samochodu. To dlatego dodano niezależne przednie zawirszenie z krótkim/długim wahaczem. Ta gruntowna transformacja była kontynuowana wraz z wprowadzeniem trzech mocnych silników. Najmocniejszym modelem w wersji był 330-konny silnik HEMI® V-8 o pojemności 5,7 litra.

Jednakże w roku 2006 Jeep Grand Cherokee SRT8 to kolejnym przełom mocy. Napędzany był 6,1-litrowym silnikiem HEMI V-8 o mocy 420 KM i momencie obrotowym 420 obrr/min. Dodatkowo, posiadał on 20-calowe kute obręcze kół i czterotłoczkowe hamulce Brembo. Dostępny system napędu 4×4 full-time Quadra-Drive II 4×4 zawierał przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz centralny blokadę mechanizmu różnicowego.

Jeep Grand Cherokee (WK2) czwartej generacji: 2011-2022

Po wprowadzeniu całkowicie nowego modelu w roku 2011, Jeep ulepszył formułę komfortowej limuzyny SUV o charakterze terenowym. Zapewnić to miały: idealne połączenie udoskonalonych możliwości drogowych i terenowych z większą oszczędnością paliwa, światowej klasy wnętrze i eleganckie, nowe nadwozie.

W roku 2017 na rynek wprowadzono model Trailhawk z pneumatycznym zawieszeniem Quadra-Lift, systemem Quadra-Drive II 4×4, oponami terenowymi oraz pakietem płyt osłonowych podwozia. Nowy Trackhawk był najszybszym i najmocniejszym SUV-em w historii. Mógł się pochwalić 6,2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem HEMI V-8 o mocy 700 KM. Model posiadał też zmodyfikowanym układ chłodzenia silnika, wysokiej klasy układ hamulcowy Brembo i tryb Launch optymalizujący osiągi na torze.

Jeep Grand Cherokee (WL) piątej generacji: 2021-obecnie

Gama piątej generacji najczęściej nagradzanego SUV-a w historii, Jeepa Grand Cherokee oferuje teraz całkowicie nowy, dwurzędowy, zelektryfikowany model

Plug-in-hybrid 4xe oraz pierwszy w historii trzyrzędowy model Grand Cherokee L. Grand Cherokee L zadebiutował w 2021 roku, aby zaspokoić rosnące potrzeby klientów Jeepa, którzy prosili o większą przestrzeń, lepszą funkcjonalność i jeszcze więcej legendarnych możliwości 4×4. Zaprojektowany z myślą, by zmaksymalizować ogólny poziom komfortu pasażerów, zapewnia niezrównaną pojemność trzeciego rzędu i zwiększoną przestrzeń ładunkową z miejscami siedzącymi dla nawet siedmiu pasażerów. Zwiększony rozstaw osi pojazdu zapewnia dużą ilość miejsca we wnętrzu, a pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji dużą, wiodącą w klasie przestrzeń na nogi.

 

Sprawdź używane modele

 

Poprzedni wpis Następny wpis