Samochody hybrydowe z możliwością jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym i funkcją ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego to ogniwo łączące motoryzację tradycyjną z elektryczną. Takie auta są wciąż drogie i kosztują nierzadko ponad 140-150 tys. zł. Kia wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz współczesnym trendom, oferując dwa modele w cenie znacznie niższej.
Na polskim rynku debiutują dwa nowe modele hybrydowe marki Kia z napędem typu plug-in. Są to Kia Ceed Kombi PHEV oraz nowa Kia XCeed PHEV, które w trybie bezemisyjnym mogą pokonać dystans dochodzący do 60 km. Technika w tych autach nie jest nowatorska, ponieważ to dokładnie ten sam napęd co w znanym od lat modelu Niro, ale podejście importera do cen już tak. Wynoszą one odpowiednio 127 990 zł dla Ceeda Kombi i 129 990 zł dla XCeeda, czyli niewiele więcej niż kosztują modele konkurencyjne oferowane jako klasyczne hybrydy. Sprawdzając ich wyposażenie łatwo się przekonać, że trudno o bardziej atrakcyjną ofertę w segmencie C.
Napęd Kii Ceed/XCeed PHEV
Hybrydowy układ napędowy typu plug-in w modelach Ceed Kombi i XCeed składa się z silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra oraz elektrycznego, co daje łączną moc systemową na poziomie 141 KM i moment obrotowy 265 Nm. Przyspieszenie Ceeda Kombi od 0 do 100 km/h trwa 10,8 s, a XCeeda 11,0 s.
Energia do napędu elektrycznego pochodzi z litowo-jonowego akumulatora o pojemności 8,9 kWh, który ma zapewnić zasięg do prawie 60 km. Auta są wyposażone w przewód do ładowania z gniazdka domowego 230V, co może zająć do 5 godzin. Przy zastosowaniu ładowarki o mocy do 3,3 kW czas ten skraca się do ok. 3 godzin.
Do współpracy z silnikami zaprzęgnięto 6-biegowy automat dwusprzęgłowy, który powoduje, że jazda taką hybrydą jest bardziej zbliżona do jazdy samochodem z konwencjonalnym napędem spalinowym, czyli dla wielu kierowców po prostu naturalna.
Bogate wyposażenie w standardzie
Niska cena hybrydowych Kii wcale nie odbija się na wyposażeniu. Standard L w obu modelach obejmuje m.in. pełną elektrykę, automatyczną klimatyzację, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, system multimedialny z 8-calowym ekranem czy system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka. Auta są także dostępne w bogatszej specyfikacji XL.
Na rynku jest kilku konkurentów dla Kii Ceed Kombi PHEV oraz XCeeda PHEV, ale nie ma tańszego. Pod względem ceny najbardziej zbliżonym jest… Kia Niro PHEV kosztująca od 130 900 zł.