Alfa Romeo to  nie tylko wyścigi. Począwszy od łodzi rekreacyjnych, poprzez statki wycieczkowe w Wenecji, aż po „wybuchowe łodzie” używane podczas II wojny światowej to także historia Alfy. Wystawa oferuje kompletny przegląd, który rzuca światło na niezawodność i sportowy charakter silników z logo węża.

Pięć tytułów Mistrza Świata, dwa pierwsze Mistrzostwa Formuły 1 w historii, 11 Mille Miglia, 10 Targa Florio, setki innych zwycięstw w kategorii Sport i Turystyka: sportowa historia Alfy Romeo na drodze i na torze jest dobrze znana.
Mniej znana jest inna strona historii, ta „napisana na wodzie”, bowiem technologie i innowacje opracowane przez Alfę Romeo były również wykorzystywane w sportach motorowodnych, sporcie równie ekscytującym jak wyścigi samochodowe, potrafiącym zachwycić publiczność. Od lat 30. do 80. ubiegłego wieku Alfa Romeo była jednym z absolutnych liderów również w tej dziedzinie. Do użytku morskiego zostały przystosowane silniki lotnicze i samochodowe, produkowane seryjnie, oraz te wyścigowe, pochodzące nie tylko z legendarnych Alfett w trakcie i po zakończeniu kariery samochodowej, ale także z Giulietty, Giulii GTA, Montreal, 2600 i innych. Wśród rekordów i tytułów światowych, europejskich i krajowych w różnych klasach, Alfa Romeo wygrała na wodzie prawie tyle samo, co na torze i na drodze.

W roku 110-lecia istnienia marki, Muzeum Alfa Romeo w Arese składa hołd temu mniej znanemu rozdziałowi historii wystawą zatytułowaną „Cavalli Marini” (Konie morskie), cytatem z artykułu opublikowanego w czasopiśmie Quadrifoglio w 1973 roku. Na wystawie, która będzie otwarta od 17 października 2020 roku do 21 lutego 2021 roku, prezentowane są łodzie i przedmioty, które opowiadają o „innym życiu” silników z logo węża, od wyścigów po transport publiczny, od pojazdów wojskowych po łodzie rekreacyjne i trawlery silnikowe używane po II wojny światowej do zaopatrywania stołówek zakładowych.

Rekordy i inne.
Historycznie związana ze światem wyścigów marka Alfa Romeo ma również bogatą listę osiągnięć w sportach motorowodnych. Aż 9 z 10 zaprezentowanych na wystawie łodzi (dziesiąta jest łodzią rekreacyjną) może poszczycić się aż 11 rekordami świata, 6 mistrzostwami świata, 7 mistrzostwami Europy i 9 mistrzostwami Włoch oraz 5 złotymi medalami Coni. Wystawa przedstawia historię wszystkich typów silników, które były wykorzystywane w sportach motorowodnych: od legendarnych Alfetta do różnych odmian silników z podwójnym wałkiem, aż po Montreal i Tipo 33.

„Trzy życia” Alfetty.
W przypadku sportów motorowodnych, silniki przystosowane do użytku morskiego były często przeznaczone wyłącznie do użytku tymczasowego i obsługiwane podczas wyścigów bezpośrednio przez dział wyścigów Alfa Romeo. Tak było na przykład w przypadku silników Alfetta. Wystawa jest więc okazją do historycznej retrospektywy: zestawienia Arno II – opływowego jednokadłubowca zbudowanego przez stocznię Picchiotti w Viareggio w 1946 roku i specjalnie odrestaurowanego po 70 latach na potrzeby tej wystawy – z silnikiem, który wówczas go napędzał, pierwotnie zaprojektowanym dla Alfetty 158.
Silnik, który w 1950 roku, kiedy Alfa Romeo odniosła swoje pierwsze w historii zwycięstwo w Formule 1, wygrał już trzy mistrzostwa świata na wodzie, mistrzostwo Włoch, pobił rekord prędkości i wiele innych, z Achille Castoldim jako kierowcą.
To właśnie Castoldi uzyskał w 1938 roku wyłączność na używanie w zawodach motorowodnych silnika 158. A w 1943 roku to właśnie on uratował część Alfett, ukrywając je w swoim gospodarstwie w Abbategrasso, chroniąc przed zbombardowaniem i zawłaszczeniem.
Łódź Arno II prowadził nawet Achille Varzi, który w 1948 roku stanął na podium Pucharu Luino. Pod koniec 1949 roku, po wprowadzeniu rewolucyjnych „trzech punktów”, Arno II odstawiono „na boczny tor” bez silnika i nigdy więcej nie użyto. Jednakże silnik łodzi nie przeszedł na emeryturę: w wersji drogowej zdobył pierwsze dwa tytuły mistrza w historii Formuły 1, w 1950 z Nino Fariną za kierownicą Alfy 158 i w 1951 roku, z Juanem Manuel Fangio, prowadzącym Alfettę 159. Kiedy rok później, Alfa Romeo wycofała się z F1, silnik modeli Alfetta rozpoczął nową, niezwykłą przygodę. Łodzie o niezwykłych imionach Laura 1°, Moschettiere, Tamiri, Laura 3° – ta ostatnia napędzana aż dwoma silnikami Alfetta połączonymi szeregowo – zapisały niezapomniane strony w historii sportów motorowodnych, z Mistrzami, jak Mario Verga, Ezio Selva i sam Castoldi, odnoszącymi niezwykłe zwycięstwa w wyścigach i pobijającymi rekordy prędkości.

Parada Mistrzów Świata.
Na wystawie prezentowane są również inne egzemplarze mogące poszczycić się imponującymi osiągnięciami: Loustic 2, łódź wyścigowa klasy LV-1300 zbudowana w stoczni Celli w Wenecji i napędzana silnikiem o pojemności 1300 cm3 pochodzącym z Giulietty AR530. W 1964 roku, zdobyła trzy tytuły mistrza świata w wyścigach na 5, 10 i 15 mil w swojej kategorii. Można podziwiać także wyjątkową łódź Molinari-Alfa Romeo 2500, jedyny istniejący egzemplarz, który zdobył tytuł mistrza świata w 1966 roku. Zbudowana dla kierowcy motorówki należącego do zespołu Agusta Fortunato Libanori, posiada kadłub wykonany z lotniczego stopu aluminium produkowanego na wydziale śmigłowców firmy Agusta. W hołdzie dla współpracy z tą branżą, ogon łodzi zdobią kolory charakterystyczne dla samolotów Alitalii.
A oprócz tego, łódź „Dalla Pietà – Alfa Romeo”, która w latach 1968-1970 zdobyła 3 europejskie i dwa włoskie tytuły Mistrza w europejskich wyścigach w klasie Runabouts/Inboard. Wyjątkowy egzemplarz zbudowany dla Luigiego Raineriego, słynnego tunera silników Alfa Romeo do łodzi wyścigowych.
Na wystawie można podziwiać również „Molivio – Alfa Romeo GTA”, którą ścigał się Leopoldo Casanova, kierowca motorowodnej formuły 1 i rekordzista wyścigów motorówkami napędzanych silnikami Alfa Romeo Autodelta: w latach 1968-1972 zdobył jeden tytuł europejski, 4 tytuły włoskie i cztery razy ustanowił światowy rekord prędkości w 3 różnych kategoriach.
„Celli” z 1970 roku to pierwsza z 4 łodzi wyścigowych 2500 napędzanych silnikiem Montreal-Autodelta przeznaczonym do łodzi motorowych. Za jej sterami stanął Antonio Pietrobelli, znany kierowca i przez 10 lat zwycięzca licznych wyścigów we Włoszech, Europie i na świecie.
Gamę sportowych motorówek dopełnia „wyścigówka” zbudowana w stoczni Lucini w Como dla Franco Cantando, rekordzisty świata w kategorii R3 w 1974 roku i mistrza świata w kolejnym roku. Zwieńczeniem wystawy jest „Popoli-Alfa Romeo” z kolekcji Muzeum Alfy Romeo. Ten rodzaj kadłuba i silnik Tipo 33 marki Autodelta zmniejszony do pojemności dwóch i pół litra, pozwoliły Leopoldowi Casanova ustanowić rekord świata w kategorii KC 500 KG, przy średniej prędkości 225,145 km/h, który do tej pory nie został pobity.

Od wybuchowych motorówek po tramwaje wodne zwane „vaporetti” i łodzie rekreacyjne.
„Morska” historia zapisana przez Alfę Romeo to nie tylko wyścigi i rekordy, lecz znacznie więcej. Przykładem wykorzystania silników marki w branży turystycznej jest „Glauco”, niezwykle rzadki egzemplarz tradycyjnej łodzi jednokadłubowej Vidoli z 1932 roku, napędzany równie rzadkim silnikiem 6C 1750. Była to typowa łódź rekreacyjna dla zamożnych rodzin ówczesnych czasów, należąca obecnie do kolekcji Muzeum Lariana Boat w Como.
Zwycięstwa, wyzwania, ale również historia weneckich vaporetti napędzanych silnikami Alfa Romeo, czy niesławnych „wybuchowych motorówek” używanych podczas II wojny światowej, opowiedziane są na wystawie za pomocą unikalnych makiet, historycznych obrazów i bogatej kolekcji przedmiotów i dokumentów.

Wystawę, sponsorowaną przez włoska federację Federazione Italiana Motonautica-Coni, na której prezentowane są liczne eksponaty pochodzące z najważniejszych światowych kolekcji oraz z Museo Barca Lariana – Międzynarodowego Muzeum Zabytkowych Łodzi w Como, można zwiedzać w godzinach otwarcia Muzeum (sobota i niedziela od 10:00 do 18:00). Koszt zwiedzania wystawy jest już w cenie biletu wstępu.

Poprzedni wpis Następny wpis